Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

01 dec 2018 17:48 - 01 dec 2018 19:42
#1
Ik maak deel uit van een groepje hobby-fotografen dat gelieerd is aan een natuurorganisatie. Wij mogen hun vergaderruimtes gebruiken en krijgen ondersteuning bij exposities, in ruil daarvoor stellen wij (een deel van) onze foto’s beschikbaar zodat de natuurorganisatie die kan gebruiken voor PR doeleinden. Totaal aantal foto’s is nu ca. 350, is groeiende. Ik verwacht uiteindelijk tussen 500 en 750 foto’s uit te komen.
Nu zitten we een beetje met het organiseren van die foto’s. We hebben het nu gerubriceerd opgeslagen op een Google Drive. Foto’s in mapjes, in de naam de initialen van de fotograaf, bedoeling is dat we ook de locatie van de gemaakte foto (naam natuurgebied bijv.) er uiteindelijk nog bij gaan zetten. Zie onder:



Op zich werkt dit prima, maar er zitten wat beperkingen aan. We zijn nu erg afhankelijk van de naamgeving van het bestand, maar ook (vooral) hebben we nu maar 1 formaat staan, terwijl voor verschillende doeleinden verschillende resoluties praktischer zijn (groot voor expo, midden voor print, klein voor web).
Mooi zou zijn als je - zoals bijv. bij websites waar je wallpapers kunt downloaden – per foto een resolutie kunt kiezen die je voor het doel in gedachten hebt. Zie voorbeeldje hieronder:




Ik ben aan het inventariseren of er alternatieven zijn voor Google Drive die uiteindelijk praktischer kunnen zijn en loop zelf een beetje vast. Wellicht kunnen jullie nog op oplossingen komen die ik over het hoofd zie? Ik hoop van wel, vandaar dit topic.

Wat zijn de wensen:
- Moet van buitenaf benaderbaar zijn (dus website of andere sharing zoals cloud), géén LR catalogus oid
- Moet afgeschermd kunnen worden, dus login of rechten toekennen
- Zoekfunctie op tags of op inhoud bestandsnaam (of combinaties)
- Moet niet de wereld kosten
- Liefst integreerbaar in bestaande website (Joomla in ons geval)
- Verschillende downloadformaten in te stellen
- Visuele benadering, dus thumbnails en geen lijst met bestandsnamen
- Pre: bestandsnamen om kunnen zetten naar tags
- Pre: bestanden op Google Drive zetten en dat de “tool” deze dan daarvandaan toont/inleest (ivm bestaande ervaring met werking Google Drive bij fotografen)

Blijf zelf ook nog wel zoeken en uitproberen uiteraard, maar ben blij met elke tip of suggestie, alles helpt in het denkproces. Wat ik op dit moment het dichtbij vind komen binnen Joomla is Phoca Gallery + Simple Caddy . Maar die laatste wordt niet heel erg meer ondersteund en mist nog net wat van de overige wensen...

Oh ja, J3.9 wordt er gebruikt...

Edit Jelle: Ik heb je berichten samengevoegd.
Laatst bewerkt 01 dec 2018 19:42 door Jelle.
  • mikekiwi
  • mikekiwi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

02 dec 2018 09:42
#2
Ik denk niet dat simple caddy iets toevoegt. Je kunt in Phoca zelf ook downloaden en aangezien je maar 1 formaat kunt uploaden, kan je met simple caddy ook maar 1 formaat downloaden.
Ik ken zo geen extensie die cloudbased is en de mogelijkheid heeft om diverse formaten te downloaden.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37105

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

02 dec 2018 09:51 - 02 dec 2018 09:51
#3
Dank voor je reactie, gezien de voorbeelden op de Phoca-site met SimpleCaddy (zie eerdere link) dacht ik dat je daar wel gewoon formaten kunt selecteren.

Cloudbased is een pré, maar geen must. Dus "gewoon" online op eigen webspace is ook OK
Laatst bewerkt 02 dec 2018 09:51 door mikekiwi.
  • mikekiwi
  • mikekiwi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

02 dec 2018 10:00
#4
Niet een Joomla oplossing maar kijk eens naar Oypo
Volgens hun site zou het mogelijk wel met Joomla te integreren zijn (w.s. middels iframe).
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

02 dec 2018 14:23 - 04 dec 2018 21:51
#5
Oypo is een leuke site en zeker interessant, maar helaas niet voor het doel waar wij het voor zoeken. Je kunt geen foto's gratis ter download aanbieden, altijd met minimaal de kostprijs in één vaste resolutie. En dat is niet wat we zoeken...
Edit Astrid: Ik heb de quote verwijderd. Het quoten van direct voorafgaande reacties voegt niets toe.
Laatst bewerkt 04 dec 2018 21:51 door Astrid.
  • mikekiwi
  • mikekiwi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

04 dec 2018 10:22
#6
Ik denk dat Flickr in combinatie met de extentie smalabs.net/products/joomla-extensions/flickr-suite interessant is. Enige nadeel is dat een gratis account bij Flickr maximaal 1000 foto's is. Heb dit zelf gebruikt en was er erg tevreden over.

Flickr is speciaal op fotograven gericht. Vergeleken met Google heb je bij Flickr veel meer mogelijkheden. De ontwikkelaar van Smalabs is een Nederlander, geeft altijd snel antwoord en goede service.
  • edwerf
  • edwerf's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 125

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

04 dec 2018 21:15 - 04 dec 2018 21:50
#7
Flickr an sich is op dit moment wel de meest serieuze mogelijkheid. De 1000 foto limiet is prima, daar kan ik mee leven. Downloaden in verschillende formaten, tags (bijv. met fotograaf-naam) en dergelijke zijn allemaal mogelijk.

Er zijn echter een paar minpunten:
- je kunt als je een privé-account (we willen de foto's niet delen met de buitenwereld, alleen met een selecte groep die inlogt onder - waarschijnlijk - hetzelfde account) hebt niet zoeken in alleen je eigen collectie en dat is wel wat we willen

- Als je integreert via bijv. Flickr-suite, dan komt voor zover ik kan zien die mogelijkheid er niet bij. Ook zit hier de download in verschillende formaten niet in (voor zover ik kan zien), maar wordt je daarvoor weer doorgeleid naar de site van Flickr zelf
Verder gaat Flickr zijn voorwaarden en systemen aanpassen vanaf januari, ik weet niet wat dat nog meer voor veranderingen gaat geven...
Edit Astrid: Ik heb de quote verwijderd. Het quoten van direct voorafgaande reacties voegt niets toe.
Laatst bewerkt 04 dec 2018 21:50 door Astrid.
  • mikekiwi
  • mikekiwi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

05 dec 2018 07:35
#8
In Flickr kan je de foto’s op “alleen jezelf” of op “vrienden en familie” zetten. Heb dit persoonlijk niet gebruikt maar ga ervan uit dat het dan niet door derden bekeken kan worden. Maar als je de foto’s op je eigen website wilt laten zien dan moeten die foto’s wel voor iedereen toegankelijk zijn zoals dat ook bij Google Photo het geval is.

Met de zoekfunktie van Flickr wordt na het invullen van het zoekwoord eerst je eigen albums en daar onder de foto’s van anderen getoond. Als jouw collega fotograaf jouw foto’s deelt kan je er volgens mij samen 2000 foto’s neerzetten die door jullie beide te benaderen zijn.

Wat ik prettig aan Flickr vind is dat je in tegenstelling tot Google Photo per onderwerp allemaal mapjes kan maken zoals je met je verkenner in bijvoorbeeld windows gewend bent.

Downloaden kan vanaf Flickr maar ook met de smalabs extentensie vanaf je website. Zie demo.smalabs.net/flickrsuite/content-plu...hoto-download-option .

Flickr gaat de voorwaarden inderdaad aanpassen. Deze aanpassing betekent dat je vanaf januari slechts 1000 foto’s mag hebben. Voor meer foto’s rekenen ze ongeveer 60 euro per jaar en dan mag je onbeperkt uploaden.
  • edwerf
  • edwerf's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 125

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

12 dec 2018 12:11
#9
Het zetten van de rechten op foto's is duidelijk. En inderdaad de album+galleries is een fijne optie die ook gewenst is. Ik zal die smalabs-extensie eens checken.
Blijf het een nadeel vinden dat je toch de foto's van anderen blijft zien, dat ondermijnt een beetje het idee van wat gewenst is.
Dank voor je reactie!
  • mikekiwi
  • mikekiwi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 7

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

21 dec 2018 02:47
#10
De foto's van anderen zie je in Flickr alleen als je met een zoekterm op foto's zoekt. Als je in Flickr in je eigen albums kijkt zie je alleen je eigen foto's. Zelf vond ik het prettig dat je in "Albums & Collections" alle foto's op je eigen manier kan sorteren.

En met een extentie als Smalabs zie je op je eigen website ook alleen je eigen foto's. Kan zijn dat er nadelen voor je zijn maar hoe ik bovenstaand lees herken ik ze niet.
  • edwerf
  • edwerf's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 125

Opzet online/cloudbased beeldarchief - mogelijkheden

21 dec 2018 09:17
#11
Wij hebben vroeger gebruikt gemaakt van www.photobucket.com
Ondertussen spreek ik dan wel over een kleine 10 jaar geleden, dus die website zal ook wel geëvolueerd zijn.
Geen idee of je deze al eens onderzocht hebt.
  • Seppe
  • Seppe's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 367
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.803 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie