Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

15 okt 2019 16:12 - 15 okt 2019 16:30
#1
Ik maak gebruik van een Yootheme template. Zowel Joomla, de template en het daarvoor gebruikte WARP draaien de laatste versie.
De template lijkt niet meer te worden geupdate door Yootheme. In hoeverre is dit een kwetsbaarheid voor een website?

Hetzelfde geldt voor de Widgetkit 1 van Yootheme. Ik gebruik nu de laatste versie van versie 1 en updaten naar een nieuwere versie kan maar dan mis ik 1 zeer toonaangevend component op mijn website (de polaroid foto's).

Ik houd alle C, M en P etc. allemaal up to date, alleen de Yootheme template blijft dus op zijn laatste versie hangen. Een nieuwe template is wel de allerlaatste optie, gezien de hoeveelheid werk.

Bij Yootheme zijn ze niet heel scheutig met info over kwetsbaarheden en relatief oudere templates.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet Pascal
www.mtbtrails.nl
Laatst bewerkt 15 okt 2019 16:30 door Grover.
  • Grover
  • Grover's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

15 okt 2019 17:34 - 15 okt 2019 17:34
#2
Hallo Grover,

Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

In principe worden de warp 7 templates nog wel onderhouden/geüpdatet. Jouw template heeft in april nog een update gehad. En zolang widgetkit Lite nog wordt aangeboden op hun site, vermoed ik dat je daar ook nog op kan vertrouwen.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 15 okt 2019 17:34 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37119

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

16 okt 2019 09:04
#3
Dank voor je antwoord, maar dat is eigenlijk een samenvatting van wat ik ook al opsomde en wist. Ik gebruik van zowel het Warp Framework als de Yootheme Template en Joomla de laatste versie. Het is echter niet duidelijk wat Yootheme verder nog gaat doen qua updates van oudere templates en daar geven ze ook geen antwoord op. Hetzelfde als de roadmap voor Joomla 4 voor deze templates.

Laat ik de vraag anders stellen: zitten er kwetsbaarheden in een template of zitten die juist in het framework waarop de templates zijn gebouwd?
  • Grover
  • Grover's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

16 okt 2019 13:38
#4
Het is natuurlijk zo dat dit extensies ( templates) van derden zijn.
Als je Joomla up to date is dan kan je er vanuit gaan dat het veilig is en ook de templates die bij de Joomla versie intern verstrekt worden.

Dus je zult toch bij de makers van de templates moeten zijn met oog op de veiligheid en updates.
Het is voor ons niet te doen om te kijken of extensies van derden veilig zijn.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13590

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

16 okt 2019 19:41
#5
We gaan nog steeds voorbij aan de vraag. Ik vraag niet of jullie alles willen testen op veiligheid etc. dat kan ook niet.
Mijn laatste vraag was: of de kwetsbaarheden in een template zitten of in het framework waarop het gebouwd is.

Als je online kijkt dan zie je dat er bij Yootheme nagenoeg geen vulnerabilities zijn www.cvedetails.com/vendor/14195/Yootheme.html dat zou impliceren dat ze hun zaken goed op orde hebben maar ook dat het framework de bottleneck kan zijn..
  • Grover
  • Grover's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 4

Oudere Yootheme templates en kwetsbaarheid

16 okt 2019 20:44
#6
Niet elke ontwikkelaar is even helder met communicatie over kwetsbaarheden.
Gelukkig zitten die vrijwel nooit in een template, omdat een template geen communicatie heeft met de database en er geen php-bestanden worden gebruikt om opdrachten uit te voeren.
Een framework kan kwetsbaarheden bevatten (net als alles wat door iemand wordt ontwikkeld).
Het is daarom altijd van groot belang om mee te gaan met de laatste versie.
Een framework update wordt ook aangeboden als er bijvoorbeeld nieuwe ontwikkelingen in het CMS zijn doorgevoerd.
Dat betekent namelijk dat er daardoor ook weer nieuwe mogelijkheden zijn die dan in het framework worden ingebouwd.

Dus een kwetsbaarheid in een template komt niet vaak voor, maar om bij te blijven met de technische vooruitgang is updaten wel geadviseerd.
Anders loop je het risico dat delen van je website het niet meer doen, omdat browsers en CMS verder zijn dan de code van het template ondersteunt.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.836 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie