Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Gehackt na update van 3.4.5 naar 3.4.6

03 jan 2016 22:13
Op 21 december heb ik Joomla geüpdatet naar 3.4.6. Stom, geen back-up gemaakt van te voren.
Vandaag blijkt de site gehackt.
Een deel is verborgen voor gasten. Log-in of registreer om het te kunnen bekijken.

Via ftp kan ik zien dat dit op 21 december is gebeurd, een paar uur na de update. In Libraries staat een map fOf met bestanden van die datum. Als ik die verwijder, verdwijnt de hack-pagina helaas niet. Hebben jullie tips hoe ik de bestanden kan opschonen bij gebrek aan recente back-up?
  • Mariejans
  • Mariejans's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

03 jan 2016 23:08
De map f0f is volgens mij van Akeeba, dus ik vermoed niet dat dat gehackte bestanden zijn.
Ik vermoed eerder dat de index.php van Joomla of die van je template gehackt is.

Neem aan dat je computer wel schoon is? Het grootste deel van de hacks komt binnen via een besmette computer.

Heb je ook geen oudere backup?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team

04 jan 2016 00:34
Dank Astrid! Ik heb de index.php bekeken en daar stond inderdaad de tekst in, die op de gehackte website werd getoond. Heb 'm vervangen door de index.php van een andere site die ik beheer en kreeg daarmee mijn site weer te zien. Ik vraag mij wel af hoe zo'n hacker de index.php heeft kunnen vervangen.
  • Mariejans
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

04 jan 2016 08:14
Dat kan op verschillende manieren. Zoals Astrid al aangeeft via jouw eigen pc of via de pc van iemand anders die misschien ook beheerrechten heeft. Het kan ook via een extensie/component zie die je gebruikt op je site. Eventueel op serverniveau als je hoster e.e.a. niet goed voor elkaar heeft. Is altijd moeilijk te zeggen. Mogelijk dat log-bestanden dit kunnen uitwijzen.

Alleen de regel uit je index.php verwijderen hoeft overigens niet voldoende te zijn. het kan zijn dat hackers op meerdere plaatsen bestanden/malware plaatsen. Je zult dus je gehele site grondig moeten screenen. Anders zit je binnen de kortste keren weer met de problemen. En zorg ervoor dat al je extensies up to date zijn.
joomla zit inmiddels op 3.4.8 waarbij onlangs dus een tweetal belangrijke updates zijn geweest. zie ook onze nieuwspagina.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

04 jan 2016 10:58
Dank Romke. Ik ga alles nog eens na, maar het lijkt erop dat ik van alle misere af ben. Update naar 3.4.8 verliep vlekkeloos. Mijn andere site was niet besmet, terwijl ik die op dezelfde dag had geüpdatet, dus het is niet via mijn werkstation gebeurd. Ik gebruik wel verschillende extensies op de sites en had die ook allemaal net geüpdatet. Weer gered door jullie adequate ondersteuning!
  • Mariejans
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.643 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie