Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Kunena forum gescheiden van de hoofdsite

08 aug 2014 10:57
Hallo,

Ik ben net voor het eerst begonnen met Joomla (3.3.3) en wil een website maken met daarnaast een gescheiden Kunena (3.0.6) forum. De website zal straks als bedrijfssite gebruikt worden en het forum voor privé doeleinden.

Nu heb ik op de (test) website een menu met een link naar het forum. Als ik op de link klik, krijg ik het forum te zien in de website omgeving, waar normaal de artikelen staan. dus met alle menu's, headers etc. en dat wil ik natuurlijk niet.

Weet iemand of het mogelijk is om alleen het forum te laten zien? Waar kan ik dit instellen of aanpassen?

Alvast bedankt.
  • Renzorro
  • Renzorro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

08 aug 2014 11:39
Wat je zou kunnen doen:
maak voor het forum een aparte map aan op de FTP. Bijvoorbeeld forum.website.nl
Dan maak je in deze map een nieuwe installatie van Joomla! met uitsluitend het forum.
En op de hoofdsite maak je een menu-item met een externe url naar forum.website.nl
  • David
  • David's berichtenfoto
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL
  • Vaste bezoeker van Joomla!NL

08 aug 2014 12:06 - 08 aug 2014 12:38
Hallo Renzorro,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

De tip van David is goed.
Alleen maak je een URL zoals hij voorstelt niet bij alle providers middels een FTP-handeling aan.
Dat geldt wel voor deze optie:
Code:
www.website.nl/forum
Dit is namelijk niet meer dan een map binnen je hoofdmap.
Je kunt voor de nieuwe site vervolgens een tweede database bij je hoster aanmaken en de installatiebestanden plaatsen in die map /forum.
Vervolgens installeer je daar je forum-site en volgt verder wat David beschreef.

De URL die David beschrijft is echter een sub-domein.
Bij de meeste providers moet je een sub-domein via het beheerscherm aanmaken.
Soms wordt het sub-domein aangemaakt en ook netjes buiten de hoofdmap van de site geplaatst.
En bij andere providers wordt het alsnog een map binnen de hoofdmap.
Maar doordat je het netjes via het beheerscherm hebt aangemaakt, is deze URL ook op de juiste manier benaderbaar.

Kijk dus voordat je dit gaat doen even in de documentatie van je provider hoe je een sub-domein moet aanmaken.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

08 aug 2014 13:10
Beste David en WoodyF4u,

Bedankt voor jullie duidelijke reactie. Een submap of subdomein zou ik aan kunnen maken, dat is geen probleem.
Is het echter niet te zwaar en omslachtig om 2x Joomla te installeren? Als het echt strikt gescheiden moet zijn dan begrijp ik het nog wel.

Misschien heb ik mijn vraag verkeerd gesteld, maar wat ik eigenlijk wil is hetzelfde als bij bijvoorbeeld joomlanl.nl.

Op 'joomlanl.nl' staat de hoofdsite en als je op 'forum' klikt dan ga je naar dit forum zonder de menu's aan de linkerkant. Het forum is mooi over de gehele breedte geplaatst. Dit wil ik ook, alleen het forum zonder de rest van de menu's en logo.
Is hiervoor ook een aparte joomla installatie voor gebruikt?

De link naar het forum zal straks dan uiteraard niet op de hoofdsite komen. Dan benader ik het forum gewoon via www.mijnsite.nl/index.php/forum o.i.d..

Ik had gehoopt dat dat met andere instellingen of een ander template zou kunnen.
  • Renzorro
  • Renzorro's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

08 aug 2014 13:15
Ja dat kan ook.
Hier op Joomla!NL is ooit wel voor twee aparte sites gekozen, maar als we het opnieuw zouden doen, was het gewoon binnen één Joomla!-installatie gekomen.

Je kunt aan elke menu-item een ander template hangen, dus als je een totaal andere lay-out voor bijvoorbeeld je forum wil dan kan dat.

Als je wil dat je forum niet via een menu-item vanaf de hoofdsite is te kiezen, dan kun je het forum koppelen aan een "Verborgen menu". Dan heb je wel de mooie URLs, maar is het geen item in je hoofdmenu.

Het forum kan dan verder wel onderdeel zijn van je Joomla!-site.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.700 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie