Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 11:35
#1
www.tt-wandelreizen.nl joomla 3.2.2

Na al een paar dagen wat problemen te hebben, die ik steeds wel kon oplossen. Kwam ik er vanochtend (voor jullie nacht) mijn totale ruimte op de server wel heel erg vol was.

Bij controle dat mijn cache map blijkt dat daar elke minuut een bestand geplaatst wordt met de ext. js van 1,21 Mb, zo was mijn website al meer dan 1,2 GB groot geworden. Nu heeft mijn provider blijkbaar wel een noodoplossing ze verwijdert het bij maken/plaatsen van deze bestanden gewoon doorgaan.

Dus ik wil de hele website verwijderen en opnieuw opbouwen. Echter ik zou de inhoud van de website graag behouden. Is dat mogelijk met een bepaald programma of extensie.
Wandelen is goed voor lichaam en geest en je leert vele mensen kennen.

www.tt-wandelreizen.nl
Discussie gesloten.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 12:25
#2
Meestal wordt een site gehackt doordat er Malware of Spyware op je lokale pc zit.
Ga dus als volgt te werk:
  1. Zorg ervoor dat je PC Spy- en Malware vrij is.
  2. Zet een goede recente backup terug.
  3. wijzig al je wachtwoorden.
  4. update je site naar de nieuwste versie van Joomla en vergeet ook niet alle extensies mee te nemen.
  5. Maak meteen een nieuwe backup.
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van dit forum eens.
www.paradisehosting.nl | KvK nummer: 08138792 Oost Nederland
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 12:36 - 16 feb 2014 12:36
#3
Hoi,

De grote vraag is en blijft, wat je wel en niet kunt gebruiken.
Zoals Webbiertje al aangeeft, meestal begint de besmetting bij jezelf.
Dus zorg ervoor dat je PC helemaal schoon is. Probeer hem eens met een externe virusscanner, zoals die van Bitdefender te scannen.
Daarna de inhoud van je site, deze bestaat uit geschreven content en afbeeldingen.
De afbeeldingen kun je downloaden uit de mappen waar je ze initieel geplaatst hebt.
Geschreven content bevindt zich in de database, hier kun je met PHPmyAdmin een backup van maken.

Let op, dat je niet opnieuw geïnfecteerd wordt door gebruik te maken van je oude data. Dus zorgvuldig screenen en scannen.

Als je nog een oude, schone backup hebt dan is het terug zetten daarvan waarschijnlijk de snelste oplossing.
Laatst bewerkt 16 feb 2014 12:36 door Otto.
Discussie gesloten.
  • Otto
  • Otto's Profielfoto
  • Bezoeker
  • Bezoeker

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 12:39
#4
Dit was mijn vraag niet, want ik weet niet hoe ver een terug moet gaan met de back-up, daarbij komt dat ik graag de aangepaste inhoud van de tekst wil behouden.

1.) Ik heb op mijn computer norton360 en Windows Defender geinstalleeerd staan

2) De recente backup is van 10 januari, dus dat zou beteken dat ik al het werk van de laatste dagen voor niets heb gedaan. Er moet toch een mogelijkheid zijn om de inhoud de pagina op te halen. Via de backup wordt alles opnieuw geplaatst

3) Daar ben ik al mee bezig.

4) Ik heb de nieuwste versie van Joomla en ook van Akeeba de Pro versie

5. De backup heb ik nu op dagelijks gezet, maar daar heb ik momenteel niets aan.

Ik had gehoopt dat iemand weet hoe ik de tekste ieder geval kan behouden en de inhoud van mij blogberichten
Wandelen is goed voor lichaam en geest en je leert vele mensen kennen.

www.tt-wandelreizen.nl
Discussie gesloten.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 12:46
#5
Het zou kunnen werken met een schone installatie en het importeren van je bestaande database in die schone installatie. Heb je in ieder geval je teksten en zo weer terug.
Dan je mappen met images goed scannen en schoon terugzetten.

Er is een klein risico op een conflict bij het opnieuw installeren van extensies, omdat door het terugzetten van je database, je records van je extensies ook terug gezet worden. De meeste extensies gaan hier goed mee om overigens en je kunt ze dan alsnog opnieuw installeren.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37150

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 14:38
#6
Een combinatie van de oplossing van Astrid is ook mogelijk

Je maakt een kopie van je database en slaat de image map apart op.
Je zet de back-up van januari terug en plaatst de kopie van de database in plaats van die van de back-up van januari terug.
Als je dan de images ook terug zet moet alles weer compleet zijn.

Vorig jaar had ik ook een hack op diverse sites door een probleem met de beveiliging van de FTP omgeving bij de provider. Ik heb toen handmatig alle aangepaste bestanden uit een goede back-up terug geplaatst en toen werkte alles weer naar behoren.
Discussie gesloten.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 15:02
#7
Ik heb hem maar teruggezet, maar moet nu alles weer opnieuw aanpassen, maar kan er niet langer mee wachten. Had nog wat hoop op een extensie XML echter die kon wel importeren, maar hoe hij moest exporteren kwam ik niet uit.

Bedankt voor de hulp, Het wordt weer een nacht doorwerken. Ik heb wel gelijk een andere kopie gemaakt. Maar de grote van de bestanden bare me wel zorgen of het wel echt op gelost is. Of dat de ellende weer terug komt of er nog steeds is.
Wandelen is goed voor lichaam en geest en je leert vele mensen kennen.

www.tt-wandelreizen.nl
Discussie gesloten.

Deel inhoud redden na cyberaanval ?

16 feb 2014 15:34
#8
Als je een besmette site terugzet, dan is dat vragen om problemen. Maar aangezien je hier voldoende oplossingen hebt gehad om een schone site terug te zetten, sluit ik dit draadje. Mocht je nog ooit tegen problemen aanlopen, open dan een nieuw draadje.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37150
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.856 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie