Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

toekomstperspectief joomla en php

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 00:47
#1
Ik heb de afgelopen jaren een aantal joomla sites gebouwd en ben content met de mogelijkheden (al v.a. 1.5 tot nu 3.91.). Ik ken heel weinig van een enkele WP site. Ik heb het gevoel, dat de upgrades elkaar in steeds hoger tempo opvolgen, wat nogal wat tijd kost qua beheer. Ondanks 3.9.1 beginnen oude sites nu klem te lopen op de vereiste php updates. Eén begeeft het nu al als ik van 4.5.6 naar 7.0 ga, terwijl ik dacht dat zo'n joomla upgrade dan ook met modernere php overweg zou kunnen.

Met welke knelpunten moet ik rekening houden als upgraden van joomla (eerst nog naar 3.10 en straks naar 4) niet voldoende blijkt ?
a. heeft een hele nieuwe joomla 3.9.1 download php 7.2 wel ingebouwd en moet ik daar een site dan helemaal opnieuw opbouwen?
b. loopt het knel op het template, dat php 7.2 niet bij kan benen en moet ik in de toekomst een ander template?
c. of is het geheel van joomla, template en extensies van modules en plugins zo langzamerhand zo complex (met ieder een eigen ontwikkel tempo), dat het hier en daar telkens op extensies vast gaat lopen?
Is er misschien ergens een artikel, waar ik uitleg kan vinden over hoe ik naar de toekomst moet kijken met mijn sites en hoe die elementen onderling samenhangen en knelpunten gaan opleveren?
Het zou mij doen verlangen naar een - desnoods grove, robuuste en weinig onderhoudsgevoelige - basis structuur, waar je een onderhoudsarme site op kunt bouwen zonder al te veel tierelantijnen, die ik toch vaak niet nodig heb. Of is dat dagdromen?
  • henkvdbeukel
  • henkvdbeukel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 14

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 09:03
#2
Ik snap je vraag, maar een klein beetje achtergrondinformatie is hier wel op z'n plaats.
Net als bijvoorbeeld op een Windows-PC moet je met zowel het besturingssysteem als ook met de er op geïnstalleerde software mee met de updates.
Als je dat niet doet, dan werkt het op een bepaald moment niet meer samen.
Je kunt bijvoorbeeld Office 2016 niet installeren op een Windows XP-PC.

Joomla! is voor jouw website het besturingssysteemm en de extensies die jer aan toevoegt is die extra software.
Zowel voor Joomla! als ook voor alle geïnstalleerde extensies moet je dus regelmatig controleren of alles nog up-to-date is.

Zowel Joomla! als de extensies maken om te kunnen werken gebruik van een goed ingerichte server waarop het hostingbedrijf PHP heeft geïnstalleerd.
PHP is dus een software-laag waarop jouw website kan draaien.
De ontwikkelaars van de PHP-software werken ook continue aan verbeteringen. Dat doen ze op gebied van veiligheid, functionaliteit en snelheid.
Zo ging dit jaar vrij snel met de overgang van PHP 5.6 naar 7.
En toen PHP 7 er eenmal was ontdekten de ontwikkelaars al snel dat er ookop die versie meer door te ontwikkelen was.
En omdat er met PHP 7+ meer mogelijk werd voor de ontwikkelaars van Joomla! en de ontwikkelaars van de extensies gingen die uiteraard ook verder in het ontwikkelen van de mogelijkheden en kwamen dus met updates van hun werk uit.

Stel nu dat je een website hebt met Joomla! 3.9.1 en je zet op het beheerscherm bij je hoster de PHP-versie op 7.2, dan kan het zijn dat je website op wit gaat.
Er zit dan dus nog ergens een extensie of template dwars omdat je daarvan niet de meest recente versie hebt.

Zorg er dus voor dat je een keer van alle geïnstalleerde extensies en het template controleert of je de meest recente versie hebt.
Ga daarvoor naar Extensies/ Beheren / Beheren en sorteer de kolom ID zo dat je alles boven de 10.000 ziet.
CControleer van elke extensie het versienummer door het te vergelijken met de laatste versie op de website van de ontwikkelaar.
En update daar waar het afwijkt.

Uiteindelijk heb je dan alles weer actueel en kun je weer verder richting de toekomst.
Als je dit hebt gedaan, kun je ook de overstap naar Joomla! 4 binnenkort ook zonder problemen uitvoeren.

Nog een tip: Controleer ook op de JED op de pagina van de ge bruikte extensies wanneer de ontwikkelaar voor het laatst een update heeft uitgebracht.
Als blijkt dat de laatste update al van meer dan ee njaar geleden is, kijk dan eens of je een vergelijkbare extensie kan vinden van een andere ontwikkelaar die wel met zijn tijd mee gaat.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 09:03
#3
Een onderhoudsarme site kan je alleen bouwen met puur html en dat houdt dus in zonder CMS. Alle CMS systemen werken met PHP en die zullen dus compatibel moeten zijn met de laatste PHP versies.
  1. Joomla 3.9.1 core is 100% compatible met PHP 7.2 (zelfs met 7.3)
  2. Problemen die je mogelijk tegenkomt hebben dus te maken met het geheel van externe extensies (templates, componenten, modules en plugins).
  3. De "grote" ontwikkelaars van extensies houden hun extensies up-to-date, maar helaas zijn er ook ontwikkelaars die dat niet doen.
  4. Daarnaast zijn er nog steeds extensies die geen gebruik maken van de auto-updater van Joomla en zul je bij deze extensies dus nog steeds handmatig moeten controleren of je de laatste versie hebt.
  5. Het geheel van extensies is zo complex als je het zelf maakt. Hoe meer extensies je inbouwt, hoe meer kans je hebt op problemen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37119

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 12:23 - 02 dec 2018 12:56
#4
Heel hartelijk dank Wouter en Astrid voor jullie zeer verhelderende beantwoording. Voor velen is dat mogelijk overbekend A, B, C, maar ik vermoed, dat er hele volksstammen zijn, die ooit enthousiast aan het bouwen van een website begonnen en trouw alle updates doorvoerden in het geloof, dat hij dan keurig up-to-date bleef en héééél lang mee zou kunnen. Eigenlijk zou jullie verhaal in een gouden lijstje meegeleverd moeten worden aan iedere enthousiaste beginner bij het voor het eerst downloaden van joomla!
Dan nu de klus van Wouter's recept voor onderhoud en reparatie, die nu voor me ligt "omdat er nog ergens een extensie of template dwars zit" (en waar ik hier mogelijk nog weleens voor bij jullie terug zal komen). Ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat Astrid's nuchtere conclusie dat mijn dagdroom eigenlijk neerkomt op hoe ik ooit begonnen ben met mijn eerste website, nl puur html.

Deze bijlage is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
1. Zorg dat je van alle geïnstalleerde extensies en het template controleert of je de meest recente versie hebt.
a. Ga naar Extensies/ Beheren / Beheren en sorteer de kolom ID zo dat je alles boven de 10.000 ziet.
b. Controleer van elke extensie het versienummer door het te vergelijken met de laatste versie op de website van de ontwikkelaar.
c. En update daar waar het afwijkt.

2. Controleer ook op de JED op de pagina van de gebruikte extensies wanneer de ontwikkelaar voor het laatst een update heeft uitgebracht.
a. Als een update al van meer dan een jaar geleden is, kijk dan eens of je een vergelijkbare extensie kan vinden van een andere ontwikkelaar die wel met zijn tijd mee gaat.
PS Ik heb nog even moeite met wat JED is en hoe die evt updates te vinden zijn (zie bijlage).
Uiteindelijk heb je dan alles weer actueel en kun je weer verder richting de toekomst, ook de overstap naar Joomla! 4 binnenkort.

Dit bericht bevat een bestand als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 02 dec 2018 12:56 door Astrid.
  • henkvdbeukel
  • henkvdbeukel's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 14

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 12:41 - 02 dec 2018 12:43
#5
JED staat voor Joomla Extensions Directory. Zeg maar een verzamelbank van de beschikbaar extensies (uitbreidingen) voor je joomla site.

Als je veel externe extensies gebruikt is het belangrijk dat je voor je zelf goed bijhoudt welke dat zijn en waar je die hebt gedownload. Vaak kun je in de back-end bij die extensie ook wel een link vinden naar de site van de makers.

Voor het overige sluit ik mij volledig aan bij hetgeen Astrid en Wouter hiervoor ook al hebben aangegeven.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 02 dec 2018 12:43 door Romke.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

toekomstperspectief joomla en php

02 dec 2018 12:58
#6
En nog even ter info: je screenshot is niet van Extensies - Beheren, maar van Updatesites. Daar word je niet veel wijzer van.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37119
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.838 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie