Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Oude 1.5 site vervangen door compleet nieuwe 2.5

20 jan 2013 14:39
Ik heb al vele items, instructiefilmpjes etc. bekeken, maar voor ik mijn oude site door mijn nieuwe ga vervangen wil ik hier graag beschrijven hoe ik dat wil aanpakken. Ik hoop dat jullie even kunnen meekijken of ik het zo wel goed doe, want ik vind het hartstikke eng!

Ik heb een oude site in 1.5 ( www.fnjf.nl ) die ik wil vervangen door een compleet nieuwe site in 2.5 (nu te vinden op www.fnjf.nl/jupgrade ).

Ik heb met Akeeba een backup gemaakt van mijn nieuwe site (voor jeweetmaarnooit). Hoe kan ik, voordat ik aan de slag ga, zien dat ik dit goed heb gedaan?

Ik gebruik Filezilla. Daar staat links, in een speciaal mapje, alles van de rechterkant (de server?) gekopieerd. Tussen alle mappen staat er een die 'jupgrade' heet. Volgens mij staat daar dus mijn nieuwe site, als submap binnen mijn oude site. Klopt dat?

Volgens mij moet ik in de map 'Jupgrade' (aan de linkerkant) twee bestanden van Akeeba Kickstart installeren, namelijk 'kickstart.php' en 'nl-NL.kickstart' (het Nederlandse taalbestand).

Vervolgens maak ik de rechterkant helemaal leeg en kopieer alle bestanden die links in de map 'Jupgrade' staan naar links.

Dan ga ik in mijn browser (Firefox) naar www.fnjf.nl/kickstart.php en daar staan dan instructies die ik moet volgen.

Doe ik het dan goed?
  • Redfloor
  • Redfloor's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

20 jan 2013 15:07
Alles wat je links ziet in Filezilla heeft betrekking op mappen en bestanden op je computer. Dus tenzij je ook een lokale installatie van je site hebt (met xampp of zo) heeft het geen zin om je site te verplaatsen op je computer.

Maar zo heb je iig wel een dubbele backup van je bestanden. Een in Akeeba en een lokaal. Lokaal ontbreekt dan wel je database.

Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden.
  1. Je kunt alles uit je rootmap verwijderen, dan het .jpa backupbestand uploaden naar je server (neem aan dat je dat al op je computer hebt gezet) en in dezelfde map kickstart.php zetten. Dan kan je via www.fnjf.nl/kickstart.php alles restoren in de hoofdmap.
  2. Een andere en snellere manier is om een map "oud" aan te maken. Daar met filezilla alle mappen en bestanden in te slepen (behalve de map jupgrade). Je hebt dan in je rootmap alleen nog twee mappen staan. De map oud en de map jupgrade.
  3. Dan sleep je vanuit de map jupgrade alles naar de "puntjes", dus naar de rootmap. Inloggen als administrator en bij algemene instellingen bij pad naar /tmp en /logs even jupgrade uit het pad verwijderen.
Hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders laat maar weten. Begrijp dat het eng is, maar met een goede backup kan het eigenlijk niet mis gaan.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

20 jan 2013 16:02 - 20 jan 2013 16:07
Misschien is het de moeite waars om in het beheerpaneel van je host te kijken of er een backup functie aanwezig is. Als dat zo is hoef je geen extra extensie in Joomla te installeren en vaak gaat het restoren ook veel eenvoudiger dan via kickstart.
Edit Astrid: Dit antwoord is niet van toepassing op de gestelde vraag.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

21 jan 2013 12:29
Beste Astrid,

Volgens mij heb ik het gedaan zoals jij beschreef bij je tweede methode (die is immers sneller;). Maar nu kan ik niet meer bij de site.... Bij de algemene instellingen heb ik de kopjes gevonden waar ik 'jupgrade' uit moest verwijderen, maar daar stond jupgrade niet in de titel. Na het opslaan van die pagina ging alles echter op wit.... Ben ik nou een stap vergeten? Of heb ik anderszins iets verkeerd gedaan? Ik hoor graag van je hoe ik dit kan herstellen.

Hartelijke groeten,

Floor
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

21 jan 2013 14:31
Beste Astrid,

Als methode 2 niet werkt ga ik natuurlijk voor de eerste methode. Daarbij had ik nog wat vraagjes.

Bedoel je met 'alles uit je rootmap verwijderen' dat ik alles in het rechterdeel selecteer en verwijder?

Dan sleep ik van het linker naar het rechterdeel het bestand 'site-www.fnjf.nl-20130120-122204.jpa'. Daarna doe ik hetzelfde met het bestand 'kickstart.php'.

Daarna ga ik naar www.fnjf.nl/kickstart.php en volg daar verdere instructies?

Ik hoor graag van je.
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

21 jan 2013 15:23
Klopt helemaal zoals je het hierboven schrijft. Ik vind het alleen vreemd dat je na het wijzigen van je algemene instellingen ineens een wit scherm krijgt.
Misschien kan je hier even je configuration.php tussen codetags neerzetten. Heb een vermoeden dat daar gewoon iets niet helemaal goed staat. Vervang wel even je wachtwoorden door sterretjes of verwijder ze.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

21 jan 2013 15:27
Hoi Astrid,

Ik ben een newbie... hoe kan ik mijn 'configuration.php tussen codetags neerzetten'? Sorry, ik heb geen idee hoe ik dat moet doen.
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

21 jan 2013 15:30
Zet met filezilla je configuration php even van rechts naar links (van je server naar je computer). Open het bestand met notepad, vervang even de wachtwoorden. Kopieer de inhoud en zet het hier neer. Codetags maak je door op het knopje met de twee blauwe haakjes te klikken bovenin de balk.
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

21 jan 2013 15:40 - 21 jan 2013 15:41
Code:
<?php class JConfig { var $offline = '0'; var $editor = 'tinymce'; var $list_limit = '20'; var $helpurl = 'http://help.joomla.org'; var $debug = '0'; var $debug_lang = '0'; var $sef = '0'; var $sef_rewrite = '0'; var $sef_suffix = '0'; var $feed_limit = '10'; var $feed_email = 'author'; var $secret = 'GO58FNRyOq98dc94'; var $gzip = '0'; var $error_reporting = '-1'; var $xmlrpc_server = '0'; var $log_path = '/customers/d/4/4/fnjf.nl/httpd.www/logs'; var $tmp_path = '/customers/d/4/4/fnjf.nl/httpd.www/tmp'; var $live_site = ''; var $force_ssl = '0'; var $offset = '0'; var $caching = '0'; var $cachetime = '15'; var $cache_handler = 'file'; var $memcache_settings = array(); var $ftp_enable = '0'; var $ftp_host = '127.0.0.1'; var $ftp_port = '21'; var $ftp_user = ''; var $ftp_pass = ''; var $ftp_root = ''; var $dbtype = 'mysql'; var $host = 'fnjf.nl.mysql'; var $user = 'fnjf_nl'; var $db = 'fnjf_nl'; var $dbprefix = 'jos_'; var $mailer = 'mail'; var $mailfrom = 'idske@fnjf.nl'; var $fromname = 'www.fnjf.nl'; var $sendmail = '/usr/sbin/sendmail'; var $smtpauth = '0'; var $smtpsecure = 'none'; var $smtpport = '25'; var $smtpuser = ''; var $smtppass = ''; var $smtphost = 'localhost'; var $MetaAuthor = '0'; var $MetaTitle = '0'; var $lifetime = '15'; var $session_handler = 'database'; var $password = '*******'; var $sitename = 'www.fnjf.nl'; var $MetaDesc = 'Joomla! - Het dynamische portaal- en Content Management Systeem'; var $MetaKeys = 'joomla, Joomla'; var $offline_message = 'Deze website is tijdelijk niet beschikbaar i.v.m. werkzaamheden. Probeert u het later nog eens.'; } ?>
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

21 jan 2013 15:40
Zo?
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

21 jan 2013 15:44 - 21 jan 2013 15:44
Bijna goed :P Je moet je code tussen de tags zetten (heb ik ff voor je gedaan).
Wat ik zie is een configuration.php van een 1.5 site, dus dat is in ieder geval al niet goed. Ben je vergeten om ook alle bestanden naar de map "oud" te slepen?
Groetjes, Astrid
yndi.nl - kvk 17157725
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

21 jan 2013 15:49
Ik zie dat ik de configuration.php van mijn oude site (ipv die in Jupgrade) erin had geplakt;).
Code:
<?php class JConfig { public $offline = '0'; public $offline_message = 'INSTL_STD_OFFLINE_MSG'; public $display_offline_message = '1'; public $offline_image = ''; public $sitename = 'www.fnjf.nl'; public $editor = 'jce'; public $captcha = '0'; public $list_limit = '20'; public $access = '1'; public $debug = '0'; public $debug_lang = '0'; public $dbtype = 'mysqli'; public $host = 'fnjf.nl.mysql'; public $user = 'fnjf_nl'; public $password = '*******'; public $db = 'fnjf_nl'; public $dbprefix = 'j25_'; public $live_site = ''; public $secret = 'aFxTT1F46VjZ5qWU'; public $gzip = '0'; public $error_reporting = 'default'; public $helpurl = 'http://help.joomla.org/proxy/index.php?option=com_help&keyref=Help{major}{minor}:{keyref}'; public $ftp_host = '127.0.0.1'; public $ftp_port = '21'; public $ftp_user = ''; public $ftp_pass = ''; public $ftp_root = ''; public $ftp_enable = '0'; public $offset = 'UTC'; public $mailer = 'mail'; public $mailfrom = 'floor@fnjf.nl'; public $fromname = 'www.fnjf.nl'; public $sendmail = '/usr/sbin/sendmail'; public $smtpauth = '0'; public $smtpuser = ''; public $smtppass = ''; public $smtphost = 'localhost'; public $smtpsecure = 'none'; public $smtpport = '25'; public $caching = '0'; public $cache_handler = 'file'; public $cachetime = '15'; public $MetaDesc = 'Dit is de website van de Federatie van Nederlandse Jazz Festivals (FNJF)'; public $MetaKeys = 'Federatie,Nederlandse, Jazz, Festivals, FNJF'; public $MetaTitle = '1'; public $MetaAuthor = '1'; public $MetaVersion = '0'; public $robots = ''; public $sef = '1'; public $sef_rewrite = '0'; public $sef_suffix = '0'; public $unicodeslugs = '0'; public $feed_limit = '10'; public $log_path = '/customers/d/4/4/fnjf.nl/httpd.www/logs'; public $tmp_path = '/customers/d/4/4/fnjf.nl/httpd.www/tmp'; public $lifetime = '15'; public $session_handler = 'database'; public $MetaRights = ''; public $sitename_pagetitles = '0'; public $force_ssl = '0'; public $feed_email = 'author'; public $cookie_domain = ''; public $cookie_path = ''; }
  • Redfloor
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.959 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie