Hi,
Een site van mij heeft al heel lang (jaren) last van mails die niet aankomen. De site is van een Nederlander die een bedrijf in Duitsland heeft. Waarschijnlijk komen bepaalde mails nooit aan omdat o.a. het Duitse T-online de vanuit Nederland afkomstige mails als spam beoordeelt. T-online heeft al eens aangegeven dat het Nederlands hostingbedrijf de mails moet 'oormerken' met het kenmerk/naam van het bedrijf, maar dat gaat bij een hostingpakket niet, omdat er meer sites op hetzelfde ip-adres zitten (zo ongeveer, ik ben geen expert).
De eigenaar heeft sinds kort om die reden een Microsoft 365 mailserver door een Duits it-bedrijf laten installeren. De Joomla site (laatste versie van 3) heeft een formulier (component RSForms). Echter komt de mail nu uit een formulier totaal niet meer aan.
Nu heeft de Duitse it-er gevraagd om de mailverzending van Joomla te veranderen in een smtp-zender. Ik heb daar wat gegevens voor gekregen om in te vullen bij het betreffende tabblad van de Mailinstellingen. Standaard staat Joomla immers altijd op PHP mail.
Maar als ik alles ingevuld heb (mailadres, SMTP, SMTP host: smtp.office365.com, poort:587, SMTP beveiliging:TLS, SMTP-authenticatie: Ja, en de gebruikersnaam SMTP + wachtwoord), slaagt de test van Joomla zelf (knop: Send Test Mail) niet, Joomla geeft een foutmelding.
Terwijl als ik het wachtwoord weglaat de test slaagt. Ik constateer dan ook echt dat de mail verstuurd wordt. Dus ook de mail uit het formulier vandaan!!!!
Maar het gekke is dat ik het nooit voor elkaar krijg de mail uit het formulier vandaan op het gewenste mailadres van het bedrijf te krijgen. En het slaagt wel als ik mijn eigen mailadres als Te ontvangen mailadres instel.
De mail slaagt wordt wel ontvangen als er gewoon een maillink ergens op de site staat en daaruit vandaan mail verstuurd wordt. Maar NIET uit het formulier vandaan.
Terwijl ik van RSForms zelf te horen heb gekregen dat de mail uit het formulier dezelfde manier van verzenden gebruikt als Joomla
Wie heeft enig idee wat hier fout gaat?
Is het wachtwoord overbodig? Is dat wachtwoord alleen nodig omdat de Microsoft 365 server daar om vraagt? Maar waarom komt juist de mail die daarbinnen is geconfigureerd (door de it-er, ik heb daar geen zicht op verder) NIET aan bij het bedrijf in de mail...
Ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is.... het verhaal is best wel verwarrend denk ik.
Maar alle hulp is welkom.
Eigenlijk is de vraag: Is de combinatie Microsoft 365 mailserver en het RSForm formulier en de Joomla site goed in te stellen en hoe dan precies?
ik heb geen idee meer...
Alvast bedankt.
Mvg. Rein