Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost De Helpfunctie werkt niet (404 onbekende pagina).

De Helpfunctie werkt niet (404 onbekende pagina).

10 sep 2019 01:25 - 10 sep 2019 07:49
#1
Geacht Forum,

Het bovenstaande onderwerp heb ik een tijdje geleden in dit forum ingebracht. Eindelijk heb ik gevonden wat de oorzaak is dat het aanroepen van de helpfunctie resulteert in error 404 pagina niet gevonden.

Wat ik nu uit de doeken ga doen is van belang voor gebruikers van Akeeba back-up. Want,...... wat blijkt:

Op elk Joomla systeem waarop ik een ooit, maar in ieder geval na 18 juni jl., een "Restore" (Herstelactie) rechtstreeks met Akeeba heb uitgevoerd of een Joomla systeem heb gemigreerd naar een andere server met behulp van Akeeba en Kickstart was de helpfunctie niet meer te gebruiken. (404 error).

Omdat het precies die Joomla systemen betreft waar deze rariteit zich voordoet (na herstelactie of verhuisactie) kwamen bij mij Akeeba en Kickstart onder verdenking dit rare fenomeen te veroorzaken. Tijdens een back-up wordt de back-up voorzien van een installatie-script (ik denk kickstart) die binnen enkele minuten een gehele website voor je kan herstellen of migreren. Echt geweldig!

Omdat een back-up van te voren niet kan weten of je die gaat gebruiken voor een herstelactie of een migratieactie wordt er tijdens het aanmaken van de back-up gesleuteld aan het bestand config.php die in die back-up wordt opgenomen. Dat lijkt me logisch want de aan de hand van situatie moeten er omgevingsparameters worden ingevuld afgestemd op de doelserver.

Nu komt de crux. Na een herstelactie of een migratie is deze regel leeg in config.php:
Code:
public $helpurl = ' ';

Terwijl in het inputbestand van de back-up de onderstaande regel stond:
Code:
public $helpurl = 'https://help.joomla.org/proxy?keyref=Help{major}{minor}:{keyref}&lang={langcode}';

Als je deze bovenste "lege" regel weer overschrijft in de herstelde of de gemigreerde "config.php" dan werkt de helpfunctie weer helemaal naar behoren.

Dit was een zoekplaatje zeg! Maar ik wilde dit wel even met dit geachte forum delen.
Ik ga bij Akeeba vragen wat de intentie is van de actie deze regel "leeg" te maken. Ik denk geen, dus een bug!
Edit Astrid: Ik heb de code tussen codetags gezet in plaats van de door jou gebruikte quotetags, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 10 sep 2019 07:49 door Astrid.
  • keesZ
  • keesZ's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 95

De Helpfunctie werkt niet (404 onbekende pagina).

10 sep 2019 08:13
#2
Klopt inderdaad. Het was mij nog nooit opgevallen omdat ik de helpknop nooit gebruik :P
Maar in je eerdere draadje had je het ook over een nieuwe installatie, dus dan is de link met kickstart ook niet evident.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37059

De Helpfunctie werkt niet (404 onbekende pagina).

10 sep 2019 08:34
#3
Wat ik me toen niet gerealiseerd heb is het feit dat ik in die enkele dagen werk wel een keer een herstelactie heb uitgevoerd. Dat de 404 fouten daardoor worden veroorzaakt, daar kwam ik pas veel later achter.
  • keesZ
  • keesZ's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 95

De Helpfunctie werkt niet (404 onbekende pagina).

11 sep 2019 10:51
#4
Mijn vraag aan Akeeba

On 10 Sep, 2019, at 09:49, AkeebaBackup.com <notifications@akeebabackup.com> wrote:

L.S.,
After a restore or a migraton of a Joomla website the help-function in admin-part generates 404 errors..
It is caused by stripping this line in config.php during during back-up:

Code:
public $helpurl = ' ';

If I restore this line to its original content:
Code:
public $helpurl = 'https://help.joomla.org/proxy?keyref=Help{major}{minor}:{keyref}&lang={langcode}';
the help-function is working fine a again.

Is changing this line in config.php done by purpose or is it a bug?

Kind regards
KeesZ

Het antwoord:

Hello,

You are right, this is a bug. Any configuration.php value that contains equals signs is not preserved during restoration.

Thank you for the heads up! The upcoming release will contain this fix.

Best regards,

  • keesZ
  • keesZ's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 95
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.197 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie