Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

opgelost permissie probleem op de Xampp server

permissie probleem op de Xampp server

18 feb 2020 02:13 - 18 feb 2020 07:21
#1
Ik ben al 10 dagen(!) bezig om mijn Xampp server op Ubuntu 19.04 weer aan de praat te krijgen. Ik kom er niet uit. Het is puur een permissie probleem. Laat me het uitleggen:

De installatie van Xampp op Ubuntu is geen probleem, en werkt prima. De standaard gebruiker is root. Dus je krijgt geen lees/schrijf toegang tot de htdocs folder. Dat is op te lossen met sudo chmod -R 755 /opt/lampp/htdocs/ volgens de tutorials. Mijn ervaring is dat joomla liever werkt met 775.
Vervolgens maak je jezelf eigenaar van de htdocs folder met sudo chown –R [Username]:[Groupname] /opt/lampp/htdocs.

In theorie zou alles nu moeten werken. Helaas, niet bij mij. Het eerste probleem waar ik tegenaan loop is het verwijderen van de installatie folder. Gewoonlijk op de knop drukken, foetsie. Nu moet ik die folder met de hand verwijderen.

Eenmaal binnen wil ik de Install from Web installeren. Dat gaat niet lukken, tenzij ik sudo chmod 775 -R uitvoer op /plugins, /media en /tmp. Wil ik de jce editor installeren, dan ook /components.

De reden waarom Joomal zo nukkig is, is daemon. Alles wordt geinstalleerd door daemon die eigenaar en group is.
De eerste oplossing die ik probeerde was mijzelf aan de group daemon toe te voegen, en de daemon in de group jos (ben ik). Maar daar trapt Joomla niet in.
De tweede oplossing is om dat te veranderen in etc/httpd.conf. Daar in worden de eigenaar en de group als daemon vermeld. dat lukt niet, want als ik Xampp herstart krijg ik direct problemen met phpmyadmin.

nogmaals, het is een permissie probleem. Maar ik kom er niet uit...

Edit Juliank92: Ik heb je topic verplaatst naar het juiste forum.
Laatst bewerkt 18 feb 2020 07:21 door Juliank92. Reden: Forum Joomla 3 installatie naar algemeen
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

permissie probleem op de Xampp server

18 feb 2020 06:53 - 18 feb 2020 07:12
#2
Goedemorgen,

Standaard rechten (lees: juiste rechten ;) ) zijn mappen 755 en bestanden 644, is ook voor een webserver vrij standaard. Ik ben geen systeembeheerder en het is wel een jaar of wat geleden dat ik Joomla direct op Ubuntu in een LAMP constructie heb opgezet (overigens geen Xampp zoals ik in je bericht lees). Maar volgens mij is het moet daemon of hoe de account waar inrichting aan vast hangt ook heet de eigenaar zijn. Die gebruiker blijft namelijk ook eigenaar/uitvoerder van het proces dat de server speelt. En moeten gebruikers die zaken in de folder htdocs willen doen in de juiste group zitten. Ik geloof dat die group www-data is, in het geval de naam van de gebruiker jos is:
Code:
sudo usermod -a -G www-data jos

Om de groups van daemon te bekijken:
Code:
sudo groups daemon
Groetjes, Julian.

Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen via dit forum
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
Laatst bewerkt 18 feb 2020 07:12 door Juliank92. Reden: Typo
  • Juliank92
  • Juliank92's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 1722

permissie probleem op de Xampp server

19 feb 2020 02:18
#3
Bedankt voor je antwoord. Ik heb mezelf (jos) als gebruiker toegevoegd aan de group daemon. En andersom, de gebruiker daemon aan de group jos. In theorie zou me dat toegang moeten geven. In werkelijkheid blijft alles op read-only staan. Een group www-data is er niet.
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

permissie probleem op de Xampp server

19 feb 2020 07:51
#4
Ik weet verder niets van Ubuntu, maar heb je hier iets aan?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37106

permissie probleem op de Xampp server

19 feb 2020 11:11
#5
Nee, helaas. Dat gaat sowieso al boven mijn petje.
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

permissie probleem op de Xampp server

21 feb 2020 15:56 - 21 feb 2020 16:20
#6
Hallo,
Ik weet niet of je eventueel in jou ubuntu gnome commander gebruikt
maar als je die zou gebruikern dan kan je die laten lopen als administrator(helaas moet je dan wel even deze
aanpassing moeten doen denk ik (ik moests in mint dat wel doen) deze gelezen en gedaan
daarna kan je dus gnome commander starten als administrator en kan je de map rechten simpel aan passen.
door in commander de juiste map te selecteren en dan de rechten aan te passen vergeet niet het vinkje in recursief toepassen
aan te zetten dan zouden de rechten goed te krijgen zijn .

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 21 feb 2020 16:20 door Leen2012.
  • Leen2012
  • Leen2012's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 319

permissie probleem op de Xampp server

22 feb 2020 01:38
#7
Nee, die heb ik niet. Maar het is wel een (tijdelijke) oplossing. Ik ga een andere 2 pane file manager installeren. Bedankt voor de tip!
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29

permissie probleem op de Xampp server

24 feb 2020 04:13
#8
Menen, ik ben er uit. Het werkt weer!
Surrexit servus vere! (De server is waarlijk verrezen.)

Het problem lag waar ik dacht dat het lag: ik moest in de httpd.conf de User op jos zetten. Alleen daar had phpmyadmin bezwaar tegen. ik kreeg het advies om naar de opt/lampp/temp folder te kijken, en daar de permissies aan te passen. Toen ik dat gedaan had kon ik httpd.conf aanpassen, de server herstarten en nu werkt het als een zonnetje.
  • hnuman
  • hnuman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 29
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.939 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie