Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Joomla formulier mailverzending bij Microsoft 365 mailexchange

Joomla formulier mailverzending bij Microsoft 365 mailexchange

10 nov 2021 17:25
#1
Hi,

Een site van mij heeft al heel lang (jaren) last van mails die niet aankomen. De site is van een Nederlander die een bedrijf in Duitsland heeft. Waarschijnlijk komen bepaalde mails nooit aan omdat o.a. het Duitse T-online de vanuit Nederland afkomstige mails als spam beoordeelt. T-online heeft al eens aangegeven dat het Nederlands hostingbedrijf de mails moet 'oormerken' met het kenmerk/naam van het bedrijf, maar dat gaat bij een hostingpakket niet, omdat er meer sites op hetzelfde ip-adres zitten (zo ongeveer, ik ben geen expert).
De eigenaar heeft sinds kort om die reden een Microsoft 365 mailserver door een Duits it-bedrijf laten installeren. De Joomla site (laatste versie van 3) heeft een formulier (component RSForms). Echter komt de mail nu uit een formulier totaal niet meer aan.

Nu heeft de Duitse it-er gevraagd om de mailverzending van Joomla te veranderen in een smtp-zender. Ik heb daar wat gegevens voor gekregen om in te vullen bij het betreffende tabblad van de Mailinstellingen. Standaard staat Joomla immers altijd op PHP mail.
Maar als ik alles ingevuld heb (mailadres, SMTP, SMTP host: smtp.office365.com, poort:587, SMTP beveiliging:TLS, SMTP-authenticatie: Ja, en de gebruikersnaam SMTP + wachtwoord), slaagt de test van Joomla zelf (knop: Send Test Mail) niet, Joomla geeft een foutmelding.
Terwijl als ik het wachtwoord weglaat de test slaagt. Ik constateer dan ook echt dat de mail verstuurd wordt. Dus ook de mail uit het formulier vandaan!!!!
Maar het gekke is dat ik het nooit voor elkaar krijg de mail uit het formulier vandaan op het gewenste mailadres van het bedrijf te krijgen. En het slaagt wel als ik mijn eigen mailadres als Te ontvangen mailadres instel.
De mail slaagt wordt wel ontvangen als er gewoon een maillink ergens op de site staat en daaruit vandaan mail verstuurd wordt. Maar NIET uit het formulier vandaan.
Terwijl ik van RSForms zelf te horen heb gekregen dat de mail uit het formulier dezelfde manier van verzenden gebruikt als Joomla
Wie heeft enig idee wat hier fout gaat?
Is het wachtwoord overbodig? Is dat wachtwoord alleen nodig omdat de Microsoft 365 server daar om vraagt? Maar waarom komt juist de mail die daarbinnen is geconfigureerd (door de it-er, ik heb daar geen zicht op verder) NIET aan bij het bedrijf in de mail...

Ik hoop dat het bovenstaande een beetje duidelijk is.... het verhaal is best wel verwarrend denk ik.
Maar alle hulp is welkom.

Eigenlijk is de vraag: Is de combinatie Microsoft 365 mailserver en het RSForm formulier en de Joomla site goed in te stellen en hoe dan precies?
ik heb geen idee meer...

Alvast bedankt.

Mvg. Rein
  • reinman
  • reinman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 35

Joomla formulier mailverzending bij Microsoft 365 mailexchange

10 nov 2021 18:13
#2
Voor zover ik weet gebruik je in Joomla gewoon PHP mailer en maak je op de server de juiste DNS records aan voor Office 365.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37101
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.873 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie