Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

firewall

firewall

25 jan 2021 14:21 - 25 jan 2021 14:24
#1
Ik vraag me soms af of ik nou altijd een firewall op websites van mijn klanten moeten installeren. Websites met gevoelige informatie of veel verkeer met persoonlijke gegevens plaats ik wel een firewall.
  1. Wat is jullie ervaring?
  2. En welke Firewall, kun je het beste gebruiken met een low budget en met een gewoon budget?
Laatst bewerkt 25 jan 2021 14:24 door sas40.
Gemarkeerd als webneus door: Astrid
  • sas40
  • sas40's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 38

firewall

25 jan 2021 15:12
#2
Zelf gebruik ik Akeeba Essentials. Dat is Akeeba Backup en AdminTools in één.
Samen voor een hele nette prijs.
En als je hebt betaald is het op meerdere websites te gebruiken.
Akeeba heeft een goed licentie-systeem waardoor je online per site een unieke update-code kunt aanmaken.
Stel dat je een keer het beheer voor een site stopt, dan kun je dat vanaf de Akeeba-site blokkeren.

Verder zijn Securitycheck Pro en RS Firewall goede opties om eens naar te kijken

Wat mij betreft moet elke website groot of klein een goede beveiliging hebben.
Bezuinigen hierop is hetzelfde als de sleutel van je huis in de voordeur laten zitten.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163

firewall

25 jan 2021 15:41
#3
Bedankt voor je snelle reactie. Fijn zo duidelijk toegelicht met die licentie. Oké jij raadt het toch wel aan, ondanks dat providers ook een firewall hebben.
Ik heb RSFirewall, maar ik zat ook met een schuin oog naar Akeeba te kijken.
Dank dank!
  • sas40
  • sas40's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 38

firewall

25 jan 2021 16:22
#4
Hoi,

een extra firewall is op zich nooit erg je hebt dan zelf meer inzicht wat naar je site komt, en eventuele spammers kan je dan opvangen en blokkeren

Zelf gebruik ik geen extra firewall mede omdat me hosting het goed voor elkaar heeft, zou dit niet zo zijn geweest dan had ik wel een Firewall extensie geïnstalleerd.

Site van een kennis van me gebruikt RS Firewall en af toe zit ik wel eens in de backend daar, en ik vindt deze Firewall extensie zeer goed en overzichtelijk en doet zijn werk prima.

Groetjesss :)
  • Janp
  • Janp's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

firewall

25 jan 2021 16:55
#5
Ik heb ook wel het idee dan mijn hosting het goed geregeld heeft. Daarom zat ik in dubio en ook hoorde ik van sommige collega's dat ze geen firewalls (meer) gebruiken bij kleinere sites.
  • sas40
  • sas40's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 38

firewall

25 jan 2021 19:10
#6
Nog even als reactie op de opmerkingen hierboven, het volgende....
Vertrouw nooit alleen op een externe partij.
Ook al is dat je hostingbedrijf.
Ook daar kan wel eens iets gemiost worden in de beveiliging van het dataverkeer.

Verder is het zo dat een grote of kleine website kan worden benaderd door een hacker.
Niet altijd met het doel om die betreffende site te hacken, want daar heeft die persoon niets aan.
Op zo'n (wat jullie noemen) kleine site valt vaak niks te halen.
Maar stel dat het de hacker lukt om kwaadaardige bestanden (malware) te uploaden.
Dan zou die hacker via die malware acties door jouw (kleine) website kunnen laten uitvoeren zonder dat jij het weet.
Denk daarbij eens aan het versturen van spam-mail die afkomstig lijkt van die kleine website. Alleen de eigenaar zelf weet van niks, totdat het hostingbedrijf de website ineens blokkeert omdat er meer dan het maximum aantal berichten poer dag is verstuurd.

Een ander voorbeeld is dat sommige hostingbedrijven niet werken met zogenaamde containers per klantaccount, maar shared-servers inrichtenn waar vele klanten nbij elkaar op zitten en die dus niet middels een 'container' van elkaar zijn gescheiden.
In dat geval kan die hacker via jouw (kleine) site met behulp van dat malware-bestandje ineens overhoppen naar een ander klantaccount. En dat kan wel eens een veel interessantere website zijn. Snap waar ik op doel?

Dus als je op jouw eigen (kleine) website een firewall installeert, dan zorg je er dus voor dat jij zelf de regie over de beveiliging van de website hebt.
En ben je dus niet afhankelijk van het hostingbedrijf.

En dat geldt ook voor het maken van back-ups.
Als er een keer iets is kun je bijvoorbeeld een met Akeeba Backup gemaakte back-up snel zelf terugzetten en hoef je niet te hopen op een goede recente back-up van je hoster.

Ik werk op dit moment zelf met twee in Nederland bekende grote hostingbedrijven voor mijn websites.
Eén daarvan nheeft destijds een goed stuk geschreven over Joomla!-beveiliging.
Lees dat hier maar eens door.
Zelfs een goede hoster zoals zij raden een eigen beveiliging dus aan bovenop hun goede serverbeveiliging.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163

firewall

28 jan 2021 09:39
#7
Dank je wel voor je zeer uitgebreide en nuttige informatie!
  • sas40
  • sas40's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 38

firewall

28 jan 2021 13:53
#8
Graag gedaan :)
Omdat je vraag hier nu wel beantwoord is sluit ik dit topic.
Mocht je nog andere vragen hebben, maak dan gerust een nieuw topic aan.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.911 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie