Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

URL met artikel ID blokkeren

04 feb 2016 11:07 - 04 feb 2016 11:14
Hai,

Heb onlangs een site voor 't bedrijfje van m'n pa in elkaar gedraaid met de laatste joomla, de oude joomla was gehackt. Helaas heb ik google al verzocht om de boel te indexeren toen ik nog met de nieuwe site bezig was. Lang verhaal kort: de nieuwe site was ook weer besmet, dus heb toen alles weggehaald en de site weer opnieuw opgebouwd op een compleet lege server.

Probleem: Google heeft nog allemaal URL's in het geheugen staan die niet meer actueel zijn. Bijvoorbeeld een link als www.website.nl/27-alias-van-artikel . Nu heb ik in de huidige site rewriting aan, waardoor dat artikel nummer niet meer verschijnt, maar het probleem is dat alle artikel ID's ook anders zijn sinds ik de site opnieuw gebouwd heb. M.a.w.: heel veel google links linken naar een artikel dat wél bestaat, maar niet naar het artikel dat erbij hoort.

Voorbeeld: google indexeert bovenstaande artikel met id 27, op de oude site verwees artikel 27 naar 'subpagina X' maar nu verwijst 27 naar 'subpagina Y', terwijl google nog de oude titel (subpagina X) in de resultaten weergeeft. Bijkomend 'probleem' is dat het gebruikte yootheme template deze artikelen de layout geeft van de homepage en niet de layout die artikelen eigenlijk zouden moeten hebben.

Nu zou ik alle betreffende urls in google webmasters in kunnen vullen met een verwijderverzoek, maar dat lijkt me niet helemaal de gangbare manier van zaken. Vraag: is er een andere oplossing voor dit euvel? Liefst zou ik in Joomla iets instellen dat alle "/[artikel id]-alias" links gewoon een 404 geven, terwijl de "/alias" links wel gewoon blijven werken. Een hardcode aanpassing zou misschien ook wel kunnen, het gaat me erom dat google de verouderde links weghaalt.

Alvast heel erg bedankt :)

(Heb reeds een sitemap opgestuurd aan google met de nieuwe/correcte links, maar nu staan zowel de nieuwe als oude links in de resultaten)
  • crazywibi
  • crazywibi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

04 feb 2016 11:15
Hallo crazywibi

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Op zich ben ik niet zo goed thuis in het google/seo gebeuren. Maar je hebt in joomla ook verwijzingsbeheer.
Volgens mij kun je de gehele website ook weer aanbieden bij google. Wel kan hier voor zover ik weet enige tijd mee heengaan voordat google e.e.a. opnieuw/juist indexeerd.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator

04 feb 2016 11:49
Dank voor de vlotte reactie Romke. Heb de system redirect geprobeerd, helaas blijkt deze alleen te werken op urls die ook echt een 404 (of andere error?) geven. URLs zoals ik noemde in mijn 1e post geven gewoon nog steeds het (verkeerde) artikel weer. Ik ga eens proberen de complete site uit de google resultaten weg te halen, las her en der wat over mogelijkheden maar allemaal vrij oud, hopelijk werkt het nog.
  • crazywibi
  • crazywibi's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.714 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie