Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

23 jul 2012 20:12
#1
Dag iedereen, ik zit met een bekend probleem dat ik via de zoekfunctie en ook via Google al talloze keren ben tegengekomen: "iets" veranderd mijn eigenaarsrechten. (gebruiker)

Ik heb via Plesk de nieuwste Joomla zonder problemen geïnstalleerd. Als ik via FTP kijk zie ik dat de eigenaarsrechten op mijn naam staan, tot zover niets aan de hand.

Maar.... als ik een template installeer of Flexicontact via de extention manager gaat het mis. Alles wordt prima werkend geïnstalleerd, alleen de eigenaarsrechten van de bestanden is www-data (zowel als gebruiker als groep) Ik kan er dus niets aan veranderen en krijg de bekende waarschuwingen via FTP: "Fatale overdrachtsfout" en "550 permission denied".


Mijn server draait op Ubuntu 10.04.3 LTS.

Ik vraag me af of er iemand weet hoe ik de eigenaarsrechten kan veranderen? Moet dat via Putty of kan het ook anders?

Ik realiseer me dat ik de zóveelste ben die deze vraag stelt, maar ik heb al behoorlijk wat afgezocht en de oplossing voor mijn probleem zit er steevast nét niet bij. Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

23 jul 2012 20:43 - 23 jul 2012 20:44
#2
Michael,
Welkom namens het team van JoomlaNL hier op het forum.

Ik ben geen Ubuntu-kenner, maar helpt de site achter deze link op AskUbuntu je verder?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 23 jul 2012 20:44 door WoodyF4u.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

23 jul 2012 21:00 - 23 jul 2012 21:00
#3
Bedankt voor het welkom-heten en je suggestie.

Ik heb er even overheen gekeken, 't ziet er allemaal moeilijk uit (onbekend terrein voor mij) en ik ga me er morgen eens in verdiepen.

Nogmaals bedankt!

groet,

Michael
Laatst bewerkt 23 jul 2012 21:00 door MichaelStanders. Reden: Typo

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

23 jul 2012 21:10
#4
OK succes.
Een eigen server draaien is erg leuk, maar vraagt ook aardig wat kennis van zowel het systeem als ook de beveiliging en het optimaliseren om Joomla goed te kunnen draaien.
Hostingproviders hebben dit al voor je gedaan, waardoor je voor enkele tientjes per jaar je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Met name de goede en Joomla-vriendelijke providers bieden hun diensten aan op servers waar met name dit soort rechten-problemen niet meer spelen.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

25 jul 2012 09:46
#5
Ik heb het antwoord gevonden, althans: bij mij is het probleem van de automatische verandering van eigenaar bij het installeren van plugins en components via de extention manager opgelost.

Via Plesk kan "webscripting" worden ingesteld. De functie "PHP support" kent drie keuzes en staat op "Apache". Die heb ik verandert in "FastCGI application".

Als ik nu een plugin of component installeer via de extention manager ben ik de eigenaar van de bestanden, in plaats van www-data o.i.d.

Dit heeft overigens geen effect op plugins en components die al geïnstalleerd zijn, die zul je opnieuw moeten doen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Eigenaars-rechten veranderen automatisch bij installeren

25 jul 2012 09:54
#6

Dit heeft overigens geen effect op plugins en components die al geïnstalleerd zijn, die zul je opnieuw moeten doen.

Daar kan je dan een reset owner voor doen.
Fijn dat het opgelost is.
Dank je wel voor de terugkoppeling.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37113
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.765 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie