Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Automatische Akeeba backup bij automatische update Joomla

Automatische Akeeba backup bij automatische update Joomla

29 jan 2020 15:47 - 29 jan 2020 16:00
#1
Goede middag

Ik heb verschillende Joomla websites draaien, en om 1 of andere reden doen die een update/backup allemaal anders.

Scenario 1: als er een update is vrijgegeven van Joomla moet ik in de backend inloggen en en de update uitvoeren. Akeeba is zo ingesteld dat hij voor de update zelf een backup uitvoert. Inien er een update is van extensies, doet Akeeba meestal niets. Tenzij ik het zelf wil.
Hier is op zich niets mis mee.

Scenario 2: als er een update van Joomla is vrijgegeven, krijg ik een email dat de upgrade automatisch is gebeurd. Akeeba heeft dan geen backup genomen, dat moet ik zelf doen. Over updates van extensies krijg ik geen mails, en Akeeba heeft dus in dit geval ook niets gedaan.

Scenario 3: Er is een update van Joomla vrijgegeven, en ik krijg een mail dat de upgrade automatisch is gebeurd. In dit geval heeft Akeeba zelf ook een backup gemaakt en die zelf benoemd "backup 3.9.14 voor installatie 3.9.15". Enkel in geval van extenties doet Akeeba niets.

Het rare is, in de 3 scenarios lijken de profielen hetzelfde. Bij mijn weten heb ik overal gewoon het "default profile" lopen.
In de 3 scenarios zijn ook alle nodige plugings van Akeeba geactiveerd, zijnde: "action log - Akeeba bakcup", "quick icon - Akeeba backup notification", "System - Akeeba backup update check" en "system - backup on update"


Ik ben er wel al achter gekomen dat sommige Joomla's die geïnstalleerd zijn via een Installatron-functie van de server daar een optie hebben om automatisch geupdate te worden. Andere versies zijn gewoon via FTP geupload en geïnstalleerd.


Mijn vraag is nu, hoe kan ik alle websites op 1 lijn krijgen zoals scenario 3?
Dat ingeval van een nieuwe Joomla versie de website automatisch geupdate wordt, en Akeeba automatisch een backup doet.

Voor de volledigheid: ik heb overal de standaard versie van Akeeba draaien. Geen professional
Laatst bewerkt 29 jan 2020 16:00 door Seppe.
  • Seppe
  • Seppe's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 367

Automatische Akeeba backup bij automatische update Joomla

29 jan 2020 16:12
#2
Joomla voert nooit automatisch een update uit. Dus die sites die automatisch geupdate worden zijn allemaal geinstalleerd via Installatron. En weet je zeker dat akeeba de backup "backup 3.9.14 voor installatie 3.9.15" maakt? Lijkt me iets van Installatron.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37102

Automatische Akeeba backup bij automatische update Joomla

29 jan 2020 16:38
#3
Goede middag Astrid

Ok, dus al de websites die niet via Instalaltron zijn gegaan, kunnen in de toekomst dus niet aangepast worden naar een automatische update.

Wat Akeeba betreft, dat zie ik staan in de backup log van de extensie zelf.
Hier heb ik niets aan gedaan. Akeeba zit bij mijn weten ook niet in Installatron.

Heel raar allemaal.
  • Seppe
  • Seppe's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 367

Automatische Akeeba backup bij automatische update Joomla

29 jan 2020 17:03 - 29 jan 2020 17:04
#4
Dan vermoed ik dat je bij Installatron een eigen backup-pad hebs ingegeven.
Overigens is het niet aan te raden om backups via Installatron te laten lopen. Je moet namelijk altijd eerst je extensies updaten voordat je een Joomla! update uitvoert.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 29 jan 2020 17:04 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37102
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.780 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie