Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Meertaligheid, hoe juiste opzet?

Meertaligheid, hoe juiste opzet?

10 nov 2018 09:04
#1
Korte inleiding: ik ben gevraagd een website die nu nog in het Duits is, opnieuw te maken (staat nu nog online met een Strato-bouwpakket...) in Joomla en dan gelijk in 2 talen, namelijk Duits en Engels.
Nu heb ik een kleine opzet gemaakt om de klant een indicatie te geven hoe het gaat worden. Deze opzet heb ik direct vanaf de installatie in de 2 betreffende talen opgebouwd. Inclusief de bijbehorende menu's in de betreffende talen (Main Menu bestaat ook nog).

De opzet is geslaagd, echter nu heeft mijn klant aangegeven dat de website eerst in het Duits online moet worden gezet en in een later stadium pas het Engels erbij krijgt.
Als ik de taalplug-ins aan de achterkant uitzet, loop ik tegen volgende probleem aan: de extensie "de" blijft achter de sitenaam staan. Wat in mijn ogen stom staat als je een website hebt www.blabla.de/de . Enigszins zinloos.
Daarnaast lukt het niet om dan het Main Menu te koppelen met de juiste categorie. Menutitel aanpassen gaat prima, maar de categorie klopt niet.

Nu is mijn idee (aangezien ik nog niet heel veel opgezet heb): geheel opnieuw beginnen met de installatie van de site, enkel in het Duits. Wel de categorieën alvast in 2 talen maken (vooruitlopend op het Engels) en in een later stadium het Engels toevoegen en vanaf dat moment de website in 2 talen om te zetten.
Dan ben ik in ieder geval van het gerommel af dat ik nu heb met de extensie "de".

Of zie ik in dit bovenstaande proces ergens een vinkje over het hoofd waardoor dit wel zou moeten werken?
  • David
  • David's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 1031

Meertaligheid, hoe juiste opzet?

10 nov 2018 09:13 - 10 nov 2018 09:14
#2
Je kunt alles zo laten. Alleen moet je even je mainmenu leegmaken en dan met de batch handeling alle menu-items van het de-menu kopiëren naar het mainmenu (en dan direct de taal op alle zetten). Ik weet even niet zeker of de taalinstelling van je categorieën dan nog roet in het eten kan gooien, maar ik dacht van niet.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 10 nov 2018 09:14 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

Meertaligheid, hoe juiste opzet?

10 nov 2018 09:20
#3
Ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden die werkt: bij "Systeem - Language Plug-ins" heb ik de "Remove URL Language Code" op "Yes" gezet.
Hiermee verdwijnt de "/de" achter de website.
Zet ik de meertaligheid weer aan, dan wordt de hoofdsite " www.blabla.de " en de Engelse variant " www.blabla.de/en ".
Main Menu is leeg en het Duitse menu wordt gevuld.
Dus ik laat het zo.

Heb trouwens het idee dat deze optie nieuw is bij Joomla.
  • David
  • David's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 1031

Meertaligheid, hoe juiste opzet?

10 nov 2018 09:21
#4
Die optie is niet nieuw. Maar die mogelijkheid bedacht ik net inderdaad ook nog. Fijn dat het opgelost is. Ik zal dit draadje sluiten.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.821 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie