Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Niet alle niet bestaande pagina's krijgen 404
02 jan 2016 22:29
Gegevens:
Joomla 3.4.8 geinstalleerd
SEF is enabled
geen SEF component geïnstalleerd.
Een custom errorpage met 404 header is aanwezig
De homepage is een bloglayout die vast zit aan een verborgen menuitem.
Probleem:
Niet bestaande urls die worden ingetyped achter de slash van de domeinnaam blijven op de homepage. Voorbeeld : www.mijndomein.nl/hgfaj blijft op de homepage en geeft geen 404 error.
Dit zou een 404 error moeten geven. Iemand een idee waar dit aan ligt en hoe ik dit op kan lossen?
Iedere suggestie is welkom.
Joomla 3.4.8 geinstalleerd
SEF is enabled
geen SEF component geïnstalleerd.
Een custom errorpage met 404 header is aanwezig
De homepage is een bloglayout die vast zit aan een verborgen menuitem.
Probleem:
Niet bestaande urls die worden ingetyped achter de slash van de domeinnaam blijven op de homepage. Voorbeeld : www.mijndomein.nl/hgfaj blijft op de homepage en geeft geen 404 error.
Dit zou een 404 error moeten geven. Iemand een idee waar dit aan ligt en hoe ik dit op kan lossen?
Iedere suggestie is welkom.
- Voel
- Heeft onderwerp gestart
- Nieuw op Joomla!NL
03 jan 2016 09:50
Hallo Voel,
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.
Twee vragen:
En werkt het wel goed als je je homepage via het mainmenu benadert en je de standaard error.php van je template gebruikt?
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.
Twee vragen:
- Waarom een homepage via een verborgen menu?
- Waarom een custom error page?
En werkt het wel goed als je je homepage via het mainmenu benadert en je de standaard error.php van je template gebruikt?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
- Moderator + Technisch team
03 jan 2016 11:01
Dag Astrid,
Dank voor je welkomst woorden, ook vriendelijk dank voor het toelaten op het forum en het reageren op mijn vraag.
Antwoord 1
Ik heb een blog layout homepage. Er komen daarvandaan allemaal bijzondere urls met nummers erin vandaan. Dat is een behoorlijk probleem met duplicate content. Ik heb in de verschillende fora gelezen dat al die nummers niet aangemaakt kunnen worden als je de blog homepage koppelt aan een verborgen menu. Op de home page heb ik een een menu alias naar het verborgen menu.
Antwoord 2
De error.php gebruik ik wel. Echter die verwijst door naar de custom error page. De custum error page genereert een goede 404 header dat heb ik gecontroleerd met google fetch.
Het hierboven beschreven is eigenlijk ontstaan als een poging o het genereren van die non sef url's te stoppen. Die foute duplicate urls routeer ik zoveel als mogelijk naar de errorpage (niet via 301 maar via 200) op de error wordt keurig 404 gegeven.
Op de een of andere wijze klopt de error handling toch niet en blijft het intypen van een foute url niet goed gaan. De foute url uit mijn eerste post geeft gewoon code 200 en wordt dus ook niet omgeleid.
Ik snap niet waar dit in zit, wellicht in de sef rules voor Joomla in de .htaccess
Dank voor je welkomst woorden, ook vriendelijk dank voor het toelaten op het forum en het reageren op mijn vraag.
Antwoord 1
Ik heb een blog layout homepage. Er komen daarvandaan allemaal bijzondere urls met nummers erin vandaan. Dat is een behoorlijk probleem met duplicate content. Ik heb in de verschillende fora gelezen dat al die nummers niet aangemaakt kunnen worden als je de blog homepage koppelt aan een verborgen menu. Op de home page heb ik een een menu alias naar het verborgen menu.
Antwoord 2
De error.php gebruik ik wel. Echter die verwijst door naar de custom error page. De custum error page genereert een goede 404 header dat heb ik gecontroleerd met google fetch.
Het hierboven beschreven is eigenlijk ontstaan als een poging o het genereren van die non sef url's te stoppen. Die foute duplicate urls routeer ik zoveel als mogelijk naar de errorpage (niet via 301 maar via 200) op de error wordt keurig 404 gegeven.
Op de een of andere wijze klopt de error handling toch niet en blijft het intypen van een foute url niet goed gaan. De foute url uit mijn eerste post geeft gewoon code 200 en wordt dus ook niet omgeleid.
Ik snap niet waar dit in zit, wellicht in de sef rules voor Joomla in de .htaccess
- Voel
- Nieuw op Joomla!NL
03 jan 2016 11:17
Het eerste punt heb je dan verkeerd geïnterpreteerd. Je home menu-item kan en moet in principe gewoon een menu-item van het type blog zijn. Je "foute" of ongewenste url's komen pas daarna als er op een link geklikt wordt toch? Dus als je dat wilt voorkomen, dan moet je verborgen menu-items aanmaken voor elke categorie die op je homepage gebruikt wordt.
Omdat je dus op twee plaatsen aanpassingen hebt gedaan is het lastig om te ontdekken waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik wil je adviseren om eerst je menu-structuur aan te passen en tijdelijk ook even gebruik te maken van de standaard error.php. Als dat wel werkt, dan kan je eventueel je error.php weer aanpassen naar een custom variant, maar dan krijg je misschien een idee waar het fout gaat.
Omdat je dus op twee plaatsen aanpassingen hebt gedaan is het lastig om te ontdekken waardoor dit veroorzaakt wordt. Ik wil je adviseren om eerst je menu-structuur aan te passen en tijdelijk ook even gebruik te maken van de standaard error.php. Als dat wel werkt, dan kan je eventueel je error.php weer aanpassen naar een custom variant, maar dan krijg je misschien een idee waar het fout gaat.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
- Astrid
03 jan 2016 17:41
Oke, Het was even werk maar alles is gewijzigd. De homepage is een gewoon artikel geworden maar grafisch hetzelfde als de blog layout, ik heb in principe geen bloglayout zoals joomla die heeft nodig.
Het home menuitem is niet meer hidden.
De error.php wordt ook geactiveerd maar alleen in subdirectories niet in de root. In de root (mydomain.com/xxxxxx) kan je van alles intypen en blijft de homepage voor staan tot dat het een bestaande url wordt dan komt de betreffende page netjes voor.
In een subdiectory mydomain.com/een-directory/XXXX geeft een mooie 404
Het home menuitem is niet meer hidden.
De error.php wordt ook geactiveerd maar alleen in subdirectories niet in de root. In de root (mydomain.com/xxxxxx) kan je van alles intypen en blijft de homepage voor staan tot dat het een bestaande url wordt dan komt de betreffende page netjes voor.
In een subdiectory mydomain.com/een-directory/XXXX geeft een mooie 404
- Voel
- Nieuw op Joomla!NL
04 jan 2016 15:45
Lijkt me dan eerder een fout in je .htaccess. Heb je daar iets aangepast?
Groetjes, Astrid
sluiten
- Astrid
04 jan 2016 15:51 - 04 jan 2016 15:56
Nee, ik heb de hele .htaccess al een keer vervangen door de standaard .htaccess voor joomla 3.XX
Hoe voer je dit uit? weet jij dat? alle blog items staan in de dezelfde categorie (ben weer terug naar blog layout). Wat voor een soort hiddenmenu item maak je dan aan?Dus als je dat wilt voorkomen, dan moet je verborgen menu-items aanmaken voor elke categorie die op je homepage gebruikt wordt.
- Voel
- Nieuw op Joomla!NL
04 jan 2016 16:00
Probeer het eens met het type artikelen categorie-lijst.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens. Vragen uitsluitend via dit Forum | Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf
sluiten
- Romke
- Algemeen Moderator
04 jan 2016 16:11
Dank je Romke, dan heb ik het goed gedaan. We gaan het op termijn zien in google WMT
- Voel
- Nieuw op Joomla!NL
04 jan 2016 16:12
Heb je een link naar je site? Het wordt nu wel erg wazig allemaal. Als je home menu-item van het type blog layout is, dan zouden je urls al netjes moeten zijn. Met dien verstande dat er alleen nog een nummer voor de artikelalias staat.
Groetjes, Astrid
sluiten
- Astrid
Tijd voor maken pagina: 0.717 seconden