Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
opgelost Lijst van bestanden
Lijst van bestanden
22 nov 2013 20:52 - 22 nov 2013 21:13
Hoi allemaal,
ik ben een absolute beginner op het gebied van Joomla en ben de laatste dagen erg in de weer geweest met het opzetten van een site en het aanmaken van een eigen template. Dat is geen echte sinecure omdat je vooral voor V3.2 daarover zeer moeilijk step-by-step tools of tutorials kan vinden.
Anyway, ik ben al voor 80% tevreden met hetgeen ik heb gemaakt.
Maar, nu zit ik echter met twee problemen waarvoor ik niet direct een oplossing vind. En ik hoopte er op dat ik hier misschien wat hulp kan krijgen ?
Probleem 1 : lijst van bestanden
Ik zou een persoon (de beheerder) de mogelijkheid willen geven om elke maand het infoblad te uploaden naar de site in Joomla. Na upload zou het bestand dan automatisch moeten bijkomen op de pagina "Infobladen". Eventueel met een nette layout (tables ?) en liefst via een zelf in te geven titel of zo.
Ik stel me nu de vraag hoe ik dit moet doen ? Moet ik de gebruiker zelf het bestand gaan laten uploaden in de admin module en media manager ? En daarna, moet hij dan een nieuw artikel gaan aanmaken ? En dan ? Hoe krijg ik die dan op de pagina met infobladen (op dit moment is dat ook een artikel).
Ik heb geen idee waar te starten ...
[strike]Probleem 2 : PHP bestanden
De gebruiker wilt in de rechterkolom de mogelijkheid krijgen om te kiezen om een adreswijziging door te geven. Ik veronderstel dat dit met een simpele link kan die dan verwijst naar... ah ja, naar wat ? Kan ik gewoon een PHP file maken en die als article gebruiken ? Of hoe anders ?
In principe moet er op dit moment geen SQL DB achter hangen, maar mogen de gegevens via mail verzonden worden. Later komt er misschien die DB koppeling wel bij ?[/strike]
Alvast bedankt voor iedere hulp die mij verder in de running krijg!
Vriendelijke groeten,
Davy
Edit Jelle.
Ik heb de titel van je topic aangepast en één vraag doorgestreept, gaarne één vraag per topic zie forumregels. Maak voor je tweede vraag een nieuwe topic aan.
ik ben een absolute beginner op het gebied van Joomla en ben de laatste dagen erg in de weer geweest met het opzetten van een site en het aanmaken van een eigen template. Dat is geen echte sinecure omdat je vooral voor V3.2 daarover zeer moeilijk step-by-step tools of tutorials kan vinden.
Anyway, ik ben al voor 80% tevreden met hetgeen ik heb gemaakt.
Maar, nu zit ik echter met twee problemen waarvoor ik niet direct een oplossing vind. En ik hoopte er op dat ik hier misschien wat hulp kan krijgen ?
Probleem 1 : lijst van bestanden
Ik zou een persoon (de beheerder) de mogelijkheid willen geven om elke maand het infoblad te uploaden naar de site in Joomla. Na upload zou het bestand dan automatisch moeten bijkomen op de pagina "Infobladen". Eventueel met een nette layout (tables ?) en liefst via een zelf in te geven titel of zo.
Ik stel me nu de vraag hoe ik dit moet doen ? Moet ik de gebruiker zelf het bestand gaan laten uploaden in de admin module en media manager ? En daarna, moet hij dan een nieuw artikel gaan aanmaken ? En dan ? Hoe krijg ik die dan op de pagina met infobladen (op dit moment is dat ook een artikel).
Ik heb geen idee waar te starten ...
[strike]Probleem 2 : PHP bestanden
De gebruiker wilt in de rechterkolom de mogelijkheid krijgen om te kiezen om een adreswijziging door te geven. Ik veronderstel dat dit met een simpele link kan die dan verwijst naar... ah ja, naar wat ? Kan ik gewoon een PHP file maken en die als article gebruiken ? Of hoe anders ?
In principe moet er op dit moment geen SQL DB achter hangen, maar mogen de gegevens via mail verzonden worden. Later komt er misschien die DB koppeling wel bij ?[/strike]
Alvast bedankt voor iedere hulp die mij verder in de running krijg!
Vriendelijke groeten,
Davy
Edit Jelle.

- DavyC
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
Lijst van bestanden
22 nov 2013 21:43 - 22 nov 2013 21:44
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.
Kijk eens bij de Joomla!-extensions voor document-management .
Extensies zoals DocMan, Phoca Download, JDownloads of SP Downloads kunnen volgens mij heel goed wat jij vraagt.
Kijk eens bij de Joomla!-extensions voor document-management .
Extensies zoals DocMan, Phoca Download, JDownloads of SP Downloads kunnen volgens mij heel goed wat jij vraagt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 09:35
Wouter,
die extensies, daar heb ik het nog even moeilijk mee... Want je hebt zoveel verschillende soorten "modules". Is dat dan ongeveer het zelfde ?
Als ik je hoor spreken over een document management extensie, vind ik het een beetje raar, want Joomla is toch ook al een document management systeem, dus ik zou verwachten (??) dat dat er al standaard inzit ?
Hoe dan ook, stel dat ik zo'n "file uploader" zou installeren, moet ik dan nog een andere extensie installeren die die bestanden dan in een lijst aan de "gewone" bezoeker moet tonen ?
Groetjes,
Davy
die extensies, daar heb ik het nog even moeilijk mee... Want je hebt zoveel verschillende soorten "modules". Is dat dan ongeveer het zelfde ?
Als ik je hoor spreken over een document management extensie, vind ik het een beetje raar, want Joomla is toch ook al een document management systeem, dus ik zou verwachten (??) dat dat er al standaard inzit ?
Hoe dan ook, stel dat ik zo'n "file uploader" zou installeren, moet ik dan nog een andere extensie installeren die die bestanden dan in een lijst aan de "gewone" bezoeker moet tonen ?
Groetjes,
Davy
- DavyC
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 09:50 - 23 nov 2013 09:50
Even een korte Joomla cursus. Extensies is de verzamelnaam voor alle "extra's" die je in je site kunt gebruiken. Die kan je onderverdelen in Componenten, Modules en Plugins.
En nee, Joomla is een Content Management Systeem en geen Document Management Systeem.
Dus voor het beschikbaar stellen van documenten moet je inderdaad een extensie gebruiken zoals Wouter aangeeft.
Kijk bijvoorbeeld bij onze Downloads, daar zie je een voorbeeld van een Document Management Systeem.
- Componenten zijn grotendeels op zichzelf staande toevoegingen zoals bijvoorbeeld een nieuwsbriefcomponent, een formulierencomponent, een upload- en download component.
- Modules zijn over het algemeen kleinere extensies die je toestaan om informatie te tonen aan de linker- of rechterkant van je pagina.
- Plugins werken over het algemeen onzichtbaar en passen daar waar nodig code aan om bepaalde functionaliteiten toe te voegen. Maar er zijn ook zogenaamde editor plugins die er bijvoorbeeld voor zorgen dat je een extra button krijgt bij je editor om eenvoudiger bepaalde acties uit te kunnen voeren.
En nee, Joomla is een Content Management Systeem en geen Document Management Systeem.
Dus voor het beschikbaar stellen van documenten moet je inderdaad een extensie gebruiken zoals Wouter aangeeft.
Kijk bijvoorbeeld bij onze Downloads, daar zie je een voorbeeld van een Document Management Systeem.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 10:24
Astrid,
dat was een heel duidelijk antwoord.
Heb wel al gemerkt dat de components blijkbaar allemaal betalend zijn (of toch veel).
Aangezien ik de website voor een non-profit aan het maken ben, kunnen zij daar geen geld aan spenderen.
Helaas.
Wat ik me afvraag :
Stel dat de admin gewoon via de Joomla administrator zou komen en de bestanden zelf via de Joomla media manager upload in een specifieke folder, kan deze folder dan niet gewoon via Joomla getoond worden op een pagina ?
Of moet deze persoon dan in een artikel een link gaan leggen naar elk bestand apart ?
Vriendelijke groeten,
Davy
dat was een heel duidelijk antwoord.
Heb wel al gemerkt dat de components blijkbaar allemaal betalend zijn (of toch veel).
Aangezien ik de website voor een non-profit aan het maken ben, kunnen zij daar geen geld aan spenderen.

Wat ik me afvraag :
Stel dat de admin gewoon via de Joomla administrator zou komen en de bestanden zelf via de Joomla media manager upload in een specifieke folder, kan deze folder dan niet gewoon via Joomla getoond worden op een pagina ?
Of moet deze persoon dan in een artikel een link gaan leggen naar elk bestand apart ?
Vriendelijke groeten,
Davy
- DavyC
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 10:34
Dan heb je echt niet goed gezocht. Er zijn meerdere gratis download extensies. Ik weet zeker dat Phoca Downloads gratis is en ook een frontend optie heeft.
En ja, als je geen extensie gebruikt dan werkt jouw optie wel, maar moet je idd handmatig linkjes gaan leggen. Plus dat je iemand toe moet laten in de backend. Kan natuurlijk ook, maar je houdt wel minder controle over je site.
En ja, als je geen extensie gebruikt dan werkt jouw optie wel, maar moet je idd handmatig linkjes gaan leggen. Plus dat je iemand toe moet laten in de backend. Kan natuurlijk ook, maar je houdt wel minder controle over je site.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 10:47
Astrid,
ik heb ondertussen "Simple File Lister" gevonden en die doet al heel veel van hetgeen ik wil !
Dus je hebt me alleszins in de goede richting gestuurd.
Nu nog even uitzoeken hoe ik zelf de "div" wat opties kan meegeven...

En daarna even verder met de upload methode die je beschrijft.
groetjes,
Davy
ik heb ondertussen "Simple File Lister" gevonden en die doet al heel veel van hetgeen ik wil !
Dus je hebt me alleszins in de goede richting gestuurd.
Nu nog even uitzoeken hoe ik zelf de "div" wat opties kan meegeven...

En daarna even verder met de upload methode die je beschrijft.
groetjes,
Davy
- DavyC
-
Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
Lijst van bestanden
23 nov 2013 13:15
Hebben de antwoorden je voldoende geholpen?
Zo ja, laat dat dan nog even weten in een laatste reactie.
Daarna kun je dit topic sluiten door op de groene knop Opgelost te klikken.
Zo ja, laat dat dan nog even weten in een laatste reactie.
Daarna kun je dit topic sluiten door op de groene knop Opgelost te klikken.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
Tijd voor maken pagina: 0.777 seconden