Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 3.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 12:09
#1
Hallo!

ik ben op zoek naar een geschikte responsive extentie voor de weergave van een menukaart.
Met de huidige layout zijn de plaatjes te klein ( www.njoyz.nl/menukaart ) en worden ze in de lengte geplet als men er mobiel naar wilt kijken. Nu is dit op te lossen door het scherm een kwart slag te draaien, maar het is gebleken dat men dit simpelweg niet snapt en het ziet er niet zo heel professioneel uit.

Ik ben dus op zoek naar een vrij simpele oplossing hiervoor, maar ook naar een oplossing voor reguliere plaatjes zoals op de hoofdpagina van www.njoyz.nl . Hier doet hetzelfde probleem zich voor: Het plaatje wordt uitgerekt op de mobiele versie.

Ik sta open voor suggesties, maar zoek wel iets dat relatief simpel is om toe te passen, ik heb de website zelf gebouwd maar ben niet heel erg technisch aangelegd.

Alvast bedankt!
  • Xaleah
  • Xaleah's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 12:57
#2
In je responsive.css staat dit:
Code:
/*Global Responsive CSS*/ img {max-width: 100% !important;}
Verander dat naar dit:
Code:
/*Global Responsive CSS*/ img {max-width: 100% !important; height: auto;}
Dan is de verhouding in ieder geval goed.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 13:13
#3
Ik denk wel dat je voor de leesbaarheid van je website, maar ook de vindbaarheid in Google beter kunt werken met teksten dan met afbeeldingen.
Wat ik nu zie zijn enigszins onscherpe menukaartteksten.
Persoonlijk is dat voor mij slecht leesbaar en het staat niet echt professioneel.

Je zou de menu-kaart dus ook voor je website uit elkaar kunnen halen.
"Welkom bij" kan een menu-item worden.
Dat geldt ook voor Openingstijden. Maar die heb je ook al in de footer staan.

En de menu-kaart zou je ook als een prijslijst kunnen tonen.
Een voorbeeld op een website met een heel andere doelgroep vind je hier: belle-sante.nl/tarieven
Die pagina is gemaakt met Price list van Joomill
www.joomill-extensions.com/extensions/price-list-component
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11166

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 13:30
#4
Bedankt beiden, ik ga er straks gelijk mee aan de slag. De reden dat de menukaart met plaatjes is gedaan is omdat het er wat mooier uit ziet (niet dat dat in de praktijk het geval is, maar dat viel even tegen). En omdat we een enorm grote veranderlijke menukaart hebben wat onoverzichtelijk wordt als ik het zou weergeven zoals belle-santé, ik zit er op het moment ook nog mee dat er helemaal geen budget is (ik werk zelf in het bedrijf dus schrijf het op als overuren). Maar ik vermoed dat dat een degelijke layout niet gratis is?

Mbt de hoofdpagina, normaal gesproken staat er een slide met plaatjes die ook doorlinken maar het onderwerp van de bewuste slide, gevolgd door het welkomstbericht met daarna gelijk de links naar catering en Brasserie (die nu onderaan staan) maar dat is even uit nood. We hebben veel oudere vaste gasten die steeds ons aangepaste menu niet konden vinden, dus we hebben tijdelijk even alles opgeschoond en gedaan met de huidige layout. Kwestie van nood breekt wetten. Ik denk wel dat je toch minstens je gasten moet verwelkomen op de website, of begrijp ik het verkeerd en is dat juist heel ongunstig?

We hebben de website geprobeerd te minimaliseren door er een soort van funnel op aan te brengen zodat men altijd heel snel tot actie over kan gaan en niet hoeft te zoeken. Daarom zijn er erg weinig menu-items, maar je hebt wel een punt mbt openingstijden, is het op deze manier wel goed vindbaar?
  • Xaleah
  • Xaleah's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 13:50
#5
Misschien is het optie om een tijdelijke homepagina te maken met alleen de info m.b.t. de corona-periode? En daar dan alleen de voor nu relevante info op te zetten? Je zou dan of je originele homepagina kunnen depubliceren of hem even kunnen hernoemen (njoyz bijvoorbeeld).
Het is nu best wel verwarrend.
En nog een tip: gebruik geen inline opmaak.
Deze tekst bijvoorbeeld is niet goed leesbaar op mobiel:

Met de code
Code:
<p style="text-align: center;"><span style="text-decoration: underline;"><strong><em><span style="font-size: 24pt; color: #800000; text-decoration: underline;">Van ons normale menu is op dit moment helaas niet te bestellen!</span></em></strong></span></p>
Als je alleen dit gebruikt:
Code:
<h2>Van ons normale menu is op dit moment helaas niet te bestellen!</h2>
Ziet het er netjes uit:
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 15:10
#6
Bedankt Astrid, ik heb beide punten aangepast! Het werkt en ziet er nu een stuk beter uit. Ik laat de pagina nu nog even voor wat het is ivm de persconferentie, anders is het inderdaad de moeite waard om dat ook nog aan te passen.

Nog even mbt de menukaart, het is inderdaad een nobrainer dat google je beter kan vinden als je menukaart ook in tekst is weergegeven, dit was hij ook, jaren terug, alles gecentreerd met tekst en uitleg eronder. Dit is prima als je 15 gerechten hebt maar met een 50-tal zoals wij hebben blijf je dus eindeloos scrollen, dit werd ook niet echt gewaardeerd.

Ik heb wel mijn gedachten er over laten gaan, oke, plaatjes zien er fancy uit maar doen hun werk niet goed (google). Alleen tekst kan men ook niet waarderen ((potentiële) gasten). Plaatjes tussen teksten, tsja, dat wordt ook erg snel rommelig. Dus wat ik eigenlijk gewoon moet hebben is een overzichtelijk iets dat er aantrekkelijk uit ziet. Wat is jullie mening over de volgende 2 aanpakken?

- Men gaat naar de pagina met het menu waar ze een lijst krijgen met verschillende categorieen (zoet, borrelhapjes, specialiteiten, grote trek etc etc) als ze daar op klikken worden ze doorgelinkt naar een pagina met uitsluitend de informatie van dat kopje. Overzichtelijk maar een hoop heen en weer geklik.

- Een andere optie, ik weet niet hoe het heet maar ik heb het veel gebruikt bij www.infonu.nl als schrijfster, dan zet je links bovenaan de pagina en als je daar op klikt scrollen ze regelrecht naar beneden toe naar een woord (titel) dat gekoppeld is aan die link. Voordeel is dat men zowel kan scrollen als snel door kan linken naar de juiste categorie, nadeel ehm, ik weet oprecht niet hoe ik dat correct codeer.
Voorbeeldje bij infonu.nl: wetenschap.infonu.nl/diversen/184354-kle...-in-vogelvlucht.html
  • Xaleah
  • Xaleah's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

21 apr 2020 16:12 - 21 apr 2020 16:12
#7
Mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het gebruik van de slider extensie van Regularlabs.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 21 apr 2020 16:12 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37103

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

25 apr 2020 10:11
#8
Op verschillende websites voor restaurants die ik gemaakt heb hebben we gekozen om deze vaak veranderende lijsten als pdf aan te bieden. Dat werkt voor iedereen prima. Scheelt een eindeloos gedoe iig.
Met vriendelijke groet,
Jheroen Briels
Joomlapartner , websites maatwerk migratie design onderhoud KvK 320 83 434
Joomlahostingsupport , Joomla! hosting
  • Jheroen
  • Jheroen's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 185

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

25 apr 2020 10:26 - 25 apr 2020 10:26
#9
Dank je jheroen, gebruik je daar een extentie voor?
Laatst bewerkt 25 apr 2020 10:26 door Xaleah.
  • Xaleah
  • Xaleah's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 148

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

25 apr 2020 13:50
#10
Nee, wel eens geprobeerd maar ook dan loop je tegen problemen aan (soms) mbt responsive weergave etc. Open de kaart als pdf in nieuw tabblad en voila...
Als de klant de menukaart netjes opmaakt ziet de pfd er ook goed genoeg uit.
Met vriendelijke groet,
Jheroen Briels
Joomlapartner , websites maatwerk migratie design onderhoud KvK 320 83 434
Joomlahostingsupport , Joomla! hosting
  • Jheroen
  • Jheroen's berichtenfoto
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 185

Geschikte weergave voor menukaarten en plaatjes/teksten op schaal

05 mei 2020 09:20
#11

Jheroen schreef : Scheelt een eindeloos gedoe iig.


Voor je klanten wel inderdaad. Maar menukaarten als pdf is een eindeloos gedoe voor de bezoekers. Dat lijkt me de belangrijkste doelgroep van een site, niet de beheerder. Ik vind het vervelend als ik op sites kom waar het menu als pdf wordt aangeboden. Dan liever een afbeelding wat ik gelijk kan bekijken zonder eerst een programma te installeren, het menu te downloaden en vervolgens pas te kunnen openen.
De meeste pdf-bestanden hebben een redelijke omvang, maar ik ben ook weleens tegengekomen dat men de drukwerk-pdf upload. Daar wordt je op een telefoon niet vrolijk van :cheer: En het even doorsturen naar vrienden kan ook niet.
Misschien kun je de menukaarten in Excel maken? Die kun je als pdf opslaan en het Excel-bestand kun je met een importeer-script in de website plaatsen.
  • yolknet
  • yolknet's berichtenfoto
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 52
Moderators: PeterJuliank92JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 1.996 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie