Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
opgelost Joomla + malware + hoe besmette website proper maken?
Joomla + malware + hoe besmette website proper maken?
07 jun 2013 18:19 - 07 jun 2013 19:17
All,
Op mijn website ondervinden mijn gebruikers sinds een 2-tal weken problemen op de website te bezoeken. Tot nu toe waren dit enkel Windows-gebruikers met een anti-virusprogramma. De site werd veiligheidshalve geblokkeerd. Mac-gebruikers (die veelal geen antivirus hebben) hadden geen last.
Ikzelf gebruik mac, dus was het moeilijk om te checken na mijn pogingen tot herstel om te zien of alles daadwerkelijk weer soepel draaiende was.
Volgende dingen heb ik geprobeerd:
1) De volledige website gedownload en gescand op virussen. MSE vond er wel degelijk (vooral .js bestanden blijkbaar). Maar hoe krijg ik die bestanden weer clean vooraleer ik ze kan uploaden? Die antivirus wou ze enkel 'in quarantaine' plaatsen of verwijderen. Daar ben ik niet veel mee denk ik dan?
2) De nieuwste joomla versie over mijn 2.5 site gooien. Momenteel draai ik hierdoor weer netjes de laatste nieuwe versie 2.5.11
Ikzelf kreeg nu op mijn mac ook voor de eerste keer een virusmelding via Google Chrome (via Safari en Firefox krijg ik alles nog steeds netjes open).
Het bericht wat ik krijg via chrome zit als afbeelding bij dit onderwerp.
Welke stappen dien ik te ondernemen opdat alles weer vlekkeloos kan laten draaien?
(oja - ik gebruik akeeba backup en plaatste mijn laatst werkende backup terug, maar binnen een aantal uren is die toch weer om zeep) ...
Wat dien ik te ondernemen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden?
VEEL dank voor jullie hulp!
G.
Edit Jelle. Ik heb je URL verwijderd voor de veiligheid van onze leden.
Op mijn website ondervinden mijn gebruikers sinds een 2-tal weken problemen op de website te bezoeken. Tot nu toe waren dit enkel Windows-gebruikers met een anti-virusprogramma. De site werd veiligheidshalve geblokkeerd. Mac-gebruikers (die veelal geen antivirus hebben) hadden geen last.
Ikzelf gebruik mac, dus was het moeilijk om te checken na mijn pogingen tot herstel om te zien of alles daadwerkelijk weer soepel draaiende was.
Volgende dingen heb ik geprobeerd:
1) De volledige website gedownload en gescand op virussen. MSE vond er wel degelijk (vooral .js bestanden blijkbaar). Maar hoe krijg ik die bestanden weer clean vooraleer ik ze kan uploaden? Die antivirus wou ze enkel 'in quarantaine' plaatsen of verwijderen. Daar ben ik niet veel mee denk ik dan?
2) De nieuwste joomla versie over mijn 2.5 site gooien. Momenteel draai ik hierdoor weer netjes de laatste nieuwe versie 2.5.11
Ikzelf kreeg nu op mijn mac ook voor de eerste keer een virusmelding via Google Chrome (via Safari en Firefox krijg ik alles nog steeds netjes open).
Het bericht wat ik krijg via chrome zit als afbeelding bij dit onderwerp.
Welke stappen dien ik te ondernemen opdat alles weer vlekkeloos kan laten draaien?
(oja - ik gebruik akeeba backup en plaatste mijn laatst werkende backup terug, maar binnen een aantal uren is die toch weer om zeep) ...
Wat dien ik te ondernemen om dit in de toekomst zoveel mogelijk te vermijden?
VEEL dank voor jullie hulp!
G.
Edit Jelle. Ik heb je URL verwijderd voor de veiligheid van onze leden.
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Login of registreer om deze te zien.
- Goewardus
- Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
07 jun 2013 19:19
Hallo,
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
- Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
- Zet een goede recente backup terug.
- wijzig al je wachtwoorden.
- update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
- Maak meteen een nieuwe backup.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens. Vragen uitsluitend via dit Forum. | Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Jelle
- Algemeen Moderator
07 jun 2013 19:33
Hoi,
Da's net het probleem:
1. Mac is spy- en malware vrij
2. Deed ik, maar binnen de paar uur terug last
3. Ik wijzigde deze onmiddellijk na het terugzetten
4. Site heeft de nieuwste versie - een aantal componenten zoals RokGallery lukken niet om geüpdate te worden...
5. deed ik niet ...
Da's net het probleem:
1. Mac is spy- en malware vrij
2. Deed ik, maar binnen de paar uur terug last
3. Ik wijzigde deze onmiddellijk na het terugzetten
4. Site heeft de nieuwste versie - een aantal componenten zoals RokGallery lukken niet om geüpdate te worden...
5. deed ik niet ...
- Goewardus
- Bekend met Joomla!NL
07 jun 2013 19:39
Dan blijkt je backup ook nog besmet te zijn.
De backup moet dus wel schoon zijn, misschien dat de host je kan helpen aan nog een schone backup.
De backup moet dus wel schoon zijn, misschien dat de host je kan helpen aan nog een schone backup.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens. Vragen uitsluitend via dit Forum. | Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf
sluiten
- Jelle
- Algemeen Moderator
07 jun 2013 20:34
Stel dat m'n host een backup kan terugplaatsen, is het dan mogelijk om via een zojuist gemaakte backup van m'n databank (met Akeeba) alle gegevens nadien terug te plaatsen zodat het lijkt alsof ik geen gegevens verloren ben? Of bestaat de kans dat ook de malware in de de databank zit?
bedankt!
G.
bedankt!
G.
- Goewardus
- Bekend met Joomla!NL
07 jun 2013 20:46Is niet te zeggen maar wel mogelijk.Of bestaat de kans dat ook de malware in de de databank zit?
Ik denk dat Jurian het hier goed verwoord heeft.( bericht #2 )
forum.joomlanl.nl/forum/12-1-5-x-overige...iet-terug-goed#66470
Groeten, Jelle
sluiten
- Jelle
- Algemeen Moderator
29 jun 2013 15:45
Ik had alles geprobeerd wat jullie voorstelden. Echter zonder resultaat. Ik heb me gewend bij m'n provider en die heeft op haar beurt dit 'euvel' opgelost.
Sowieso toch bedankt voor de hulp!
G.
Sowieso toch bedankt voor de hulp!
G.
- Goewardus
- Bekend met Joomla!NL
Tijd voor maken pagina: 0.675 seconden