Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost vreemde foutmelding in 'simple email form'

vreemde foutmelding in 'simple email form'

15 jan 2016 10:07 - 15 jan 2016 10:48
ik gebruik een contactformulier op de site, de module 'mod_simpleemailform_1.8.6' en eigenlijk heeft dat jarenlang probleemloos gewerkt. Echter na diverse updates van Joomla begon het steeds meer te haperen. Veronderstelde oorzaak extra filters bij Gmail en toen ook mijn host 'Mijn Domein' extra emailfilters had geplaatst duurde het alsmaar langer voordat verzonden berichten werden ontvangen en sommige berichten zijn nog nooit ontvangen.
Ik al de SMTP-server gewijzigd naar die van mijn host MijnDomein met een bestaand emailadres binnen hetzelfde domein, maar het hielp allemaal niets.
Uiteindelijk heb ik de hele module eens verwijderd, de cache en prullenbak geleegd en vervolgens de module weer opnieuw geïnstalleerd. Tot mijn verbazing worden verzonden berichten nu wel weer ontvangen en het probleem leek verholpen. Maar niet helemaal want af en toe duikt de volgende foutmelding op;

Notice: Undefined index: mod_simpleemailform_field_oneTime_1 in /public/sites/webform.klinkercentrale.nl/modules/mod_simpleemailform/helper.php on line 1024

Deze melding komt van de testconfiguratie die draait op webform.klinkercentrale.nl , echter dezelfde module pas ik op meerdere sites toe en op alle sites openbaart zich af en toe deze melding. Het rare is als je maar op verzenden blijft klikken dat uiteindelijk de melding verdwijnt en het bericht wordt verstuurd. Ik wil echter dat die hele melding niet meer verschijnt.

Ik heb dat betreffende bestand geopend met een texteditor en zie dan op regel 1024 het volgende staan;
Code:
$result = ($_SESSION[$this->_csrfField] == $hashFromForm);

Ik heb van de techniek binnen Joomla te weinig benul om er een conclusie uit te kunnen trekken, maar ik krijg het idee dat het iets heeft te maken met het veld waar het emailadres van de afzender in vermeld kan worden. Maar wat daar dan verkeerd aan is?? Ik heb géén idee.

Iemand een idee waar het aan zou kunnen liggen ???

Als gezegd probleem openbaart zich op meerdere sites op dezelfde manier. Die testsite is opgebouwd met de allerlaatste jongste install pakket van Joomla. Ook op de andere sites gebruik ik de laatste versie van Joomla en bij mijn weten ook de laatste versie van de module van 'Simple email'. Joomla geeft ook aan dat alles volledig up to date is. De sites worden allemaal gehost bij MijnDomein. Op alle sites waar de module wordt toegepast heb ik gezorgd voor een SMTP-server binnen hetzelfde domein (van dezelfde host). Overal is het ontvangadres een emailadres bij gmail. Email instellingen binnen Joomla en Simple Email gehanteerd conform de handleidingen (en als gezegd heeft dat in voormalige configuraties ook goed gewerkt).
Edit Astrid: Ik heb de melding en code tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

15 jan 2016 10:47 - 15 jan 2016 11:01
Hallo teejoo,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Dat is dan wel heel vreemd dat je dat ziet op regel 1024. Ik ken de extensie niet, maar als ik op github kijk dan zie ik dit:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

16 jan 2016 09:54 - 16 jan 2016 15:57
Hoi, bedankt voor je reactie.
Misschien ben ik onvoldoende geschoold hierin om je antwoord te snappen. Maar misschien wil je me duidelijk maken dat jij op regel 1024 iets anders ziet staan en dus heb ik nog eens opnieuw gekeken. Ik kijk mbv editorfunctie van het FTP-prog WinSCP in de file helper.php, de editor heeft een eigen regeltellertje en dan staat er van regel 1020 - 1029 toch echt het volgende;
Code:
// 2015-04-23 DB: accepts hash from form and compares to session protected function compareCsrfHash() { $hashFromForm = (isset($_POST[$this->_csrfField])) ? $_POST[$this->_csrfField] : ''; $result = ($_SESSION[$this->_csrfField] == $hashFromForm); $_SESSION[$this->_csrfField] = sha1(date('Y-m-d-H-i-s')); return $result; }
Betreffende regel 1024 is dan ;
Code:
$hashFromForm = (isset($_POST[$this->_csrfField])) ? $_POST[$this->_csrfField] : '';

Waarschijnlijk ben ik onvoldoende thuis in de materie om in eens te snappen wat je dan bedoelt. Misschien wil je even toelichten.

Bvd,

Theo W.
Edit Romke: Ik heb de code tussen codetags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • teejoo
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

16 jan 2016 11:30
Code:
$hashFromForm = (isset($_POST[$this->_csrfField])) ? $_POST[$this->_csrfField] : '';
Die regel doet eigenlijk dit:
Code:
if(isset($_POST[$this->_csrfField])) { $hashFromForm = $_POST[$this->_csrfField]; } else { $hashFromForm = ''; }

Omdat de tenary operator van het bovenstaande geval, de functie isset gebruikt, zou de index moeten bestaan alvorens de het wordt uitgevoerd, net als bij de IF die ik hierboven typ. Dus dit veroorzaakt geen fout.

In de rest van je method(functie) zie ik dat er een sessie wordt vergeleken met de uitkomst van de bovenstaande voorwaarde. Maar de sessie wordt eronder pas gedefinieerd, maak van je method even het volgende:
Code:
protected function compareCsrfHash() { $hashFromForm = (isset($_POST[$this->_csrfField])) ? $_POST[$this->_csrfField] : ''; $_SESSION[$this->_csrfField] = sha1(date('Y-m-d-H-i-s')); $result = ($_SESSION[$this->_csrfField] == $hashFromForm); return $result; }
Groetjes, Julian.

Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen via dit forum
  • Juliank92
  • Juliank92's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

16 jan 2016 16:06
Ik weet het ook niet maar die code is hier (in helper.php van versie 1.8.6) niet te vinden.
En voor zover ik kan zien is dit de site van de makers en zie je daar rechts een link naar de source code.
Dus of je vergist je in de gebruikte versie of je update is niet goed gegaan.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

18 jan 2016 17:51
Hallo Astrid,
er zijn dan blijkbaar 2 varianten van versie 1.8.6 in omloop. Ik heb bij al mijn configuraties gecheckt en overal krijg ik dezelfde melding en overal staat op regel 1024 de code zoals ik in mijn eerste mail heb vermeld. In mijn code staan ook nog toelichtingen van aanpassingen en fixes en die staan in de door jouw getoonde niet terwijl ze toch allebei pretenderen versie 1.8.6 te zijn.
Ik heb ze trouwens niet uit een oudere versie ge-updated, mislukte update is het dus ook niet.

Ik zal mijn versie een verwijderen en dan jouw versie er voor terugzetten, kijken wat het effect is.
  • teejoo
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

18 jan 2016 17:56
hallo Julian,
hartelijk dank voor je reactie. Ik houd je tip even als backup. Op basis van hetgeen Astrid schreef moet ik aannemen dat er 2 verschillende varianten van versie 1.8.6 in omloop zijn waarvan er dan toch maar één echt de allerlaatste (ik denk bug vrije).
Ik ga dus eerste de versie downloaden die momenteel bij de ontwikkelaar/fabrikant beschikbaar staat en installeer die. Mocht ik dan weer een soortgelijke foutmelding krijgen (zal dan wellicht op een ander regelnummer ontstaan) dan probeer ik jouw advies eerst uit voor ik me hier weer zal melden.
Toch op voorhand nog mijn hartelijk dank voor het vrijwillig meedenken.
Bedankt en grtzzzzz B) B)
  • teejoo
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

18 jan 2016 18:22
Ik heb module 1.8.6 dit keer van de site van de softwareleverancier gehaald en geïnstalleerd. Ik heb een paar keer geprobeerd om de foutmelding weer op te roepen maar dat lukt me niet.
Als ik kijk waar de eerdere foutmelding naar verwees, blijkt dat pad nu helemaal niet meer te bestaan. Er is dus blijkbaar een soort werkversie van 1.8.6 in omloop en een definitieve versie. Beide zijn even groot en hebben dezelfde naam. Het lijkt er op dat de versie die je kan downloaden van de website van makers (als door Astrid aangereikt) ook dat probleem heeft getackeld. Het lijkt allemaal verholpen.
  • teejoo
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

18 jan 2016 19:00
Hallo,

Fijn dat het opgelost is.
Dank je wel voor de terugkoppeling.

Je kunt in de toekomst zelf na het terugkoppelen de topic sluiten door op de groene "Dit is de oplossing" knop te klikken.
Kijk ook hier even voor een volgende keer ;)
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.707 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie