Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

02 apr 2012 21:15
#1
Hallo,
Met welke beeldschermresolutie optimaliseren jullie de lay-out van je website?
Als ik google naar de norm op dit moment dan blijkt er geen norm te zijn na de tijd dat 1024x768 een vaste norm was.

Ik hanteer 1280x1024 is dit te hoog? Het zou afgestemd moeten worden op je doelgroep, maar is deze instelling ook niet achterhaald omdat de beeldschermgrootte de laatste jaren sterk is gestegen bij alle groepen?

Welke resoluties gebruiken andere forumleden?

Groet,
Raymond
  • Raymond
  • Raymond's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 23

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

02 apr 2012 22:25
#2
hallo,

De tegenwoordige templates van joomla passen zich aan met de gebruikte resolutie.
Deze templates zijn geschikt voor resoluties boven de 800X600.
Jou norm komt nog uit de Microsoft frontpage tijd. :)
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13590

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

03 apr 2012 00:48
#3
Hallo Jelle,
Bedankt voor je reactie, maar uit je antwoord blijkt dat mijn vraag niet goed is overgekomen..
De Joomla! templates passen zich automatisch aan in de breedte maar hoe bepaal je de maximale hoogte van je lay-out als je wilt dat de volledige lay-out weergegeven wordt zonder te scrollen. (géén blog lay-out maar ingeval van een "pagina-look")

Op de site viewlike.us/ kan je goed zien dat de breedte telkens automatisch wordt aangepast bij verschillende schermresoluties. Maar op een gegeven moment moet je omlaag gaan scrollen als je de onderkant van de site wilt zien bij een site pagina-lay-out. Het scrollen probeer ik te vermijden en dat kan volgens mij alleen maar als ik dezelfde beeldscherm- resolutie instel (tijdens het werken aan een website) als de meeste beeldschermen zijn ingesteld op dit moment.

Mijn eigen beeldscherm is 19inch en de resolutie-instelling is 1280 breed x 1024 hoog(toch geen Microsoft Frontpage era?) en met deze instelling maak ik de pagina lay-out. De hele website wordt goed weergegeven op mijn scherm maar het blijkt dat velen moeten scrollen om het onderste gedeelte van de pagina te zien. Hoe voorkom ik dit zonder teveel hoogte in te leveren?
  • Raymond
  • Raymond's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 23

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

03 apr 2012 09:58
#4

als de meeste beeldschermen zijn ingesteld op dit moment

Vermoed dat je dat gewoon niet gaat lukken. Misschien dat je hier iets aan hebt. Is inmiddels al wel weer een jaar oud, maar is een overzicht van een redelijk druk bezochte site.
Je zult denk ik moeten kiezen voor de grootste gemene deler en de rest maar op de koop toe moeten nemen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37116

norm beeldschermresolutie voor optimaliseren website

03 apr 2012 11:41
#5
Bedankt Astrid,
Ik probeerde voor mezelf een norm te vinden op basis van de meest populaire schermweergave op dit moment. Je bijlage laat inderdaad zien dat 1024x768 nog steeds populair is, maar dat "brede scherminstellingen" (zie de nrs 2 plus 3), eigenlijk het meest populair zijn.

De weergave op een tablet met kantelmogelijkheid zal deze ontwikkeling alleen maar verder ondersteunen. Een website lay-out mag dus best breed zijn, tussen de 800 px en 1.100 px volgens mij. Bij een pagina-layout ipv een blog is een hoogte van 800 px een goede gemiddelde..

Rekening houden met een goede weergave op een mobiele telefoon is bijna onmogelijk. Je zult echt een mobiele versie moeten hebben als optie in een Joomla! template om enigszins je website te kunnen weergeven op een mobieltje.

Je mag de topic sluiten wat mij betreft,
Met vriendelijke groet,
Raymond
  • Raymond
  • Raymond's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 23
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.845 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie