Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Vanaf 3.9.27 blokkeert Joomla FLoC. Maar dat is eigenlijk niet nodig.

Vanaf 3.9.27 blokkeert Joomla FLoC. Maar dat is eigenlijk niet nodig.

26 mei 2021 12:53
#1
Gistermiddag kwam Joomla 3.9.27 beschikbaar.
Wat er in deze versie nieuw is of een verbetering is op de voorpagina van deze site te lezen.
Na de update verschijnt er in de back-end een melding.
Daarin staat dat Joomla vanaf 3.9.27 standaard FLoC blokkeert.

FLoC is een nieuwe manier om bezoekers op een website te volgen.
De cookies die al zo'n 20 jaar worden gebruikt gaan namelijk langzaam verdwijnen omdat dit te veel inbreuk geeft op de privacy van de website-bezoeker.
Goog;le heeft een nieuwe techniek ontwikkelt en die heet FLoC.
Daarmee wordt niet een individueel cookie geplaatst, maar wordt de uitgevoerde actie opgeslagen en gekoppeld aan een soort groep van anderen die ook iets vergelijkbaars hebben gedaan.
Over deze deze techniek zijn de meeste techneuten niet te spreken. Het schijnt geen goede vervanging te zijn van de cookies.
Ondanks de vele kritiek heeft Google toch doorgezet en dit geïmplanteerd in de Chrome browser.
Joomla-ontwikkelaars vonden dit niet fijn en hebben daarom vanuit de Joomla-core een techniek ingezet waardoor de informatie vanaf een Joomla-site niet bij adverteerders zoals Google terecht kan kom,en. Dat klinkt positief. Maar....
De manier waarop het s gedaan zorgt niet voor enige vorm van betere privacy voor de websitebezoeker. Sterker nog... Door de toege[paste techniek wordt FLoc wel geblokkeerd, maar worden ook andere privacy-beperkingen uitgezet.


Daarom is het sterk aa te raden om na de update naar Joomla 3.9.27 in de Algemene Instellingen de FLoc-blokkering op Nee te zetten.

In de melding over deze nieuwe blokkering las ik dat dit ook deels in het htaccess-bestand moet worden gedaan.
Omdat ik zelf mijn htaccess-bestand opbouw met Akeeba AdminTools heb ik daar gevraagd hoe zij over deze nieuwe Joomla-techniek denken.
Lees hun (Engelstalige) antwoord via deze link:

www.akeeba.com/support/admin-tools/Ticke...e-joomla-3-9-27.html
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto Heeft onderwerp gestart
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.206 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie