Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

opgelost gewijzigde .htaccess en wit inlogscherm

gewijzigde .htaccess en wit inlogscherm

28 jan 2014 20:44
Ik realiseer mij dat mijn vraag niet per sé met Joomla te maken heeft, maar hoop van jullie kennis gebruik te kunnen maken.
Ik heb in december eindelijk mijn oude 1.5x site vervangen door een 2.5 site. Het compleet vervangen van de site heeft nogal wat vrije uurtjes gekost, daarom duurde het tot eind 2013 voor hij live ging.
Omdat de nieuwe site in een nieuwe map in de root (htdocs) is geplaatst heb simpel weg in mijn .htaccess bestand een redirect naar de nieuwe locatie opgenomen. Tot zover draait alles prima.
Afgelopen week hebben we in de beheer omgeving een stomme fout gemaakt en verkeerde bestanden weg gegooid. Vanaf dat moment kregen we uitsluitend een volledig witte pagina in plaats van het inlogscherm voor de backend. Tot op heden heb ik ondanks wat aanwijzingen in andere forums de oorzaak niet kunnen achterhalen. We hebben een backup terug laten zetten door de provider en alles draait weer.
Als iemand weet waar dit vandaan kan komen zou ik dat toch graag willen weten.
Wat ik echter tegen kwam is dat mijn .htaccess volledig aangepast lijkt te zijn. Ik voeg het originele .htaccess bestand en de 'nieuwe' als bijlage bij.
De originele bevat eigenlijk alleen die redirect.
De aangepast begint met ruim 100 witregels, waardoor je denkt dat het een leeg bestand is, waarna een enorme hoeveelheid tekst tevoorschijn komt. Ik vertrouw het totaal niet en zou graag willen weten of dat wantrouwen terecht is.
ik heb er even de extensie txt aangehangen.
Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Alvast bedankt voor de reacties!!
  • HansB
  • HansB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

28 jan 2014 21:29
Beste HansB,
Welkom op het forum van Joomla!NL namens het hele team.

Als ik het verhaal zo volg is het inderdaad vreemd dat het htaccess-bestand zo vreemd is opgebouwd.
Het voldoet in ieder geval niet meer aan een normaal Joomla!-htaccess.bestand.

Als ik het goed begrijp heb je nu de oude site er niet meer is, niets meer in de rootmap van je site staan.
En staat de nieuwe site dus nog in de submap.
Dan is het eenvoudigste om niet met een redirect te gaan werken, maar de site te verplaatsen naar de rootmap.

Dat kan eenvoudig met een FTP-programma (zoals Filezilla)
daarmee verplaats je alle mappen en bestanden van de submap naar de lege rootmap.
Om de site nu vanuit die rootmap werkend te krijgen moet je het bestand configuration.php bewerken.
Daarin kom je in de buurt van de 50ste regel twee regels tegen waarin een verwijzing stat naar de tmp en de log-map.
Als het goed is staat in beide regels de submap in het pad ertussen.
Die moet je er tussenuit halen en daarna het bestand configuration.php opslaan.

Als het goed is werkt je site nu netjes vanuit de rootmap.

Om eventueel de index.php nog uit de URL van je site te halen moet je een origineel htaccess.txt-bestand hernoemen naar .htaccess en dat in de rootmap plaatsen (als het er nog niet staat) en bij de Algemene instellingen de SEO/SEF-instellingen op Ja zetten.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

28 jan 2014 21:37
Hallo Wouter,
allereerste hartelijk dank voor het snelle en duidelijke antwoord.
Op dit moment draaien beide site (de oude en de nieuwe) nog. De oude zal op korte termijn volledig verwijderd worden en dan ga ik gebruik maken van de aanwijzingen die je geschreven hebt.
Het gaat mij er op dit moment vooral om wat de inhoud van het voor mij vreemde .htaccess bestand betekent en of ik mij zorgen moet maken dat er vreemden in mijn site aan het grasduinen zijn geweest en dat bestand voor eigen doeleinden aangepast hebben.

groeten
Hans
  • HansB
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

28 jan 2014 22:08
Hallo,

Er is dus zeker een derde geweest die toegang heeft gehad in je .htaccess.

Verander al je wachtwoorden, FTP, DB, Backend login en bij de ingang van je hoster ( admin )
Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
Update eventueel je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

30 jan 2014 11:43
Nogmaals dank
Ik heb inmiddels alle wachtwoorden vervangen. De site was al up-to-date, maar der extensies niet.
Ik heb daarbij een extensie aangetroffen die ik met zekerheid niet geïnstalleerd heb en die aangaf dat er een update beschikbaar was: Xmap ( joomla.vargas.co.cr/en/ ) de beschrijving daarvan is: "Xmap is a powerful site map generator for Joomla! CMS. Xmap allows you to create a map of your site using the structure of your menus. It not only generates a site map for the users, but also it's able to dynamically generate a XML sitemap to use with Google, Bing and other spiders/robots." Ik denk dat dit tooltje niet alleen handig is voor site beheerders, maar ook voor iemand die dat niet is maar wel wil weten hoe de site in elkaar zit....
  • HansB
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

30 jan 2014 12:37
Hallo,

Weet niet wat in deze vraag Xmap voor toevoeging heeft en snap ook niet wie die dan heeft geïnstalleerd.
Maar doet ook niet ter zake met oog op deze topic. ;)
Is je vraag "gewijzigde .htaccess en wit inlogscherm" hierbij beantwoord?
Zo ja koppel nog even terug en dan kan je op de groene opgelost knop drukken om deze topic te sluiten.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

30 jan 2014 18:46
Hallo Jelle
Ja de vraag is opgelost. Ik zal hem afsluiten.
De reden dat ik het stukje over Xmap heb opgenomen is simpel. Ik ben de afgelopen dagen tot de conclusie gekomen dat onze site gehackt is geweest en dat het witte inlogscherm en de .htaccess bestanden daar een gevolg van zijn. Vanmorgen ontdekte ik de, met zekerheid, niet door ons geïnstalleerde Xmap extensie. Die is dus door de hacker op onze site geplaatst.
Het is bedoeld als een waarschuwing voor de lezers van dit topic, dat wanneer er problemen zijn, het ook goed is om te kijken of er onbekende extensies bij zijn gekomen.
  • HansB
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.707 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie