Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

SPAM in broncode website

SPAM in broncode website

28 feb 2013 17:17 - 28 feb 2013 17:26
Beste JoomlaNL'ers,

Ik plaats de volgende vraag na een hele avond te hebben gegoogeld zonder duidelijk resultaat. Ook de zoekfunctie op dit forum bracht mij helaas geen helderheid, wellicht omdat ik niet precies weet in welke richting ik moet zoeken. Ik hoop dat jullie mij een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Probleemomschrijving:
Sinds gisteren is mij opgevallen dat er in de broncode van mijn joomla-site drie kleine stukjes code staan die verwijzen naar een aantal obscure websites. In the front-end van mijn website heb ik tot nu toe niets raars kunnen ontdekken. De stukjes code zien er als volgt uit (maar voor de veiligheid heb ik de links verwijderd):

De eerste twee stukjes code verschijnen staan achter elkaar, bijna direct na de </head>-tag:
Code:
<h2> <div style="position: absolute; top: 0px; left: -8000px;">The Best bookmaker <a target="_blank" rel="dofollow" href="http://[link-verwijderd]">bet365 Bonus</a> </div> </h2><h2> <div style="position: absolute; top: 0px; left: -8000px;">Дървен материал от <a target="_blank" rel="dofollow" href="[link-verwijderd]">[link-verwijderd]</a> </div> </h2>

Het derde stukje code staat onderin de broncode, direct na de </footer>-tag:
Code:
<h2> <div style="position: absolute; top: 0px; left: -8000px;">Online bookmaker Romenia <a target="_blank" rel="dofollow" href="http://[link-verwijderd]">bet365</a> </div> </h2>

Mijn vragen:
  1. Hoe heet deze vorm van spammen/hacken? (Dus waar ben ik "slachtoffer" van geworden?)
  2. Hoe maak ik het ongedaan?
  3. Ik heb handmatig gezocht naar de bestanden waarin deze codes staan, helaas zonder resultaat.
  4. Hoe voorkom ik het?
  5. Had ik dit bijv. vermoedelijk kunnen voorkomen door Akeeba Admin Tools te gebruiken?

Aanvullende informatie:
Versie: Joomla! 2.5.9
Extensies zijn up-to-date
Ik gebruik Google Chrome, met de functie 'element inspecteren' heb ik geprobeerd de bron van de codes te achterhalen.
Mijn FTP-client is 'FileZilla'.

Ik hoop dat ik mijn probleem en de omstandigheden zorgvuldig genoeg heb omschreven. Mocht er iets ontbreken, dan vul ik dat graag aan. Mijn intentie is om voor de volle 100% te voldoen aan de forumregels. Mocht dit niet het geval zijn, dan hoor ik dat graag. Ik wil bij voorbaat iedereen bedanken voor het lezen van mijn post en het eventueel zoeken naar een oplossing!

Nogmaals dank en met vriendelijke groet,

Roos
  • Roos.O
  • Roos.O's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

SPAM in broncode website

28 feb 2013 19:21
Hallo,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
  1. Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
  2. Zet een goede recente backup terug.
  3. wijzig al je wachtwoorden.
  4. update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
  5. Maak meteen een nieuwe backup.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

SPAM in broncode website

28 feb 2013 19:23
Ik ben niet zo bekend met Google Chromo, zelf ook dit probleem ondervonde, op de meest gekke plekke plekken komt er linkje naar "gekke" sites

Bij mij kwam het door een foute add-on in Firefox.

Wellicht zit er ook een verkeerde add-on binnen jouw Google Chrome?

Zo ja, direct verwijderen, dan jouw (bv) anti-virus over alle bestanden, pc schoonmaken etc
"De oplossing is vaak dichterbij dan je denkt"
"CARPE DIEM"
  • SPABO
  • SPABO's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.613 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie