Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Login pagina gewijzigd
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 10:52
Hallo forum,
Bij één van mijn sites kom ik plotsklaps niet meer op de normale back-end aanmeldpagina. Ik krijg bijgaand scherm en als ik mijn credentials invul kom ik op mijn 404-pagina. Ook de reserve super-user lukt het niet. Ik geraak dus niet meer in de back-end.
Front-end is OK, ook aanmelden op de front-end door de gebruikers is OK. Eén of meerdere gebruikers hebben net voordien nog 2 artikels geplaatst in een blog. Deze gebruikers zijn hoofdredacteur. Ik ga ervan uit dat dit niet de oorzaak kan zijn, immers in het verleden werden op die manier reeds artikels geplaatst en andere taken uitgevoerd op de front-end.
Ik heb gelukkig een backup die ik kan terugzetten, maar ik zou graag uitvissen waar er wat zou kunnen verkeerd gegaan zijn en heb alvast volgende vragen:
In welk bestand moet ik kijken om de user actions log te raadplegen ?
Zijn er nog andere dingen die ik kan nakijken of proberen voor ik de back-up terugzet, immers na terugzetten van de back-up zijn m.i. de sporen van dit fenomeen uitgewist ?
Kan een besmette PC van een gebruiker de oorzaak zijn ?
Versie: 3.9.21 en alle extensies zijn up-to-date.
Bij één van mijn sites kom ik plotsklaps niet meer op de normale back-end aanmeldpagina. Ik krijg bijgaand scherm en als ik mijn credentials invul kom ik op mijn 404-pagina. Ook de reserve super-user lukt het niet. Ik geraak dus niet meer in de back-end.
Front-end is OK, ook aanmelden op de front-end door de gebruikers is OK. Eén of meerdere gebruikers hebben net voordien nog 2 artikels geplaatst in een blog. Deze gebruikers zijn hoofdredacteur. Ik ga ervan uit dat dit niet de oorzaak kan zijn, immers in het verleden werden op die manier reeds artikels geplaatst en andere taken uitgevoerd op de front-end.
Ik heb gelukkig een backup die ik kan terugzetten, maar ik zou graag uitvissen waar er wat zou kunnen verkeerd gegaan zijn en heb alvast volgende vragen:
In welk bestand moet ik kijken om de user actions log te raadplegen ?
Zijn er nog andere dingen die ik kan nakijken of proberen voor ik de back-up terugzet, immers na terugzetten van de back-up zijn m.i. de sporen van dit fenomeen uitgewist ?
Kan een besmette PC van een gebruiker de oorzaak zijn ?
Versie: 3.9.21 en alle extensies zijn up-to-date.
- Luk
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
- Berichten: 213
-
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 11:08
In een snelle check kon ik zien dat je website niet gehackt is
sitecheck.sucuri.net/results/https/imkersbond-bonheiden.be
Het schermvoorbeeld lijkt meer p een probleem met het admin-template.
Je eens kunnen kijken of je de map templates uit een back-up over de map templates van deze site kunt zetten met FTP.
Mogelijk zvervang je zo het defect geraakte bestand.
sitecheck.sucuri.net/results/https/imkersbond-bonheiden.be
Het schermvoorbeeld lijkt meer p een probleem met het admin-template.
Je eens kunnen kijken of je de map templates uit een back-up over de map templates van deze site kunt zetten met FTP.
Mogelijk zvervang je zo het defect geraakte bestand.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
- Berichten: 11341
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 11:19
Beste Wouter,
Dank voor je snelle reactie.
Bedoel je de map \templates in de root of de map \administrator\templates ?
En hoe doe ik dat, een map distilleren uit een jpa-backup ( gemaakt met Akeeba ) ?
Kan ik dan met filezilla gewoon overheen zetten of de oorspronkelijke map eerst leegmaken ?
Dank voor je snelle reactie.
Bedoel je de map \templates in de root of de map \administrator\templates ?
En hoe doe ik dat, een map distilleren uit een jpa-backup ( gemaakt met Akeeba ) ?
Kan ik dan met filezilla gewoon overheen zetten of de oorspronkelijke map eerst leegmaken ?
- Luk
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
- Berichten: 213
-
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 11:43
Akeeba heeft een Extract Wizard. Die kun je hier downloaden:
www.akeeba.com/download/akeeba-extract-wizard.html
Wordt officieel niet meer ondersteund maar werkt nog prima.
Die tool pakt je jpa-bestand uit in een map op je PC.
Daarna kun je bij de benodigde map.
Voor het admin-template moet je inderdaad in de map administrator/templates zijn.
Je kunt met FTP kiezen voor overschrijven. Als het goed is hersteld dat eventueel beschadigde bestanden.
Maar de map eerst leegmaken en daarna vullen met de data uit je back-up mag ook.
Wordt officieel niet meer ondersteund maar werkt nog prima.
Die tool pakt je jpa-bestand uit in een map op je PC.
Daarna kun je bij de benodigde map.
Voor het admin-template moet je inderdaad in de map administrator/templates zijn.
Je kunt met FTP kiezen voor overschrijven. Als het goed is hersteld dat eventueel beschadigde bestanden.
Maar de map eerst leegmaken en daarna vullen met de data uit je back-up mag ook.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
- Berichten: 11341
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 11:59
Beste Wouter,
Uitpakken en terugzetten is goed gelukt, maar het probleem is helaas niet opgelost.
Er zal dus niets anders opzitten dan de volledige backup terug te zetten, tenzij er nog andere tips zijn.
Uitpakken en terugzetten is goed gelukt, maar het probleem is helaas niet opgelost.
Er zal dus niets anders opzitten dan de volledige backup terug te zetten, tenzij er nog andere tips zijn.
- Luk
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
- Berichten: 213
-
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 12:12
Heb je al eens een andere browser geprobeerd? Zet anders een via ftp je adminbeveiliging (Admintools, Jsecure of zo) uit.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
- Berichten: 37643
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 12:50
Goede middag Astrid,
Ik had voordien al andere browsers geprobeerd zoals Edge en Chrome, maar zonder resultaat. Ik werk zelf met Firefox.
Ik gebruik Securitycheck als adminbeveiliging.
Uitschakelen met FTP is nieuw voor mij. Hoe doe ik dat ?
Ik heb in de map /components/com_securitycheck een bestand securitycheck.php gevonden. Is het voldoende om dit eens van naam te veranderen ? of moet ik nog andere stappen uitvoeren ?
Alvast dank.
Ik had voordien al andere browsers geprobeerd zoals Edge en Chrome, maar zonder resultaat. Ik werk zelf met Firefox.
Ik gebruik Securitycheck als adminbeveiliging.
Uitschakelen met FTP is nieuw voor mij. Hoe doe ik dat ?
Ik heb in de map /components/com_securitycheck een bestand securitycheck.php gevonden. Is het voldoende om dit eens van naam te veranderen ? of moet ik nog andere stappen uitvoeren ?
Alvast dank.
- Luk
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
- Berichten: 213
-
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 13:29
Beste Wouter en Astrid,
De tip van Astrid heeft mij aan het denken gezet en ik ben eens gaan kijken in de .htaccess.
Ik had hier recent de code toegevoegd om www te redirecten naar de non-www.
Maar in de sectie van securitycheck stond nog een verwijzing naar https://www.(enz.)
Ik heb de "www" verwijderd en alles is terug OK.
Ik moet jullie danken voor jullie bereidwillige tips uit jullie onmetelijke databank !
Dit topic mag gesloten worden.
Prettig weekend.
De tip van Astrid heeft mij aan het denken gezet en ik ben eens gaan kijken in de .htaccess.
Ik had hier recent de code toegevoegd om www te redirecten naar de non-www.
Maar in de sectie van securitycheck stond nog een verwijzing naar https://www.(enz.)
Ik heb de "www" verwijderd en alles is terug OK.
Ik moet jullie danken voor jullie bereidwillige tips uit jullie onmetelijke databank !
Dit topic mag gesloten worden.
Prettig weekend.
- Luk
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
- Berichten: 213
-
Login pagina gewijzigd
03 okt 2020 13:31
Fijn dat het opgelost is.
Dank je wel voor de terugkoppeling.
Dank je wel voor de terugkoppeling.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
- Berichten: 37643
Tijd voor maken pagina: 0.749 seconden