Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Connectie database niet meer mogelijk.

12 jan 2017 17:31 - 12 jan 2017 17:34
Ik loop tegen een vreemd probleem op. De website heeft altijd goed gedraaid maar sinds enkele dagen krijgen we de melding :

Error displaying the error page: Application Instaliation Error: Could not connect to MySQL.

Het vreemde is als ik bij de installatiemodule(Installtron) en in het configuratiebestand ha kijken dat er een verwijzing is naar bestand en user _jos2.
Echter als ik de backups bekijk zie ik een verwijzing naar _jos2. Als ik de php module kijk zie ik alleen _jos1 en _jos3

Een aanpassing in het configuratiebestand werkt ook niet. Waarschijnlijk loopt die dan stuk op het wachtwoord.

Hoe kan ik dat oplossen? Alvast bedankt voor de tips aangezien ik de komende dagen meerdere omgeving moet migreren naar een nieuwe VPS en ook nog sommige Joomla omgevingen moet migreren van 2 naar 3.

Alvast bedankt voor alle tips!

Edit WoodyF4u: Ik heb de melding tussen quote-tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • Arbmil
  • Arbmil's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL

12 jan 2017 17:38
Zijn dat Joomla 2.5-sites die nog werken met een table prefix die begint met jos?
Ik hoop niet dat je website is gehackt, want dat kan met dit soort onveilige prefixes al snel.

Je kunt als eerste controleren in phpMyAdmin wat de gebruikersnaam en wachtwoord zijn van de database die hoort bij je website.
En daarna moet je in configuration.php de juiste databasegegevens invoeren/corrigeren.

Als het goed is werkt je site dan weer goed.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

12 jan 2017 17:46 - 12 jan 2017 17:53
Woody,

Het probleem betreft een 3 versie. Ik heb de configuratie file nu aangepast maar nu herkent hij het wachtwoord niet om de connectie te maken.

errstr = Could not connect to `localhost` using the username `maridegr_jos3` and password **HIDDEN** (mysql) -- Access denied for user 'maridegr_jos3'@'localhost' (using password: YES)

Mijn vraag is nu waar kan ik dat wachtwoord wijzigen. In het configuratie bestand staat wel een mooi versleutelt wachtwoord met allerlei karakter maar kan ik dat in Phpadmin in de usertabel gewoon plaatsen?

Edit WoodyF4u: Ik heb de melding tussen quote-tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • Arbmil

12 jan 2017 17:57
Eerst het wachtwoord van de database wijzigen in het beheerscherm van je hoster.
Daarna kun je in phpMyAdmin controleren of het klopt door met die gebruikersnaam en wachtwoord op je database in te loggen.

Het aanpassen van configuration.php doe je in de regels:
Code:
public $user = 'database_user'; public $password = 'database_pass';
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

12 jan 2017 18:02
Maar als ik via mijn control panel Phpadmin aanklik hoef ik niet in te loggen en kan ik gewoon in de tabellen ? Wat snap ik nu niet>
  • Arbmil

12 jan 2017 18:41
Inloggen in phpmyadmin zonder wachtwoord? Dan zou ik eens contact met je hoster opnemen. Dat kan echt niet goed zijn.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team

12 jan 2017 19:07
Phpadmin is onderdeel van mijn controlpanel waar ik in moet loggen.
  • Arbmil

12 jan 2017 19:13 - 12 jan 2017 19:14
Dan zou je alsnog moeten inloggen in phpmyadmin met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

24 jan 2017 22:42

Arbmil schreef : Phpadmin is onderdeel van mijn controlpanel waar ik in moet loggen.

Geen idee of het al opgelost is, maar er lopen een aantal antwoorden door elkaar.
Geen verbinding met de database, dan moet je dus inderdaad in je configuration.php zoals hieronder aanpassen
Code:
public $live_site = 'http://www.blabla.nl/'; public $log_path = '/home/admin/domains/blabla.nl/public_html/logs'; public $tmp_path = '/home/admin/domains/blabla.nl/public_html/tmp';

Maakt hij alsnog geen verbinding met de server, kan altijd je backup die men eerder hebt gemaakt raadplegen om de juiste gegeven in de configuration.php op te halen en te gebruiken op de nieuwe server.

In de code hieronder van je configuration.php zit nog een situatie waar men niet snel aan denkt
Code:
public $log_path = '/home/admin/domains/blabla.nl/public_html/logs'; public $tmp_path = '/home/admin/domains/blabla.nl/public_html/tmp'

Dat zit in de meeste gevallen de verwijzing naar de root dus je verwijzing naar de public_html. het kan zijn dat er geen gebruikt maakt wordt van /home/admin/domains dat zou je dan moeten zien hoe de benaming wel zal zijn.

Zodra al die gegevens zijn aangepast, zou het in principe de verbinding met de database moeten zijn. Als dat niet het geval zal zijn, heb je wellicht alsnog eens een verkeerde paswoord opgegeven en of database benaming in je configuration.php
  • Klaas01
  • Klaas01's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.786 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie