Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost mislukte update

mislukte update

03 mrt 2021 00:03 - 03 mrt 2021 07:55
#1
Hallo forumleden en iedereen die hier regelmatig rondkijkt. Ik vraag jullie om hulp.

Vandaag meldde mijn site dat er een update klaar stond. Als altijd heb ik ingelogd als administrator om die update te laten uitvoeren. Ik vermoed dat het de update van Joomla 3.9.24 naar 3.9.25 betreft, maar ik ben er niet helemaal zeker van. Ik heb een aantal joomla-sites in beheer en meerdere melden inmiddels dat er een update van 3.9.24 naar 3.9.25 beschikbaar staat. Ik durf die echter (nog) niet door te voeren omdat bij de allereerste update iets helemaal mis is gegaan en mogelijk gaat het dan bij de andere configuraties ook fout met het updaten.

Wat er precies fout is gegaan kan ik niet zeggen maar de site werkt aan de voorkant nog wel maar backend zit alles helemaal vast. Hij is bevroren op de pagina met een 'foutmelding';

Er heeft zich een fout voorgedaan.
0 Class 'FOF40\Container\Container' not found
Terug naar controlepaneel


Zie voor een screenshot de bijlage(n). Er staat wel de optie gegeven 'terug naar controlpanel' maar die optie werkt niet. Geen enkele optie geeft nog reactie, ik kan zelfs niet uitloggen. Als ik met een FTP-programma even in de configuratie kijk zie ik wel een aantal tempfiles staan met datum en tijdstip van de update. Er staan de nodige files van Akeeba in, het heeft dus mogelijk ook iets met Akeeba te maken. Het kan dus mogelijk ook een update van Akeeba zijn die de fout veroorzaakt maar het kan ook zijn dat Akeeba eerst een backup maakt voor er een update wordt doorgevoerd en dat er met dat backuppen iets fout is gegaan. Ik weet van die procedures te weinig om dat goed in te kunnen schatten.

Ik heb 2 screenshots gemaakt. De eerst is van de foutmelding zelf, de ander is van de bestanden die ik in die tijdelijke map kan zien staan. Nu backend de site klemzit, kan ik ook geen restore uitvoeren. De site zelf werkt nog wel aan de voorkant, maar ik moet er bijna dagelijks als administrator inloggen voor aanpassingen. Als ik nu als administrator inlog loop ik direct weer tegen die pagina met de foutmelding aan als getoond in het eerste screenshot. Verder werkt daar helemaal niets.

Wie kan me hiermee weer op gang helpen??

Bij voorbaat al vast mijn dank.
Edit Astrid: Ik heb de melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 03 mrt 2021 07:55 door Astrid.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

mislukte update

03 mrt 2021 01:10
#2
Hallo,

wanneer je een update maakt wordt er dan automatisch een backup gemaakt met akeeba zo ja neem dan eens een kijkje hier

Het enige verschil is dat jouw foutmelding FOF40 is en die van akeeba is FOF30 maar het is proberen waard ;)

Succes ermee.

Groetjesss :)
  • Janp
  • Janp's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

mislukte update

03 mrt 2021 08:52
#3
Probeer het eens met een andere browser. Ik heb die melding vanochtend een paar keer gehad, overigens niet bij het updaten van Joomla, maar al daarvoor bij het updaten van extensies. Maar terug naar controlepaneel en update opnieuw uitvoeren werkte wel goed.

Dus ik denk dat dat bij jou ook gebeurt bij het updaten van Akeebabackup naar versie 8.0.1.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37101

mislukte update

03 mrt 2021 10:10
#4
hallo Jan,
bedankt voor je snelle reactie. Bij je oplossing wordt geadviseerd 'plugins/system/backuponupdate', helaas deed deze oplossing niet voldoende.

Het gebruik van een andere browser en het verwijderen van plugins/system/akeebaupdatecheck zorgde ervoor dat ik wel weerterug kan naar mijn controlpanel. Ik kan ook weer uitloggen.
Bedankt.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

mislukte update

03 mrt 2021 10:21
#5
Hallo Astrid,
bedankt voor je snelle reactie. Ik ben nu weer zover dat ik kan zien om welke update het gaat en je hebt gelijk, het probleem ontstaat omdat ik Akeeba wil updaten naar 8.0.1. Conform je advies een andere browser (Edge en Explorer) geprobeerd maar er leek niets te veranderen aan de situatie, ik zag wel dat de regel in de url-balk een andere werd (gewoon de index van de site werd aangeroepen) maar ik hield gewoon die foutmelding zoals getoond in het eerste screenshot.

Ik heb inmiddels op advies van Jan 'plugins/system/backuponupdate' verwijderd en op advies van Akeeba 'plugins/system/akeebaupdatecheck' ook verwijderd. Nu reageert backend met Edge en kan ik weer terug naar m'n controlpanel.

Als ik opnieuw probeer te updaten ontstaat echter weer dezelfde situatie. Ik denk dat ik dat probleem moet aankaarten bij Akeeba maar mocht jij -of Jan of iemand anders- nog een tip hebben dan hoor ik dat graag.

Voor nu ook jij alvast hardstikke bedankt.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

mislukte update

03 mrt 2021 10:36
#6

Ik heb inmiddels op advies van Jan 'plugins/system/backuponupdate' verwijderd

Die zou ik niet verwijderen. Hooguit tijdelijk even uitzetten. Deze zorgt ervoor dat er voor het updaten automatisch een backup wordt gemaakt.
Kijk eens of het wel werkt als je Akeeba backup download en hem dan installeert via Extensies - Installeren - Upload pakketbestand.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37101

mislukte update

03 mrt 2021 13:56
#7
Hoi,

je kan weer in de backend en dan zou ik het volgende doen.

Akeeba backup files (jpa) veilig stellen en dus downloaden naar je pc.

Daarna akeeba in zijn geheel verwijderden en opnieuw installeren.

Ook je PHP verhogen naar 7.4.x

Succes ermee.

Groetjesss :)
  • Janp
  • Janp's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

mislukte update

04 mrt 2021 10:10
#8
Hallo Jan,

opnieuw bedankt voor je reactie. Ik had echter het bericht van Astrid als eerste gelezen en geprobeerd en dat werkte al. PHP-versie was al op orde.

Toch bedankt.
Grtzzz
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

mislukte update

04 mrt 2021 10:17
#9
Hallo Astrid,

opnieuw bedankt voor je bericht.

Ik had inmiddels ook reactie van Akkeba zelf en een hele instructie hoe eea op te lossen, gebleken was dat het op meer plaatsen de update was mislukt en ze hebben derhalve een nieuwe versie uitgebracht. Die nieuwe instructie werkt nog steeds niet bij mij, ik kreeg toch weer die zelfde foutmelding/FOF-melding. De instructie van Akeeba even gelaten voor wat het was en meteen jouw advies uitgeprobeerd. Update 8.0.2 eerst gedownload en toen iInstallatie via Extensies-installeren-Upload Pakketbestand en dat werkte. Ok de 'plugins/system/backuponupdate' was weer terug geplaatst.

Ik heb nu Akeeba 8.0.2 geïnstalleerd.

Nogmaals bedankt.
Grtzzz
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.903 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie