Doorzoek het forum

Trefwoord

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

× Vermeld in iedere vraag duidelijk:
1 De versie van Joomla! 1.5 die je gebruikt
2 De volledige url van je website indien mogelijk.
3 De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Ik ben echt helemaal vastgelopen..

27 jan 2012 16:09 27 jan 2012 16:14 door KVD.
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #1
Hallo mede-joomla'ers!

Ik heb een probleem, en niet zo maar een!
Ik heb sindskort bij Starthosting een domeinnaam en Webhostingpakket (basic).
Nou, ik daar aan de slag, krijg ik allemaal van die standaard templates van de sitebuilder! Nou, dat was niks voor mij dus. Dus ik kwam na een tijdje googlen bij Joomla! uit, flink mee aan de slag gegaan maar na korte tijd al een flinke vastloper. (Het maakt me niet uit welke versie ik ga gebruiken, het liefst de nieuwste natuurlijk).

Ik ben hier he-le-maal nieuw in, dus geen enkele uitleg lijkt wel beknopt genoeg voor mij.. Ik heb een boek en youtube filmpjes gezien, maar niks werkt!

Nu komt dus het grote probleem...
Bij starthosting, heb ik een SQL-beheer. Daarin kan ik databases maken en die database een naam geven. (ik kan hier nergens een user of password toevoegen volgens mij, in ieder geval niet gevonden?)

Verder heb ik FileZilla gedownload, allemaal leuk en aardig. Maar dan moet ik bij HOST, Gebruikersnaam en wachtwoord gegevens invullen... Nou ik maar op de gok wat ingevuld en hij maakte verbinding! Echter stond er bij externe website geen www... maar gewoon / en meer niet.
Nou ik al mn Joomla bestanden naar de server geupload met FileZilla en daarna gekeken bij bestandsbeheer van Starthosting. Ook daar stonden al mijn Joomla bestandjes netjes op de server. (denk ik?, ik heb ook geen idee hoe het precies zit met die servers..)

Dus ik wil Joomla gaan installeren en typ mijn domein in, in mijn webbrowser www.eventsdrp.nl (sorry als ik geen reclame mag maken, geen idee ben net nieuw hier!). En verwachtte dat ik nu de setup van Joomla kreeg. Tot mijn verbazing kreeg ik gewoon de site zelf. Wat ik ook veranderde of toevoegde etc, ik blijf maar de site zelf krijgen. Hier loop ik dus vast.

Wat moet ik in godsnaam doen, om de Joomla setup in mijn webbrowser te krijgen? Zoals ik al zei, ik heb al héél veel tutorials gezien en gelezen maar geen eentje heeft me geholpen. Ik snap niet wat ik met mn Databases, gebruikersnamen, hosts, wachtwoorden, filezilla, FTP, SQL , Joomlaversie etc precies moet doen en in welke volgorde. Ik hoop echt dat jullie me kunnen helpen!

EDIT: ik heb geen idee hoe dat allemaal bij die SQL-beheer en PhPadmin zit.

Vriendelijke groet,

Koen van den Dries.

En alvast heel erg bedankt!
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer
27 jan 2012 16:42
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #2
EDIT: Als ik bij host, localhost invul pakt ie m niet op FileZilla. Bij FileZilla moet ik bij host invullen: www.eventsdrp.nl , dan pakt ie m en anders niet..?
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer
27 jan 2012 16:59
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #3
Hi Koen,
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Ik denk dat je er al best veel van snapt alleen is er volgens mij iets fout gegaan doordat je eerst een site hebt gemaakt met sitebuilder. Ik vermoed dat er nog resten op de server hebben gestaan van die site en dat je nu een conflict hebt ergens.

Verbinding met je server via filezilla kan nooit met localhost en moet altijd met ftp.jouwsite.nl of met jouwsite.nl (dus geen www ervoor in ieder geval).

Kan je je herinneren of er al iets op de server stond voordat je je joomlabestanden erop ging zetten? Het kan namelijk best zo zijn dat starthosting je met de ftp inlog direct naar de map www stuurt en dat jij dat niet ziet.

Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Astrid
Moderator + Technisch team
Lees meer
27 jan 2012 16:59
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #4
Ik vermoed dat je huidige site een HTML site is en staat er bij je Host in de root index.html dat html moet je even wijzigen, anders kan index.php niet starten. (index.html gaat voor index.php)

Jan
jan
Vaste bezoeker van Joomla!NL
Vaste bezoeker van Joomla!NL
Lees meer
27 jan 2012 17:01
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #5
Om te installeren kun je /index.php aan het adres toevoegen.
In phpmyadmin kun je een database kiezen. Dan in het tabje privileges kun je zien wie er wat mag in deze database. Daar kun je dus de gebruiker vandaan halen of eventueel toevoegen.

Filezilla is een programma om bestanden tussen verscheidene computers uit te wisselen. Het gebruikt hiervoor FTP. De betekenis van localhost is de computer waar Filezilla op draait. Je mag de computer natuurlijk altijd bij zijn naam noemen, dat is wel zo makkelijk, weet je tenminste zeker over welke computer je het hebt.
sovainfo
Bekend met Joomla!NL
Bekend met Joomla!NL
Lees meer
27 jan 2012 17:05 27 jan 2012 17:12 door KVD.
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #6

Hi Koen,
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Ik denk dat je er al best veel van snapt alleen is er volgens mij iets fout gegaan doordat je eerst een site hebt gemaakt met sitebuilder. Ik vermoed dat er nog resten op de server hebben gestaan van die site en dat je nu een conflict hebt ergens.

Verbinding met je server via filezilla kan nooit met localhost en moet altijd met ftp.jouwsite.nl of met jouwsite.nl (dus geen www ervoor in ieder geval).

Kan je je herinneren of er al iets op de server stond voordat je je joomlabestanden erop ging zetten? Het kan namelijk best zo zijn dat starthosting je met de ftp inlog direct naar de map www stuurt en dat jij dat niet ziet.

Hey astrid, bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb inderdaad eerst een site gemaakt via de sitebuilder.

Vreemd dat ik bij Filezilla dan verbinding maak MÉT www ervoor, deze www moet dus weg?

Nee, dat kan ik me niet herinneren, want ik heb van te voren nog niet in het mapje bestandsbeheer gekeken... En ik heb gisteren toevallig geprobeerd om bestandsbeheer volledig leeg te gooien via filezilla, maar dit kan niet eens! De site is dan onbereikbaar.. maar de mapjes blijven in bestandsbeheer staan!

Dus enig idee hoe ik het dan kan oplossen?
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer
27 jan 2012 17:07
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #7

Ik vermoed dat je huidige site een HTML site is en staat er bij je Host in de root index.html dat html moet je even wijzigen, anders kan index.php niet starten. (index.html gaat voor index.php)

Jan

Dit klinkt voor mij nogal moeilijk! Een HTML site snap ik.. maar dat mn Host in de root index.html staat..? Waar kan ik dat allemaal vinden/zien/veranderen?
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer
27 jan 2012 17:10
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #8

Om te installeren kun je /index.php aan het adres toevoegen.
In phpmyadmin kun je een database kiezen. Dan in het tabje privileges kun je zien wie er wat mag in deze database. Daar kun je dus de gebruiker vandaan halen of eventueel toevoegen.

Filezilla is een programma om bestanden tussen verscheidene computers uit te wisselen. Het gebruikt hiervoor FTP. De betekenis van localhost is de computer waar Filezilla op draait. Je mag de computer natuurlijk altijd bij zijn naam noemen, dat is wel zo makkelijk, weet je tenminste zeker over welke computer je het hebt.

Aan welk adres moet ik /index.php toevoegen?

Ik kan in PhPmyadmin een nieuwe database maken als ik dat zou willen, er staat al 1 database maar dat zijn allemaal cijfertjes.. Als ik een nieuwe database wil toevoegen kan ik alleen eventsdr of eventsdr-2 als naam toewijzen. Waar kan ik dat tabje privileges vinden? En het toevoegen?
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer
27 jan 2012 17:13
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #9
Antwoord van Jan gaat in veel gevallen op, maar dat had ik al gecontroleerd en dat is bij jou niet het geval.
En www voor de url hoeft geen probleem te zijn. Werkt meestal ook, maar hoef je er niet voor te zetten. Alleen localhost werkt dus niet, maar dat had je zelf ook al ontdekt.

De site is dan onbereikbaar.. maar de mapjes blijven in bestandsbeheer staan!

Ik neem aan dat je het dan over bestandsbeheer van Starthosting hebt? Als het goed is staat er ergens een kolom aan de rechterkant met owner. Staat daar Apache of iets anders?

Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725

Astrid
Lees meer
27 jan 2012 17:17
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #10

Aan welk adres moet ik /index.php toevoegen?

Is gebaseerd op dezelfde veronderstelling van Jan. Werkt dus in jouw geval niet.

Ik vermoed dat je je database goed aangemaakt hebt. Maar laten we eerst een kijken of je uberhaupt een installatiescherm van joomla krijgt. Even stap voor stap anders is straks niet meer duidelijk als er iets mis gaat wat er mis gaat.

Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725

Astrid
Lees meer
27 jan 2012 17:18 27 jan 2012 17:19 door KVD.
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #11

Antwoord van Jan gaat in veel gevallen op, maar dat had ik al gecontroleerd en dat is bij jou niet het geval.
En www voor de url hoeft geen probleem te zijn. Werkt meestal ook, maar hoef je er niet voor te zetten. Alleen localhost werkt dus niet, maar dat had je zelf ook al ontdekt.

De site is dan onbereikbaar.. maar de mapjes blijven in bestandsbeheer staan!

Ik neem aan dat je het dan over bestandsbeheer van Starthosting hebt? Als het goed is staat er ergens een kolom aan de rechterkant met owner. Staat daar Apache of iets anders?

Jup, in het bestandsbeheer van Starthosting, bij starthosting kan ik ze niet eens verwijderen. Als ik ze via FileZilla verwijder dan blijven ze gewoon staan in bestandsbeheer van Starthosting, maar ook in het lijstje van Filezilla. De site is dan gewoon onbereikbaar tot dat ik hem via de sitebuilder opnieuw heb gepubliceerd.

Ik heb een fototje bijgevoegd van wat ik denk dat je bedoeld met owner en apache! (SQL.png)
De andere foto (PHP.jpg) die erbij zit is de linkerkant van het schermpje, de database eventsdr heb ik zelf gemaakt. (maar daar kan ik dus geen users/wachtwoorden etc mee vinden).
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

27 jan 2012 17:24
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #12
eventsdrp.nl/index.php in de adres regel van je browser.

In phpmyadmin kies dan de database, bovenaan in het menu staan meerdere tabs, daar zou ook privileges moeten staan. Misschien nog verborgen onder de more knop. En misschien heb je een nederlandse versie, weet zo snel niet hoe het daar heet.
sovainfo
Bekend met Joomla!NL
Bekend met Joomla!NL
Lees meer
27 jan 2012 17:30 27 jan 2012 17:36 door KVD.
Heeft onderwerp gestart
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #13

eventsdrp.nl/index.php in de adres regel van je browser.

In phpmyadmin kies dan de database, bovenaan in het menu staan meerdere tabs, daar zou ook privileges moeten staan. Misschien nog verborgen onder de more knop. En misschien heb je een nederlandse versie, weet zo snel niet hoe het daar heet.

Daar staat dus geen privileges :( Volgens mij bedoel je rechten dan denk ik. Ik kan trouwens ook ''more'' knop vinden? Maar wat ik via FileZilla wel kan doen is het recht aanpassen (lezen, schrijven en nog eentje..) dit kan ik ook via bestandsbeheer veranderen.

In de bijlage zit een fototje van mn bestandsbeheer, hierin zit Joomla in het mapje van de www (deze is niet uitgeklapt dus kun je niet zien). Maar zoals je nu ziet op www.eventsdrp.nl ziet is dat er bijna niks opstaat. Maar toch is bestandsbeheer gevuld met deze mapjes en bestandjes.

Op de foto zie je ook wat je misschien bedoeld qua rechten? Deze rechten kan ik ook via FileZilla instellen.. en meer rechten als dit kan ik niet vinden?

EDIT: Ik heb even een duidelijkere foto toegevoegd. (Groter.png)
KVD
Joomla!NL ontdekker
Joomla!NL ontdekker
Lees meer

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

27 jan 2012 18:02
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #14
Het zal inderdaad in het nederlands rechten heten. Als je daarop klikt dan krijg je te zien wie er in je database mag. Daar zul je op z'n minst jezelf zien staan. Op dat scherm kun je de laatste knop bij een gebruiker klikken om zijn rechten te zien.

Dit zijn rechten van de gebruiker in de database, heeft dus niets te maken met de rechten op het filesysteem (bestandsbeheer en filezilla).

Maar het is gebruikelijk dat die gebruiker ook wordt opgegeven voor joomla. Tenzij je dat dus niet wilt, in verband met het wachtwoord dat leesbaar wordt opgeslagen in configuration.php.
Dan zou ik aanraden een andere gebruiker toe te voegen.

De more knop is waarschijnlijk afhankelijk van je schermgrootte. Als je je browser scherm kleiner maakt kan er niet zoveel op en zal de more knop tevoorschijn komen.

Als je in je browser eventsdrp.nl toetst dan kijkt de webserver in de map www. Hier gaat hij op zoek naar een aantal bestanden afhankelijk van de instellingen. Kennelijk is dat index.html bij jou. Door er /index.php achter te zetten geef je aan dat je index.php wilt hebben, dit zal de installatie van joomla starten. Tenzij je de joomla bestanden in een map onder www hebt gezet. Dan moet je die er nog voor zetten. Dan wordt het /mijnmapnaam/index.php.
sovainfo
Bekend met Joomla!NL
Bekend met Joomla!NL
Lees meer
27 jan 2012 18:14
Ik ben echt helemaal vastgelopen.. #15
Dit gaat zo niet lukken. Als je wilt mag je me even je inloggegevens van je ftp en die van je controlepaneel van starthosting per pm sturen. Dan kijk ik even of ik een startpunt voor je kan maken. Als je van starthosting databasegegevens hebt gekregen dan die graag ook.

Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725

Astrid
Lees meer
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie

Joomla!NL op Twitter

Op dinsdag 27 september 2022 is Joomla! 4.2.3 vrijgegeven. Het betreft een versie die nieuwe verbeteringen bevat en… https://t.co/T7oGdV8LSs

Joomla! 4.2.1 is vrijgegeven. Deze versie pakt een beveiligingsprobleem aan, repareert verschillende bugs en bevat… https://t.co/JHmNyhWEGq

De naam Joomla!® en logo worden gebruikt onder een beperkte licentie met toestemming van Open Source Matters.
Joomlanl.nl is niet verbonden aan en is geen onderdeel van Open Source Matters, Inc, of het Joomla! project.

© 2022 - Joomla!NL | Gehost door Wned