Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

laptop gehackt

laptop gehackt

27 okt 2013 16:29
Beste mensen,

Afgelopen maandag is mijn laptop gehackt (het bureaublad werd overgenomen). Na een schone herinstallatie durf ik weer het net op.

Nu probeer ik een beetje uit te zoeken wat de oorzaak kan zijn geweest.

Nu was ik ook op die bewuste dag bezig met het updaten van een Joomla website van 2.5.11 naar 2.5.14. De website was enige tijd niet geupdate. Tijdens deze update werd ik door de hostingpartij geblokkeerd in hun firewall. Na telefonisch contact werd ik weer gedeblokkeerd. Alleen later op de avond kwam ik erachter dat iemand anders op mijn bureaublad zat.

Nu vraag ik mij af of het theoretisch mogelijk dat men via een eventueel oude versie van Joomla zichzelf toegang kan verschaffen op mijn laptop via een virus o.i.d. Doordat ik bijv. aan het up-en downloaden ben vanaf de server waar de website staat.
Het lijkt mij sterk want dan zou ik toch op de een of andere manier iets kwaadaardig moeten installeren op mijn laptop.
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • franky2nl's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

27 okt 2013 21:31
Franky,
Lastige situatie waar je in zit.
Dat iemand je bureaublad overneemt is hoogst ongebruikelijk omdat die methode wel erg opvallend is.
Vaker wordt er via de achtergrond met bestanden gerommeld zonder dat je dat merkt.

Ik adviseer je een goede (betaalde) antivirusscanner / internetsecurity-pakket aan te schaffen.
Merken zoals McAffee, Kaspersky en Norton zijn daar erg goed in.
Die zorgen ook voor een uitgebreide firewall waardoor een inbraakpoging al snel wordt afgeschermd.

Wat jou kan zijn overkomen is dat je vervuilde bestanden die je met een geïnfecteerde laptop naar je site hebt gezet, weer bent gaan downloaden op de schone laptop.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

laptop gehackt

27 okt 2013 23:49
Beste WoodyF4u,

Bedankt voor je reactie.

Ik heb deze site voor mijn broer aangepast. Zijn zoon had geen tijd meer om dit te doen. Ik had begrepen dat er een tijdje al niet naar was gekeken in de backend. Dus waarschijnlijk heeft de site al enige maanden onder 2.5.11 gedraaid. Ik had een backup (via ftp)van deze site gedownload op mijn vaste pc en niet op de laptop. Na het upgraden naar 2.5.14 heb ik nog een backup gedraaid. Ook bij de hosting heb ik een backup gemaakt. Van de database heb ik alleen een backup bij de hosting gemaakt. Maar na deze handelingen heb ik wel weer ingelogd in de backend van de site en veel later op de avond ontstond het probleem.

Na het ontdekken van de hack, ben ik niet meer op de laptop geweest, pas na een herinstallatie. Dus er bevinden zich sowieso geen backups op de laptop.

Maar het zou dus wel zo kunnen zijn dat er op de server van de hosting wel bevuilde bestanden hebben gestaan of staan of worden deze overschreven na een update van Joomla naar 2.5.14?
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

28 okt 2013 07:23
Franky,
Het lijkt mij eerlijk gezegd sterk dat door een update van Joomla! er een hack op je laptop kan worden uitgevoerd. In ieder geval niet door de standaard Joomla! 2.5-update, want die haalt zelf de bestanden rechtstreeks van internet. dat gaat niet via de lokale PC/laptop.

Wel zou het kunnen zijn dat er een onveilige extensie op die site draait die via de server van je hosting is gehackt.
En bij het maken van een back-up die je vervolgens naar je PC/laptop haalt, kun je vervuilde bestanden binnenhalen.

Persoonlijk lijkt het mij toeval dat de hack van je laptop samengaat met de update van Joomla!.
Ik denk eerder aan een "hack" die zich op een of andere manier op dat moment op je laptop heeft afgespeeld.

Maar dat is alleen in de toekomst te blokkeren met de software die ik eerder al opgaf.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

laptop gehackt

28 okt 2013 16:55
Beste WoodyF4u,

Ik heb inmiddels de site ook via een link gecheckt hier ergens op het forum, geplaatst door een moderator (volgens mij door Astrid), om te zien of er vreemde zaken of virussen op voorkomen maar er werd niets aangegeven.

Ik denk ook dat het toeval moet zijn maar je probeert toch een oorzaak te vinden om je voor de toekomst nog verder te beschermen.

Ik wil inderdaad nu ook een andere firewall/antivirus. Nu draait de firewall en antivirus (MS Essentials) op de laptop maar dit is dus eigenlijk niet afdoende. Ik zal de door jouw genoemde softwareapakketten zekers eens bekijken.
Daarnaast beschikt onze provider (upc) ook over een veiligheidspakket; heb je hier enige ervaring mee?
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

28 okt 2013 17:11
Oh ja, ik draai nu ook de (gratis) software Malwarebytes en Anti-Malware na de herinstallatie.
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

28 okt 2013 20:47
Dat zijn mooie extra's.
Maar er gaat niets boven de goede security-pakketten.
Zij bieden namelijk sneller dan de gratis pakketten de bescherming aan.
Er moet ergens verschil zitten, toch?
Verder zijn er net even meer beveiligingen ingebouwd.
Jaarlijks een bepaald bedrag betalen om je PC/laptop te beschermen is dus geen overbodige luxe.
De praktijk heeft dat onlangs bij jou bewezen.

Die bescherming van UPC ken ik niet. Zal ongetwijfeld ook wel goed zijn, maar ik denk toch dat de officiële software het beste blijft.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

laptop gehackt

28 okt 2013 21:39
Dag WoodyF4u,

Ik ben het inderdaad met je eens dat de betaalde versies uitgebreider en sneller werken. En voor de prijs hoef je het niet te laten om je pc/laptop veiliger te maken. Zoals eerder gezegd; ik ga eens wat pakketten bekijken.

Nu misschien nog een rare vraag:
Stel dat je een pakket installeert terwijl je computer al besmet is en al gegevens verstuurd naar de boosdoener, wordt deze besmetting dan ook getraceerd of ziet ie dit als een 'normaal' programma?
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

29 okt 2013 08:59
Tja, daar kom je pas achter als je ziet dat zo'n pakket er melding van gaat maken.
Ik vermoed van wel, maar geef geen garantie.

Persoonlijk zou ik bij twijfel nogmaals de laptop schoonmaken middels een herinstallatie en direct goede beveiligingssoftware installeren.
Die zet gelijk alle poorten op de lokale firewall goed.
Mocht er daarna een hackerstool actief worden, dan wordt die tegengehouden door die software.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

laptop gehackt

29 okt 2013 19:23 - 29 okt 2013 19:23
Beste WoodyF4u,

Een pakket gaat er zeker komen. Op dit moment heb ik geen twijfels of er nog iets op de laptop zit.
Ik heb er vandaag ook met een collega van mij over gehad en die heeft toevallig een vriend die voor z'n werk veel te maken heeft met beveiliging van pc's, netwerken e.d. en veel met dergelijke pakketten te maken heeft. Hij zou gaan informeren wat op dit moment een vrij goede internetbeveiliging, softwarepakket is.

Norton is mij al afgeraden. Maar goed dat kan allemaal persoonlijk zijn.

Ik wil het topic nog even openhouden en als ik tips krijg van mijn collega (z'n vriend) wil ik deze graag delen op dit forum. Er is niets vervelender om dit mee te maken en als ik een klein steentje kan bijdragen om zoiets te voorkomen dan doe ik dat graag.
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

laptop gehackt

29 okt 2013 20:42
Misschien heb je nog wat aan dit onderzoek:
Beste antivirus software (Windows)

Norton was voorheen niet echt goed. Het maakte je computer erg traag.
De laatste onderzoeken wijzen wel uit dat die snelheidsproblemen door Norton zijn opgelost.
Daarom staat die nu in de top5 van goed pakketten.

Persoonlijk ben ik al jaren erg tevreden over Kasperky Internet Security.
Ik weet van teamleden van dit forum dat ook McAffee goed scoort.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

laptop gehackt

29 okt 2013 22:28
Dag WoodyF4u,

Bedankt voor dit overzicht. Ik heb eigenlijk ook al een beetje Kasperky in gedachte. Maar in een ver verleden heb ik ook al eens gebruik gemaakt van BitDefender wat mij destijds ook wel beviel.

Ik zal nog even afwachten wat ik te horen krijg van mijn collega en dan wordt de knoop doorgehakt :).

By the way:
Hij wist mij al wel te vertellen dat het veiligheidspakket wat Ziggo aanbiedt, geleverd wordt door MacAfee.
Wat betreft UPC; dit zal hij gaan navragen.

Dus wordt vervolgd!
Groetjes,

Franky
  • franky2nl
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.748 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie