Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Kickstart probleem

Kickstart probleem

03 aug 2022 12:52
#1
Dit is enerzijds een tip, maar ook een vraag...

Ik had mijn backups van Akeeba nog nooit teruggezet, maar deze week besloot ik om mijn website te dupliceren naar een lokale installatie en daar de upgrade naar Versie 4 te doen.
Dat dupliceren ging niet erg goed. Ik had het al drie keer gedaan met telkens iets andere instellingen (sorry, niet erg goed gedocumenteerd...), en ging toen maar eens zoeken naar een mogelijke oorzaak.
Akeeba levert een klinke lijst met mogelijke oorzaken ( www.akeeba.com/documentation/troubleshoo...ost-restoration.html ), maar daarmee schoot ik niks op.
Op de site van Akeeba is ergens een plek (sorry, vind het niet zo snel terug) waar wordt aanbevolen om niet de default database type te kiezen bij het restoren van de database, maar MySQL (PDO driver). Reden een bug in Joomla.
Dat klinkt nogal stellig, maar ach, ik kan het goed proberen.
En ja, ik kreeg mijn V3.10.10 site werkend op mijn localhost (Uniserver Zero XIV, al vele jaren in gebruik voor off line genealogie-input in TNG). De upgradeproblemen die toen volgden zal ik in het V4 forum stellen
Tot zo ver de tip.

Nu de vraag: Akeeba is nogal overtuigd van zijn eigen opvattingen over hoe software moet werken. Hoe groot schatten jullie de kans in, dat ik door geen default database type te kiezen upgradeproblemen heb verergerd?
Waar vind ik uitgelegd wat het verschil is tussen standaard database (MySqlLi meen ik) en deze MySQL PDO driver?
Groet,
Leo
Joomla! 4.4.0 - alle extensie up-to-date, PHP 8.1 MySQLi 5.5.5-10.3.23-MariaDB
www.ltebraake.nl , Thema Casiopeia gemodificeerd
  • LtB
  • LtB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 316

Kickstart probleem

03 aug 2022 15:19
#2
Akeeba is inderdaad vrij stellig in hun beweringen.
Maar daar hebben ze alle recht toe, want zij zijn dagelijks bezig met heel veel verschillende server-omgevingen en hebben dus ongelofelijk veel ervaring.
Het gebruik van lokale testomgevingen is prima mits je die hebt geupdate naar de meest actuele versie van PHP en database-software.
Wat jij ergens op de site hebt gelezen over die driver lijkt mij eerder te passen bij een specifiek probleem dat iemand daar in het openbare forum heeft gesteld en waarbij toen het gebruik van die driver het beste zou zijn.
Norm,aal gesproken is een MySQLi omgeving prima om je website lokaal op te restoren.

Als je een beetje goede hostingprovider hebt, dan heb je daar ruimte genoeg voor een submap en een tweede database.
Daarmee kun je dan je back-up die je hebt gemaakt met Akeeba Backup ook testen.
Als die daar goed werkt dan weet je ok zeker dat je die op je lokale omgeving kunt plaatsen.
Mocht het dus bij je hostingprovider wel goed gaan, maar op je lokale omgeving niet, dan ligt het dus aan je eigen beheer van de lokale omgeving.
Over et algemeen is het vaak voldoende om die te verwijderen, daarna de meest recente software te downloaden en dan de nieuwste versie te installeren.
Zo weet je zeker dat je lokaal weer up to date bent.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Kickstart probleem

03 aug 2022 21:01
#3
Ik ben lokaal voor de zoveelste keer vastgelopen , ik ga nu maar over op jouw methode , online in een submap.
Bedankt allemaal.
Groet,
Leo
Joomla! 4.4.0 - alle extensie up-to-date, PHP 8.1 MySQLi 5.5.5-10.3.23-MariaDB
www.ltebraake.nl , Thema Casiopeia gemodificeerd
  • LtB
  • LtB's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 316

Kickstart probleem

03 aug 2022 22:24
#4
Prima.
Succes met die methode.
Ik zal dit topic sluiten.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.901 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie