Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost Logs-map

Logs-map

21 dec 2016 11:43 - 21 dec 2016 13:46
Hallo forum,

Ik bemerkte per toeval dat bij een gloednieuwe installatie versie 3.6.5 de logs-map nu ondergebracht wordt in de administrator-map. Dit wordt bevestigd door www.joomla.org/3/nl/462-nieuwe-log-map

Bij mijn oudere sites (intussen allemaal versie 3.6.5) staat de logs-map nog in de root en/of ook zelfs in de administrator-map. Dit laatste is raar, want manueel heb ik daar geen logs-mappen aangemaakt. In de systeeminstellingen staat het pad goed ingesteld, m.a.w. naar de root.

Wat raadt u aan voor mijn oudere sites:
a. Ook een logs-map aanmaken/behouden in de administrator-map en de logs-map in de root dan verwijderen en in de systeeminstellingen verwijzen naar de nieuwe locatie ? Is dit zinvol en veilig ?
b. De logs-mappen in de root laten staan ? en de logs-mappen die om onbekende reden in de administrator-map staan terug verwijderen ?

Voor een nog oudere site heb ik zelfs een

logs

-map en een

log

-map, maar de verwijzing staat goed. Is het ook zinvol en veilig om dit recht te trekken ?

Dank
  • Luk
  • Luk's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL

Logs-map

21 dec 2016 14:03
Het klopt dat de nieuwe verwijzing staat ingesteld naar de map logs in de map administrator.
Hier is voor gekozen, omdat er hostingproviders die problemen hebben met schrijven van data in een log-map die in de root staat.

Als het goed is staat je verwijzing in de Algemene instellingen ook naar de map logs in de map administrator.
De extensies die data naar de logs-map schrijven, doen dit op basis van het pad dat in de Algemene instellingen staat.
Als de map log of logs er niet is, blijft je website gewoon werken.
Alleen kunnen extensies dan geen log-data ergens wegschrijven.

Extensies zoals Akeeba AdminTools controleren of er een schrijfbare logs-map aanwezig is.
Als die er niet is dan wordt je daarover gewaarschuwd.

Als je hebt gecontroleerd of de verwijzing in de Algemene instellingen nu verwijst naar de logs-map administrator-map, dan kun je de log en logs in de root verwijderen.

Als je er daarna ook voor zorgt dat de map administrator met een wachtwoord wordt afgeschermd, dan kan een hacker ook niet meer in de logs-bestanden neuzen. Daarmee voldoe je weer aan een puntje van beveiliging.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

Logs-map

21 dec 2016 17:05
Beste Wouter,

Dank voor je deskundig antwoord.
Hier kan ik mee verder en ik sluit dit topic.

Luk
  • Luk
  • Luk's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.612 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie