Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Tegengaan hacken
Tegengaan hacken
13 dec 2016 16:49
Gisteren was mijn site dus gehackt: op bepaalde plaatsen werd ik doorgeleid naar enqueteformulieren waar je niet uit kwam (Click-verzamelaar). Dankzij info op dit forum was de zaak redelijk snel hersteld.
Al stond het gisteren nog niet in mijn handtekening, de site was vanaf de eerste dag van beschikbaarheid in Joomla 3.6.4. Mijn PC staat onder bewaking van Windows Defender (ook nog gescand met Malwarebytes, niks gevonden).
Welke mechansmen kunnen dan in het spel zijn om de site te hacken?
Eigenlijke vraag: heb ik nog beveiligingsmaatregelen over het hoofd gezien?
Al stond het gisteren nog niet in mijn handtekening, de site was vanaf de eerste dag van beschikbaarheid in Joomla 3.6.4. Mijn PC staat onder bewaking van Windows Defender (ook nog gescand met Malwarebytes, niks gevonden).
Welke mechansmen kunnen dan in het spel zijn om de site te hacken?
Eigenlijke vraag: heb ik nog beveiligingsmaatregelen over het hoofd gezien?
Groet,
Leo
Joomla! 4.4.9 - alle extensie up-to-date, PHP 8.1 MySQLi 5.5.5-10.3.23-MariaDB
www.ltebraake.nl , Thema Casiopeia gemodificeerd
Leo
Discussie gesloten.
- LtB
-
Heeft onderwerp gestart
- Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
-
Tegengaan hacken
13 dec 2016 17:06
Altijd lastig. Weet je ook zeker dat al je extensies (inclusief template) altijd up-to-date zijn? Hoe zit het met de beveiliging op serverniveau (bij je hoster)? Zijn er meer mensen die backend en/of ftp toegang hebben?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
Discussie gesloten.
- Astrid
-
- Moderator + Technisch team
-
Tegengaan hacken
13 dec 2016 17:25 - 13 dec 2016 17:27
Extensies waren ook bij het uitkomen van Joomla 3.6.4 (in september?) up-to-date, en ik heb gisteren opnieuw enkele extensies geupdated.
Zijn er manieren om updates van geïnstalleerde extensies actief aan te kondigen? Zoiets als ook de Joomla! V.E.L. doet?
Van servers weet ik heel weinig. Ik zit bij Hosting2go (server 43)
Ik ben de enige met back-end toegang. Misschien is het zinvol om alle wachtwoorden verplicht te laten wijzigen om de zoveel tijd?
Waar regel je dat? In het Gebruikersmenu heb ik het niet gevonden.
Zijn er manieren om updates van geïnstalleerde extensies actief aan te kondigen? Zoiets als ook de Joomla! V.E.L. doet?
Van servers weet ik heel weinig. Ik zit bij Hosting2go (server 43)
Ik ben de enige met back-end toegang. Misschien is het zinvol om alle wachtwoorden verplicht te laten wijzigen om de zoveel tijd?
Waar regel je dat? In het Gebruikersmenu heb ik het niet gevonden.
Groet,
Leo
Leo
Laatst bewerkt 13 dec 2016 17:27 door LtB. Reden: syntax
Discussie gesloten.
- LtB
-
Heeft onderwerp gestart
-
Tegengaan hacken
13 dec 2016 20:36Astrid schreef : . . . Hoe zit het met de beveiliging op serverniveau (bij je hoster)?
Ik heb het ze even gevraagd.
Heb je daar een mening over?Hosting2go schreef : Wij beveiligen onze diensten met mod-security en informatie hierover kun je lezen in ons blog item op de volgende link: www.hosting2go.nl/blog/mod-security-website-beveiliging/
Groet,
Leo
Leo
Discussie gesloten.
- LtB
-
Heeft onderwerp gestart
-
Tegengaan hacken
13 dec 2016 20:55
Mod_security is natuurlijk al heel aardig.
Blijkbaar vinden ze het voldoende om je daarover te informeren.
Het is ook belangrijk dat ze hun server-software updaten naar de meest recente versies.
Momenteel is het minimaal PHP 5.6 en liefst ook PHP 7.
Je kunt in de back-end van je website zien welke PHPversie ze bij Hosting2Go aanbieden.
Naast een goede beveiliging door je hostingbedrijf moet je natuurlijk ook zelf je website goed beschermen.
Dan is het up to date houden van Joomla en de geïnstalleerde extensies nog niet voldoende.
Je kunt gebruik gaan maken van extensies zoals Akeeba AdminTools of Securitycheck Pro .
De eerste zorgt voor een goede firewall en blokkeert aanvallen van buitenaf.
De tweede gaat daarin nog een stap verder door ook de website te scannen op malware en in de gaten te houden of er mogelijk onveilige extensies op je website zijn gebruikt.
Voor beide extensies raad ik je de Pro-versie aan. Voor ongeveer 40 tot 50 euro per jaar is je website dan goed beveiligt.
Blijkbaar vinden ze het voldoende om je daarover te informeren.
Het is ook belangrijk dat ze hun server-software updaten naar de meest recente versies.
Momenteel is het minimaal PHP 5.6 en liefst ook PHP 7.
Je kunt in de back-end van je website zien welke PHPversie ze bij Hosting2Go aanbieden.
Naast een goede beveiliging door je hostingbedrijf moet je natuurlijk ook zelf je website goed beschermen.
Dan is het up to date houden van Joomla en de geïnstalleerde extensies nog niet voldoende.
Je kunt gebruik gaan maken van extensies zoals Akeeba AdminTools of Securitycheck Pro .
De eerste zorgt voor een goede firewall en blokkeert aanvallen van buitenaf.
De tweede gaat daarin nog een stap verder door ook de website te scannen op malware en in de gaten te houden of er mogelijk onveilige extensies op je website zijn gebruikt.
Voor beide extensies raad ik je de Pro-versie aan. Voor ongeveer 40 tot 50 euro per jaar is je website dan goed beveiligt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum. |
Discussie gesloten.
- WoodyF4u
-
- Moderator + Nieuwsteam
-
Tijd voor maken pagina: 0.951 seconden