Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 13:46 - 30 sep 2012 13:47
#1
Goedendag,

Helemaal duidelijk is alles mbt de cookies me nog niet, vandaar dar ik jullie hulp inschakel.
Waarschijnlijk staat het ergens wel beschreven, maar kan het niet vinden.

Als men gebruik maakt van cookies dan moet je dit melden en vragen om toestemming.
Maar is het mogelijk om in joomla 2.5.7 deze uit te zetten?
Immers als ik ga naar de Algemene instellingen, dan staat daar een tekst dat je iets moet invullen voor cookies.

en als je dat niet doet, wat dan. Omzeil je dan de cookiewet, daar je geen gebruik maakt van cookies.

Graag jullie hulp.
Alvast bedankt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 30 sep 2012 13:47 door Albert K..
  • Albert K.
  • Albert K.'s berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 9

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 15:58
#2
Zodra je een Joomla-site actief hebt biedt die altijd minimaal 1 sessiecookie aan.
Dat is niet uit te zetten.
Zo'n cookie valt op dit moment volgens de ene uitleg wel onder de wet en volgens een andere uitleg weer niet.
Begin november volgt er weer een uitspraak over de Europese CookieWet.
Tot die tijd is het nog niet duidelijk wat we er nu mee moeten doen.
Wanneer jij een eenvoudige Joomla-site hebt draaien waar niet al te veelbezoekers komen, dan zou ik mij voorlopig nog geen zorgen maken.
Het handhaven van de wet lijkt namelijk ook nog niet echt te lukken.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 17:35 - 30 sep 2012 17:36
#3
Ok thanks,

want ik heb nu nog twee opties ±

De mod die jullie gebruiken gebruiken )en deze kost geld zover ik weet'
En e privacy, die ik niet gebruiksvriendelijk vind.

Overigens vond ik dit nog, docs.joomla.org/Disable_all_cookies_for_...l_visitors_in_Joomla


Is dit volgens jullie waar


Alvast bedankt voor de reactie.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 30 sep 2012 17:36 door Albert K..
  • Albert K.
  • Albert K.'s berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 9

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 17:40 - 30 sep 2012 17:41
#4
Of deze gebruiken die gebruik ik op deze site en is gratis.
Laatst bewerkt 30 sep 2012 17:41 door Lazy Garfield.

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 17:52 - 30 sep 2012 17:56
#5
Hoi,

De module die Lazy Garfield post, is zeker het proberen waard. Wat heb je te verliezen? En het scheelt een hoop mogelijke moeite ;).

Als het goed is schakel je op die manier, alle cookies uit. En maakt jouw website dus geen gebruik van cookies. (Vergeet niet frontend, je login module weg te halen!)

Echter ben ik zelf van mening dat een sessie cookie, onmisbaar is voor de technische werking van een website. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier anders over denken, maar deze cookies bevatten vaak alleen gegevens ter ondersteuning van je website.

Ook is het in mijn ogen een grote blunder hoe de OPTA, met de voorlichting op dit gebied omgaat.

Let ook op dat de nieuwe telecommunicatie wet, niet alleen draait om cookies, maar ook om flash objecten, en HTML 5. Bekijk eventueel de veel gestelde vragen over de nieuwe telecom wet hier.
Groetjes, Julian.

Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen via dit forum
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
Laatst bewerkt 30 sep 2012 17:56 door Juliank92.
  • Juliank92
  • Juliank92's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 1722

Cookies zijn die aan en uit te zetten op een site

30 sep 2012 18:18
#6
Hallo Albert,

Het is zonder cookie extensie niet mogelijk om cookies te beheren. Niet alleen Joomla zelf zet cookies, maar ook geïnstalleerde extensies/templates.

Er zijn diverse extensies beschikbaar en de ene extensie werkt beter dan de andere. Zo zijn er heel wat extensies in omloop die cookies, met name third-party cookies (cookies van andere domeinen, zoals bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Disqus, ..) niet goed blokkeren. De extensie die JoomlaNL gebruikt is Cookie Confirm , welke ik heb ontwikkeld. Dit is de enige cookie extensie welke met een component werkt en zeer veel opties heeft (zie de link voor details).

De sessiecookie kan worden verwijderd door Cookie Confirm. Dan dien je loggen uit te zetten, omdat deze gebruik maakt van de sessiecookie om betrouwbaar/veilig te loggen. Je hebt dan geen log en statistieken meer, de rest van Cookie Confirm werkt dan nog wel prima. Andere zaken van Joomla die de sessiecookie nodig hebben werken dan niet meer goed, zoals bijv inloggen. Je kan de gebruiker dit meedelen, maar het gebruiksvriendelijkst is de sessiecookie laten voor wat het is en loggen (en statistieken) aanzetten. Met de log kan je later achteraf eventueel bewijzen dat de bezoeker cookies heeft geaccepteerd (wel met diverse kanttekeningen: IP adres bezoeker kan inmiddels veranderd zijn, of meerdere gebruikers hebben hetzelfde IP adres etc). Het is waarschijnlijk verplicht om een log bij te houden en deze 5 jaar te bewaren. Een extensie die deze mogelijkheid heeft, heeft dus ook de voorkeur. Pin me er niet op vast, aangezien nog niet alles helder in de wet is vastgelegd.

Overigens vond ik dit nog, docs.joomla.org/Disable_all_cookies_for_normal_visitors_in_Joomla

Dit is veel te kort door de bocht en is geen goede oplossing. Diverse extensies (en eventueel andere codes) zetten zelf (al dan niet thirdparty) cookies, wat deze aanpak niet meeneemt. Ook is er dan geen enkele mogelijkheid om cookies te accepteren, ze worden gewoon uitgezet. Bovendien is dit een Joomla core hack wat altijd af te raden is.

Hopelijk is het zo wat duidelijker. Je kan ook de handleiding van Cookie Confirm lezen voor meer info, deze is voor iedereen toegankelijk.
  • Jurian
  • Jurian's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 80
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.309 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie