Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 5.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost Menu item homepage blijft actief na openen nieuwe menu items

Menu item homepage blijft actief na openen nieuwe menu items

01 jul 2024 16:10 - 01 jul 2024 16:12
#1
Beste forumleden,

Ik loop tegen een probleem aan met de weergave van actieve menu items in de menubalk op de menu-positie van mijn nieuwe website in de Joomla 5.1.1 omgeving.
Voor de goede orde... omdat het migreren van de oude Joomla 4 website naar Joomla 5 allerlei foutmeldingen gaf die niet oplosbaar bleken, heb ik de website in de Joomla 5.1.1 omgeving volgens het boekje vanaf scratch gemaakt. Dit probleem komt dus niet voort uit migratieprobleempjes.
De nieuwe website is gebaseerd op de Cassiopeia template en de CSS wijzigingen die ik heb aangebracht (o.a. voor de menu weergave) zijn verwerkt in een CSS map in het childthema dat ik van de Cassiopeia template heb gemaakt. Alles werkt v.w.b. de CSS naar behoren zoals dat in de oude website ook prima werkte, maar zoals aangegeven loop ik tegen een klein (maar voor mij wel belangrijk) probleempje aan. Hieronder een korte beschrijving van dat probleem...

Standaard is de homepage actief bij het openen van de website. In de menubalk is daarbij de menunaam van de homepage als actieve pagina onderstreept.
De menunaam van de andere niet actieve menu items zijn standaard niet onderstreept en worden wel tijdelijk onderstreept zodra daar overheen wordt 'gehoverd'.
Tot zo ver alles zoals gewenst, maar... zodra één van de andere menu items aangeklikt wordt, opent de betreffende pagina maar de tekst van het menu item dat dan actief is wordt niet onderstreept (wat het wel zo zou moeten zijn als actieve pagina) De menunaam van de Homepage blijft ook dan gewoon onderstreept. Via het Webontwikkelaarhulpmiddel in de browser heb ik geconstateerd dat de actieve pagina in de list van de menuopties niet als actieve pagina wordt onderkend.Ik heb op het forum een oud onderwerp gevonden dat hier op lijkt en daar werd door Gertve als door hemzelf uitgedachte oplossing gevonden het basisitem van de module verzetten naar "huidige".
Ik heb even in de oude Joomla 4 website gekeken waar de menuopties wel goed werken en daar zie ik inderdaad dat in de module Menu, bij Basisitem 'Huidige' staat aangegeven
 



Als ik in de nieuwe Joomla 5.1.1 website kijk waar de menuopties niet goed werken, dan zie ik daar in de module Menu, bij Basisitem 'Home' staan omdat ik de Homepage daaraan heb gekoppelt.
 



De oplossing van Gertve zou naar ik vermoed in mijn casus wellicht ook kunnen werken. Daarom wil ik het Basisitem in de module Menu van de Joomla 5.1.1. website wijzigen van 'Home' naar 'Huidige' maar ondanks allerlei pogingen (bijv. via de optie bewerken van het Basisitem of het opnieuw aanmaken van de module Menu) lukt mij dat niet. Wie kan mij helpen aan de oplossing van dit probleem?
Laatst bewerkt 01 jul 2024 16:12 door Martin01.
  • Martin01
  • Martin01's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 52

Menu item homepage blijft actief na openen nieuwe menu items

01 jul 2024 16:28
#2
En wat gebeurt er als je bij Basisitem niets invult?
Hoe reageert de website dan?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11200

Menu item homepage blijft actief na openen nieuwe menu items

01 jul 2024 19:54
#3
Soms is de oplossing zo simpel dat hij bijna niet waar lijkt te kunnen zijn... maar in dit geval wel



Dank voor deze suggestie Wouter, alles werkt nu precies zoals het hoort!
  • Martin01
  • Martin01's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 52
Tijd voor maken pagina: 0.814 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie