Boekrecensie: Joomla! SEO van Simon Kloostra

joomla seo simon kloostraIn juni 2015 heeft Simon Kloostra het boek “Joomla! SEO” uitgebracht via de uitgever Van Duuren Informatica. SEO staat voor Search Engine Optimalisation, vertaald is dat Zoekmachine Optimalisatie. Het is het eerste deel uit een serie boeken die gezamenlijk de naam “CMS Development Library” dragen. Dit boek is geheel gericht op het optimaliseren van Joomla!-websites voor de  zoekmachine Google.

De auteur Simon Kloostra

Simon Kloostra is een bekende in de wereld van Joomla!-webontwikkeling. Hij is zelf webdesigner en eigenaar van het bedrijf SK-Web dat zich voornamelijk richt op het gebruik van SEO. Hij is schrijver van de artikelen op Joomlaseo.com en is regelmatig te vinden bij Joomla!-gebruikersgroepen om workshops te geven over SEO. Hier op Joomla!NL hebben wij al eerder een recensie van een e-book van Simon gepubliceerd.

Een gedrukte uitgave

Dit keer heeft Simon een gedrukte versie uitgegeven wat voor velen een genot is, omdat een boek vastpakken en naast het scherm leggen als naslag toch wel erg prettig werkt. Het boek is Nederlandstalig, waardoor het goed te volgen is.
De schermvoorbeelden worden op het juiste moment toegepast. Het boek is geschreven met Joomla! 3.4 als basis. Maar voor Joomla! 2.5 (officieel end of life sinds december 2014) is het ook nog goed te gebruiken.

Goede opbouw

Ondanks dat de lezer bij veel informatie uit het boek een “oja, dat wist ik al” of “ja, dat klinkt logisch” zal hebben, is het boek zo ingedeeld dat er een hele goede opbouw in zit. Simon neemt de lezer stap voor stap mee door de wereld van Joomla! in combinatie met SEO.

Indeling

Eerst wordt uitgelegd hoe Google werkt. Dit inzicht is nodig om later beter te begrijpen waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt.
In hoofdstuk 2 legt Simon uit wat er moet gebeuren om met een Joomla!-website te starten. Met name welke keuzes er dan gemaakt moeten worden op gebied van hosting, template, responsive design, enz.
Hoofdstuk 3 behandelt de Algemene Instellingen van Joomla! en dan met name het deel waarin SEO naar voren komt.
Hoofdstuk 4 gaat over de Metadata in Joomla!.
In hoofdstuk 5 wordt uitleg en tips gegeven over de opbouw van de URL’s.
De lay-out van de koppen in een website wordt in hoofdstuk 6 belicht.
In hoofdstuk 7 wordt ingegaan op de toepassing van interne links en ankerteksten.
Dat ook afbeeldingen de SEO kunnen beïnvloeden wordt uitgelegd in hoofdstuk 8.
Nieuw sinds Joomla! 3 is Microdata. Simon legt in hoofdstuk 9 uit wat daarmee kan.
Elk CMS maakt vanzelf duplicate content aan (dat is dezelfde tekst te benaderen via verschillende URL’s) . Hoe dit beperkt kan worden ten behoeve van SEO  wordt besproken in hoofdstuk 10.
Elke website heeft vroeg of laat 404-fouten omdat er iets op de site is gewijzigd, maar de originele link nog in zoekmachines staat. Wat daaraan te doen is, wordt in hoofdstuk 11 uitgelegd.
Hoofdstuk 12 gaat over het instellen van robots.txt
In hoofdstuk 13 wordt uitgelegd hoe een sitemap is te maken.
Hoofdstuk 14 gaat over enkele eenvoudige, maar hele praktische SEO-extensies en aansluitend daarop beschrijft Simon de werking van sh404SEF in hoofdstuk 15.
Om te kijken of SEO goed is ingeregeld op de website, kan gebruik worden gemaakt van SEO-audits. Hoofdstuk 16 beschrijft hoe die kunnen worden toegepast.
SEO hoeft niet alleen vanaf de eigen site te komen. Daarom is in hoofdstuk 17 te lezen hoe dit met off-site SEO kan worden gedaan.
En het laatste hoofdstuk gaat over de websitesnelheid (performance). In de loop van het boek tipt Simon al even het gebruik van websites aan die de snelheid van een website kunnen meten.
Aan het eind van hoofdstuk 18 beweert Simon dat met alle tips uit het boek een website wel tot 50 procent sneller kan zijn geworden.

Conclusie

In 18 hoofdstukken verdeeld over 184 pagina’s is dit een leerzaam boek. Om het boek te kunnen lezen en begrijpen is geen expert-kennisniveau van Joomla! nodig. Iedereen die overweg kan met de backend van Joomla! haalt uit dit boek veel nuttige tips en informatie.
Eigenlijk zou iedere Joomla!-websitebouwer (zowel de beginner als de expert) dit boek standaard in huis moeten hebben, ter verbetering van de vindbaarheid van de gebouwde website voor zoekmachines.

Het boek is onder andere verkrijgbaar via Bol.com voor 24,95 euro.