Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

500 error na restoration joomla 4 website

500 error na restoration joomla 4 website

29 jan 2023 14:00 - 29 jan 2023 14:06
#1
Bij vimexx heb ik een nieuwe joomla 4 site gebouwd. Hiervan via akeeba een jpa backup gemaakt.
Nu wil ik deze via kickstart bij mijn bestaande one.com site onderbrengen. De hele root leeg gemaakt, oude database verwijderd en een nieuwe aangemaakt.
Vervolgens via filezilla in binary formaat kickstart en het jpa bestand overgezet. Kickstart doet netjes zijn werk. Tot slot krijg ik echter alleen de knop "View frontend" en geen knop "View backend". Als ik de frontend wil openen krijg ik de rode melding: "Fatal Error The server returned a "500 - Whoops, looks like something went wrong".
Enkele keren opnieuw geprobeerd, ook de waarschuwing vanuit kickstart opgevolgd met betrekking tot het databasewachtwoord dat je beter alleen letters kunt gebruiken maar niets biedt soelaas.
Php versie staat bij beide providers op 8.0
Uiteindelijk de backup van de oude site (joomla 3) er maar weer opgezet via kickstart en geen problemen.
Wat kan er loos zijn?
Grtz, Frank :-)
Laatst bewerkt 29 jan 2023 14:06 door frankiej. Reden: php versie gecontroleerd
  • frankiej
  • frankiej's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 39

500 error na restoration joomla 4 website

31 jan 2023 10:17
#2
Persoonlijk zou ik de website bij Vimexx hosten.
Je hebt al gezien dat die daar goed draaide.
Neem even contact op met support van One,com. Mogelijk kunnen zij zien waarom je website het niet doet.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168

500 error na restoration joomla 4 website

31 jan 2023 20:01
#3
Controleer het Apache error log bij One.com.
Daar kun je exact zien waarom je site onderuit gaat.
Dit geldt niet alleen voor One, maar voor iedere hoster.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

500 error na restoration joomla 4 website

01 feb 2023 13:47 - 01 feb 2023 14:10
#4
Dank voor de reacties. De site hosten bij vimexx zie ik niet zo zitten. 2 jaar geleden alles al verhuisd van een of andere duistere hosting naar one.com. Dat was al een hoop gedoe om o.a. de bestaande mailtjes te behouden. De medebestuursleden zijn net goed gewend aan het mailen via one. Ik kom hier later op terug.

Inmiddels nog flink aan het stoeien geweest: een extra subdomein en database bij vimexx aangemaakt, daar de jpa backup uitgepakt en helaas hetzelfde probleem. Dus de kans dat het aan de hosting zou liggen is daarmee al kleiner geworden. Helaas kan ik bij one geen subdomeinen aanmaken.

Volgende stap: wellicht de backup corrupt? Akeeba verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Hiermee weer een verse backup gemaakt. Ook deze geeft dezelfde error.
Op forum.joomla.org kreeg ik de reactie of ik de standaard template al geprobeerd heb. Ik weet niet wat er gebeurt als ik die selecteer, zo heel goed ben ik niet thuis in joomla. Stel dat de boel dan in de soep loopt, dan heb ik helemaal niks meer. Of zie ik dat verkeerd?
Bestaat er geen andere optie om een website te backuppen of te verhuizen?
In akeeba backup en kickstart is het toch niet nodig om instellingen te wijzigen neem ik aan? Behalve de database toegangsgegevens.
Als ik de site opnieuw bij one zou moeten bouwen, dan overweeg ik toch om one op te zeggen en het domein naar vimexx te verhuizen ondanks de bovenaan deze post genoemde twijfels.

Ik ga eens kijken of ik dat Apache error log gevonden kan krijgen.

Edit: ik vind bij vimexx een error log maar deze lijkt leeg. Kan nergens specifiek een Apache log vinden.
Grtz, Frank :-)
Laatst bewerkt 01 feb 2023 14:10 door frankiej. Reden: aanvulling
  • frankiej
  • frankiej's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 39

500 error na restoration joomla 4 website

03 feb 2023 11:41
#5
Hoi Frank,

Vimexx geeft hier uitleg:

www.vimexx.nl/help/foutlog-directadmin
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

500 error na restoration joomla 4 website

04 feb 2023 19:00
#6
Helaas vind ik alleen maar lege errorlogs.
Op het joomla.org forum heb ik de kwestie ook aangekaart. Daar kreeg ik o.a. de reactie dat het weleens kan liggen aan het feit dat ik de website gebouwd heb met behulp van een quickstart package van helixultimate. Hij vertelde dat die eigenlijk alleen maar geschikt zijn als demo en niet moeten dienen als basis aangezien er third party of bijv. out-of-date extensies in verwerkt kunnen zitten.
Ik ben hem nu op een subdomein van vimexx compleet nieuw aan het bouwen op een blanco joomla 4.2.27, helixultimate template en de extensie SP-pagebuilder lite.
Als hij klaar is zonder opmaak, ga ik het opnieuw proberen met backup en kickstart naar een 2e subdomein. Als dat goed gaat, zet ik hem over naar waar die uiteindelijk hoort te komen: bij one.com. De opmaak/afwerking doe ik dan daar. Ik houd jullie op de hoogte!
Grtz, Frank :-)
  • frankiej
  • frankiej's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 39

500 error na restoration joomla 4 website

04 feb 2023 22:36
#7
Omdat het dan niet meer gaat over de foutmelding waar je het topic mee bent begonnen sluit ik deze nu af.
Indien je met de nieuwe site tegen andere dingen aanloopt kun je natuurlijk gerust weer een nieuw topic aanmaken.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168

500 error na restoration joomla 4 website

06 feb 2023 19:53
#8
Op verzoek van frankiej het topic heropend.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168

500 error na restoration joomla 4 website

06 feb 2023 23:13
#9
Update: Ik heb de website volledig opnieuw gebouwd op subdomein1 bij vimexx.nl. Met Akeeba backup gemaakt. Deze backup met filezilla in binair format gedownload en vervolgens geupload naar subdomein2. Daar met kickstart het jpa-bestand uitgepakt. Wederom http500 error.
Volgende poging: alle door mij geïnstalleerde extensies zoals helixultimate template, sp-pagebuilder, sp-easy-image en convertforms uitgeschakeld in extensiebeheer. Hierna backup gemaakt met Akeeba en deze geinstalleerd op subdomein3. Helaas hetzelfde probleem: http500 error. Ook als ik cassiopeia als standaard template instel op subdomein 1.
Vervolgens iets anders geprobeerd: op subdomein4 een blanco joomla 4 geinstalleerd, voor de homepage een eenvoudig artikel aangemaakt, akeeba via web geinstalleerd, backup gemaakt, deze backup op subdomein5 gezet en wat gebeurt er? Juist: http500 error. WTF?!

Ik word gek, het volgende vraag ik me nu af:

Moet ik in akeeba bepaalde instellingen veranderen?
Moet ik bij het gebruik van kickstart bepaalde instellingen wijzigen?
Ligt het aan vimexx? Misschien weet iemand een gratis subdomein hosting om wat te testen?
Moet er in filezilla een instelling anders?
Kan akeeba een foutje bevatten?
Kan kickstart (core 7.1.2) corrupt zijn?
Komt het doordat ik installeer in http en niet https?
Grtz, Frank :-)
  • frankiej
  • frankiej's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 39

500 error na restoration joomla 4 website

07 feb 2023 09:49
#10
Ik weet niet wat er fout gaat. Maar je zult op zoek moeten gaan naar de oorzaak. Als de error logs op de server leeg zijn (vreemd), zet dan de foutrapportage van je site op maximum en de foutopsporing aan.
Krijg je overigens ook een internal server error op de backend?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

500 error na restoration joomla 4 website

07 feb 2023 15:17
#11
Omdat er niets in het Apache log staat en er toch een 500 error getoond wordt, vermoed ik er iets met de paden in je configuration.php aan de hand is.
Als je paden niet kloppen, wordt er niets aangeroepen en is je resultaat blanco (500).

Controleer deze met de phpinfo functie.
Hiervoor kun je eventueel een bestandje aanmaken en in je root plaatsen.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

500 error na restoration joomla 4 website

07 feb 2023 17:10
#12
Volgens mij bedoelt Otto dit:
joomlanl.nl/handige-links en dan even kijken bij 'Pad controleren'.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168
Tijd voor maken pagina: 0.965 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie