Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Lay-out probleem met footer

06 nov 2012 22:33
Ik heb een tekst gemaakt middels de module "aangepaste html" en deze op de "footer" positie gezet.
Echter:
a) ik heb een kolom gemaakt van 1 rij en diverse cellen. Daarin per cel tekst of een plaatje. In beide gevallen zou dit uitgelijnd moeten zijn tegen de onderkant. Ik heb dit zowel als cel instelling en als afbeelding instelling zo staan. Maar in de weergave wordt dit niet zo uitgelijnd en is het een zooitje.
b) de footer balk is veel te hoog. De grijze footer zou iets hoger moeten zijn dan de tabel (van slechts 1 rij hoog).
c) Het in de footer genoemde mail adres zou grijs moeten zijn, maar is zwart. Toch geeft de editor aan dat het grijs is...rara?

Mijn vragen zijn dus: wat doe ik fout v.w.b. het uitlijnen en hoe kan ik de hoogte van die footer beïnvloeden.

Ik constateer overigens ook dat die in IE hoger wordt weergegeven dan in Firefox.

Los van bovenstaande, vraag ik mij ook af, hoe ik een verticaal scheidingsstreepje tussen tekst kan maken.

Ik denk dat ik de oplossing bij mij een "O ja..." gevoel zal geven, maar vooralsnog kan ik zelf de oplossing niet vinden.

Ik gebruik Joomla 2.5.7
Template: Cleanlogic
Website: website Tothetop

Bij voorbaat dank voor de oplossing.

n.b.: ik heb ook nog een vraag over de Contact pagina, maar eerst deze maar even...
  • hammie47
  • hammie47's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

07 nov 2012 11:06
Er zijn een paar dingen aan de hand:

Je gebruikt de opbouw van de tabel verkeerd: - wel staan er <tfoot> en </tfoot> in maar de rest van een tabel niet en geen sluit-tag voor de tabel!
www.w3.org/wiki/HTML/Elements/tfoot

Om de afbeeldingen te laten uitlijnen zouden deze in de tabelcel tussen <p>-tags of <div>-tags moeten staan en dan kan je deze met "vertical-align" uit laten lijnen??
groetjes,
Anne
www.numijneigenwebsite.nl + www.nmew.nl - KvK Brabant: 17281897Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • AnneM
  • AnneM's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)

07 nov 2012 12:21
Snappen doe ik het niet geheel, maar ik heb de tabel geheel opnieuw gemaakt en de uitlijning klopt nu wel. Allen zou ik de footer graag minder hoog willen hebben. Eigenlijk weinig hoger dan de tabel van 1 rij...

Lukt me ook nog niet om het mail adres grijs te maken. Wellicht een standaard kleur voor linken..??

en verder....: bedankt!
  • hammie47
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

07 nov 2012 12:46
Hoogte van de footer in layout.css
Code:
footer { display: block; height:auto; max-width: 940px; overflow: visible; padding: 10px 10px 40px 10px; /* de 1e waarde op 0 zetten */ margin-top: 10px; /* deze op 0 zetten */ margin-left: auto; margin-right: auto; }

Email adres link
Code:
div.custom span span a {color: red;} /* of een andere kleur */
groetjes,
Anne
www.numijneigenwebsite.nl + www.nmew.nl - KvK Brabant: 17281897Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • AnneM
  • AnneM's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)

08 nov 2012 10:36
Bovenstaande aanpassing geeft nog niet het gewenste resultaat. Aan bovenkant van de footer is nu de ruimte juist, maar onderaan (dus onder de tabel van 60px hoog) zou nog best wat ruimte af kunnen.

Ook de kleur van de link is nog onveranderd, maar dat komt wellicht omdat ik niet weet waar in het script ik dit moet zetten. Er stond niets, maar heb bovenstaande regel nu onderaan in de footer sectie gezet.

Er is ook verschil te zien bij verschillende browsers. Safari geeft de footer op de door mij gewenste hoogte, het beste weer (dus daar is het goed). Bij Firefox het slechtste. IE en Chrome zitten er tussen in.
  • hammie47
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

08 nov 2012 10:53

Ook de kleur van de link is nog onveranderd, maar dat komt wellicht omdat ik niet weet waar in het script ik dit moet zetten.

Dit is geen script, dit is een css definitie en die moet je exact zo in een van de css bestanden zetten. Bijvoorbeeld in layout.css
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

08 nov 2012 10:58
Het is makkelijk om een tabel op te bouwen maar niet voor alle browsers geschikt; zeker niet als je de styling in de elementen van de tabel zet (kleur in een span-tag van je emailadres, uitlijning van afbeeldingen, etc.)

De opmaak dan in een CSS-stylesheet opnemen.
groetjes,
Anne
  • AnneM
  • AnneM's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)

08 nov 2012 11:05 - 08 nov 2012 11:06
Dat heb ik ook gedaan en inderdaad ook in layout.css
Overigens viel het mij wel op, dat er meerdere css bestanden waren in de css map van de template, met 2 extensies, waaronder deze css.
De extensie is : layout.css.php
Is dat gebruikelijk?

zie:
Code:
footer { display: block; height: auto; max-width: ".($max_sitewidth-20)."px; overflow: visible; padding: 0px 10px 40px 10px; margin-top: 0px; margin-left: auto; margin-right: auto; div.custom span span a {color: red;}; }

O, dit antwoord was bedoelt op het bericht van Astrid (zie boven)
  • hammie47
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

13 nov 2012 15:30
De footer op deze pagina: www.tothetop.nl/joomla blijft mij bezighouden.
Nadat de aanvankelijke problemen waren opgelost (met dank aan de forum leden!), blijkt er een nieuw probleem te zijn.
De iconen linksonder in de footer, worden bij mij in 4 verschillende browsers juist weergegeven. Zo ook op een Ipad en Samsung tablet.
Maar.....wat blijkt? Er is nu ook 2x geconstateerd dat het ook fout weergegeven kan worden, n.l. verticaal ineen geperst. 1 van de 2 keer, is door mijzelf vandaag waargenomen. De betreffende pc was met Windows XP als besturingssysteem. De andere weet ik niet, maar zou ook best XP kunnen zijn geweest. Kan het zijn dat het probleem daarmee te maken heeft?

Dit probleem is voor mij lastig op te lossen, omdat ik het nu eenmaal juist weergegeven zie, dus weet ook niet hoe e.v. ingreep van mij in de praktijk uit pakt.

Wie weet (nogmaals) raad?) Alvast bedankt.
  • hammie47
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

13 nov 2012 16:34
Een OS heeft geen invloed op de weergave. Weergaves worden bepaald door de browser. Jouw site gaat vreemd doen bij IE8 en lager.
Het geheel zit nogal gammel in elkaar, maar het is eventueel op te lossen door de juiste width aan elke cel mee te geven.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

14 nov 2012 12:19 - 14 nov 2012 12:25
Ik bedoelde ook de browser.
Ik heb de breedte aangepast. Het gammele zit hem dan in de tabel eigenschappen, neem ik aan? Verder is het gewoon een (betaalde) template...
Helaas heb ik geen oude browser ter beschikking om mijn aanpassingen uit te proberen...

n.b.: ik had ook de tabel even breed gemaakt als de template (960px), maar ik denk dat ik dat ook beter niet kan doen? Heb het nu iets smaller gemaakt, maar er staan nog meer tabellen op met de breedte van de template. Maakt dat wel/niet uit?
  • hammie47
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

14 nov 2012 12:48
Zou je even moeten testen. Denk dat een breedte van 100% beter werkt dan een vaste breedte. En iedereen heeft oudere browser om te controleren. Als je in IE op F12 drukt, dan krijg je de webdeveloper en kan je alle versies vanaf IE7 simuleren.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.809 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie