Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Joomla! 2.5.14

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 09:18 - 10 nov 2017 09:25
#1
Hallo allen,
Op aanraden van enkele hulpvolle deelnemer op dit forum, wil ik de website van dwvdoesburg.nl gaan upgraden en ook meteen migreren naar een andere provider vanwege veel problemen en weinig ondersteuning. Wat is nu het geval?

ik heb het volgende traject uitgedacht:
bestanden en database kopieren en tijdelijk als subdomein onder een ander domein hangen
als het daar draait ga ik bij de oude provider een forward instellen naar dit subdomein
vervolgens verhuis ik dwvdoesburg.nl naar de nieuwe provider en stel ook daar de forwarder in naar het nieuwe subdomein
dan kan ik op het gemak in de nieuwe webruimte testen en bepalen of ik ga migreren, of opnieuw opbouwen (daar ben ik nog niet helemaal uit)
als het draait in de nieuwe ruimte kan de forwarder er uit en moet het werken
waar ben ik nu?
Ik heb de bestanden gekopieerd naar het subdomein www.kwixx.nl/dwv . Vervolgens heb ik de oude configuration.php verwijderd en de oorspronkelijke map installation toegevoegd.
als ik nu navigeer naar www.kwixx.nl/dwv , kom ik in de installatie modus van joomla. so far so good...
Als ik echter in het scherm kom waar de database/tabellen aangemaakt worden, dan hangt de installatie. Ik krijg even een zandloper en vervolgens krijg ik het achterliggende scherm terug. Er gebeurt wel iets, want als ik in de database kijk, zie ik dat de tabellen wel aangemaakt worden. Maar goed.... Ik kom dus niet bij de volgende stap. Ik heb het geprobeerd in IE, Firefox en Chrome. overal hetzelfde resultaat.

Het gaat dus om joomla! 2.5.14
De systeeminformatie van de bovenliggende website: kwixx.nl laat het volgende zien:

PHP gebouwd op Linux web96.hostingdiscounter.nl 3.2.0-126-generic #169-Ubuntu SMP Fri Mar 31 14:15:21 UTC 2017 x86_64
Database versie 5.5.54-0ubuntu0.12.04.1
Database collatie utf8_general_ci
Collatie van de databaseverbinding utf8mb4_general_ci
PHP versie 5.3.10-1ubuntu3.26
Webserver Apache/2.2.22 (Ubuntu)
WebServer naar PHP interface apache2handler



What do i do now? Wie helpt me uit de brand?

Met vriendelijek groet,

Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
Laatst bewerkt 10 nov 2017 09:25 door Astrid.
Gemarkeerd als webneus door: Astrid
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 09:24
#2
Waarom niet via Akeeba backup en kickstart? En heb je wel eerst een database aangemaakt?
Kan je overigens niet gewoon updaten naar 2.5.28 bij je huidige hoster? En de laatste veiligheidspatch dan installeren? Dat zou eigenlijk de eerste stap moeten zijn.
En die hoster waar je nu je site in een subdomein wilt plaatsen zou ik ook opzeggen. Draait nog op PHP 5.3 en dat is echt zwaar verouderd!
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 10:49
#3
Dank voor je reactie Astrid!

Nou... Dat is juist de reden dat ik bij de huidige provider weg wil. Ik kon vanaf enig moment geen modules meer installeren. tenzij ik de toegang op 777 zette. Daar is recentelijk bijgekomen dat ook het bewerken van artikelen of wat voor aanpassing dan ook ging leiden naar een http 500 fout (zie mijn vorige onderwerp). updaten op de normale manier kan ik wel vergeten. Voorheen moest ik de site naar lokaal migreren, de update doen en dan weer terug. Waar ik me eigenlijk wel bij neer heb gelegd omdat het wel een erg veilige methode is

Akeeba backup en kickstart ken ik wel maar heb ik me nog nooit in verdiept. Ik deed dat altijd handmatig en dat werkt eigenlijk goed. zorgt akkeeba er voor dat er een correctie configuration.php wordt gemaakt? En denk je dat ik gezien de problemen bij de huidige provider zicht dit laat installeren? Wat ik er van meen te herinneren, wordt het los van joomla! geinstalleerd in je webruimte toch? Ik zal het proberen

en dan ja... verouderderde php zeg je... Ik heb een aantal domeinen bij hostingdiscounter. Hoe ernstig is dat? Ik zal iig vragen of dat aangepast kan worden.

Groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 12:05 - 10 nov 2017 12:06
#4
Dan vergeet het maar. Als je al geen modules kunt installeren, dan gaat Akeeba al helemaal niet lukken. Maar waarom doe je een nieuwe installatie? Je kunt toch gewoon je bestanden overzetten, de database importeren en dan de configuration.php aanpassen? Anders moet je het probleem met de installatie ook maar even bij hostingdiscounter neerleggen.

:off:
Volgens mij ben je geen fan van updaten. De site waar je nu die submap maakt, draait ook nog op 3.5.1. Zeer kwetsbaar en vol veiligheidslekken!
:back:
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 10 nov 2017 12:06 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 13:13 - 10 nov 2017 13:18
#5
Hallo Astrid,

Bedankt weer!

jaja... Ik weet het, ik beken mijn zonden en beloof mijn leven te beteren :unsure: . Nee alle gekheid op een stokje. Mij ontbreekt het aan de tijd om dat structureel bij te houden en wat me vaak ook tegen houdt is dat ik bang ben dat het mis gaat en er nog meer werk in zit. Voor mij is het vrijwilligerswerk.

Je idee om de cofiguration.php aan te passen bevalt me wel. Sterker nog... De eerste keer dat ik een site wilde migreren was dat ook mijn eerste insteek. Het is me toen echter niet gelukt. Heb je misschien een link naar een instructie over hoe ik dat aan moet pakken? Ik heb destijds de methode uitgedacht die ik eerder beschreef en die bleek te werken, daarom heb ik nooit anders gedaan.

Als het zou lukken door de config.php aan te passen zou dat een stap in de goeie richting zijn.

Ik heb overigens contact gehad met hostingdiscounter en het advies daar was om een nieuw abonnement te nemen en daarmee het domein te verhuizen naar een server waar php 7.0 op staat. Ik blijk een erg low-budget pakketje te hebben (waar dus ook verouderde software bij hoort) momenteel. Dus ik heb al wel besloten om voor de dwv website een dergelijk pakket te nemen.

Groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
Laatst bewerkt 10 nov 2017 13:18 door 67Mars.
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 13:25 - 10 nov 2017 13:25
#6
Heb je hier wat aan?
Copying a Joomla website
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 10 nov 2017 13:25 door WoodyF4u. Reden: Typo gecorrigeerd
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11168

Joomla! 2.5.14

10 nov 2017 13:31
#7
Je moet zelf weten of je update of niet. Maar realiseer je wel dat een gehackte site nog meer werk kost :evil: en dat het lastig wordt om je te helpen als je met een verouderde versie en dan waarschijnlijk ook verouderde extensies werkt. Eerste controle is altijd of alles up-to-date is.

Ik heb overigens contact gehad met hostingdiscounter en het advies daar was om een nieuw abonnement te nemen en daarmee het domein te verhuizen naar een server waar php 7.0 op staat. Ik blijk een erg low-budget pakketje te hebben (waar dus ook verouderde software bij hoort) momenteel. Dus ik heb al wel besloten om voor de dwv website een dergelijk pakket te nemen.

Dan zou ik eerst informeren of je zelf je PHP versie in kunt stellen. Joomla 2.5 werkt namelijk niet op PHP 7.

Het enige dat je aan moet passen in de configuration.php zijn de database gegevens en bij voorkeur ook even de paden naar de /tmp en /logs map.
Code:
public $dbtype = 'mysqli'; public $host = 'localhost'; *dit klopt meestal wel public $user = 'gebruikernaam db'; public $password = 'wachtwoord db'; public $db = 'naam db'; public $dbprefix = 'tabelprefix_'; public $log_path = '/pad/naar/logs'; public $tmp_path = '/pad/naar/tmp';
Het pad naar je tmp en logs map controleren met path.php . Uitpakken, in de root zetten en path.php achter je url typen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Joomla! 2.5.14

11 nov 2017 09:02 - 11 nov 2017 09:06
#8
Dank voor je reactie Astrid!

Ik heb geprobeerd om de configuration.php aan te passen. de localhostwaarde werkte bij mij niet omdat de database blijkbaar op een andere server draait. Ik heb daar het door de provider geleverde adres moetenplaatsen. Daarna kon er wel contact met de database gemaakt worden. het path script gaf het volgende aan:

Your absolute path is: /var/www/domains/kwixx.nl/www. Ik heb dus het volgende ingesteld:
public $log_path = '/var/www/domains/kwixx.nl/www/logs';
public $tmp_path = '/var/www/domains/kwixx.nl/www/tmp';

vervolgens krijg ik bij het openen een blanco pagina. geen medling of niets verder.
Ik heb ook nog geprobeerd met de volgende instelling omdat ik twijfelde of ik op rootniveau of joomla niveau moest aangeven:
Code:
public $log_path = '/var/www/domains/kwixx.nl/www/dwv/logs'; public $tmp_path = '/var/www/domains/kwixx.nl/www/dwv/tmp';
met hetzelfde resultaat
Er wordt wel connectie gemaakt met de database, want als ik de tabellen van dwv weer verwijder, dan komt er een melding daar over terug.
Als ik probeer in te loggen in de backend, dan zie ik wel het inlogscherm, maar na inloggen verschijnt de melding:

Heb je nog een suggestie?

groeten, Marcel
Edit Astrid: Ik heb de code en melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 11 nov 2017 09:06 door Astrid.
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

11 nov 2017 09:04
#9
Dank je Woody,

Deze procedure beschrijft eigenlijk hetzelfde als wat Astrid ook zegt. Klinkt heel logisch en zou moeten werken denk ik. Maar zie mijn reactie op Astrids antwoord... HEt lukt (nog) niet helaas...

Toch bedankt!

Groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

11 nov 2017 09:25 - 11 nov 2017 11:45
#10
Als je path.php in de map dwv plaatst, dan zou je het juiste pad terug moeten krijgen. Maar over het algemeen is de tweede die je aangeeft de juiste (dus met de padnaam erin).
Heb je je bestanden nog een tweede keer eroverheen gezet? Dat zou nog kunnen helpen. Ik zie geen Internal server error en kan wel een aantal bestanden vinden.
Kijk ook eens goed naar je .htaccess en de mapbeveiliging van je map /administrator. Bij het testen is het handig om dat soort zaken even uit te zetten zodat je zeker weet dat daar niets fout staat.
Je kunt nog even in je configuration.php de error_reporting op development zetten, maar ik ben bang dat daar niets uitkomt.
Edit Astrid: Ik heb de off-topic reactie van rovel hieronder wederom verwijderd. De vraag gaat niet over het omzetten van de PHP versie en het stappenplan is al twee keer duidelijk uitgelegd, dus dat hoef je niet te herhalen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 11 nov 2017 11:45 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Joomla! 2.5.14

11 nov 2017 11:54 - 11 nov 2017 12:01
#11
Dank wederom Astrid!

Voor de zekerheid heb ik het path script gedraaid in de DWV map. Daar kwam idd. optie 2 uit. Helaas werkt het nog niet met die instelling. De maprechten op administrator staan op 755, de mappen daaronder op 644, wat volgens mij juist moet zijn.
Ik heb de bestanden .htacces en .htacces.php55 hernoemd naar !<bestandsnaam>. Ook dat leverde niets op
Ik ga nu de bestanden er nogmaals overheen zetten en kom er daarna op terug.

Groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
Laatst bewerkt 11 nov 2017 12:01 door 67Mars.
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19

Joomla! 2.5.14

11 nov 2017 12:50
#12
Helaas... Helaas...

Ook het opnieuw plaatsen van de bestanden heeft niets uitgehaald. Ik heb error reporting ook nog op development gezet, maar kom daar ook niet verder mee. Zowel front als backend reageren zoals op het moment dat ik voor het eerst melding heb gemaakt.

Wel bedenk ik nu opeens iets... Ik heb ter beveiliging destijds kareebu Secure geinstalleerd. Hierbij moet je een wachtwoord meegeven in de url van de backend en is dus van invloed op de map administrator. Ik zie nog niet hoe het dan ook op de frontend van invloed kan zijn. Maar het kriebelt me wel dusdanig dat ik hem probeer te depubliceren in de oorspronkelijke website en de bestanden (en voor de zekerheid ook de database) opnieuw ga downloaden.

Ik weet niet of me dat vandaag gaat lukken, maar ik kom er op terug. Meanwhile blijven suggesties uiteraard welcome!

Groeten, Marcel
Vissen hebben geen WC. Daarom plassen ze in de zee!
  • 67Mars
  • 67Mars's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 19
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.005 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie