Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Waar staan de bestanden op de ftp.server?

19 jul 2013 13:27 - 19 jul 2013 13:50
Ik wil ook wel eens m'n html-pagina's zonder joomla bewerken.
Alleen... waar zijn die pagina's te vinden op de ftp-server?
Als ik een pagina op m'n computer opsla dan krijg ik een keurige pagina waar ook nog de (meeste) links werken en waar niet of nauwelijks het woord "index.php" in voorkomt, behalve dan in deze vorm:
Code:
<a href="/index.php/9-voorbeelddata-artikelen/joomla/1-joomla">Joomla!</a>
De link werkt dan keurig maar waar staat de map "index.php" met de vervolgmappen, 9-voorbeelddata-artikelen en joomla? De hoofdmap van joomla heet bij mij joomla_03.

Edit Jelle.D: Ik heb de code tussen codetags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • HenkV
  • HenkV's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

19 jul 2013 13:33
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.

Je gedachte is heel erg 1990 ;)
Joomla! werkt namelijk niet met fysieke html-pagina's.
Wanneer je een Joomla!-site bezoekt, stelt Joomla! op dat moment binnen je browser de pagina samen.
Dat gebeurt op basis van het ingestelde template voor de layout.
daarnaast de inhoud van de pagina uit de database.
En Joomla! haalt de afbeeldingen uit de map 'Images'.
Wanneer jij dus een pagina op je scherm krijgt, lijkt dat een html-pagina.
Technisch is dat ook zo, maar je kunt die dus niet bewerken en later weer opslaan.

Krijg je zo een beetje een beeld bij hoe Joomla! werkt.?
Het is dus totaal anders dan vroeger, toen er met statische html-pagina's werd gewerkt.
Je zult ervaren dat als je eenmaal aan het werken met een CMS zoals Joomla! bent gewend, je nooit meer zonder wil :)
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

19 jul 2013 14:17 - 19 jul 2013 14:20

Je zult ervaren dat als je eenmaal aan het werken met een CMS zoals Joomla! bent gewend, je nooit meer zonder wil

Nou, dat weet ik echt wel hoor want ik heb sinds 2005 een 2 jaar met joomla gewerkt. En toen kon ik wel degelijk "ergens" m'n data bewerken zonder joomla.
Waar het mij omgaat is het volgende:
Ik ben bezig met een site waar ik veel gebruik maak van van popops en tooltips. De inhoud van die dingen wordt gevoed door html-javascripts. Je krijgt dan een constructie als een berichtje: "Bij een brand in Pernis zijn 3 mensen omgekomen" waarbij ik er voor wil zorgen als iemand er niet in geinterseerd is niet het hele artikel hoeft te lezen, maar indien wel eenvoudig door de regel aan te wijzen het hele verhaal te voorschijn komt. Je krijgt dan een (vaste) vorm zoals bijvoorbeeld
Code:
<cite class="infotip" id="tooltipgc79886" ....</cite>
die verwijst naar het script die de popop oproept maar de inhoud van die popop er zo uitziet:
Code:
<script type="text/javascript" src="Tooltip-bestanden/tekst104.js"></script>
die "tekst104.js" kan heel lang of heel kort zijn. Er kan zelfs eventueel journaalbeelden in getoond worden. Uiteraard is er voor elk item een ander script; tekst104.js, tekst105.js tekst106.js enz.
Waar ik mee bezig ben gaat het om tientallen keren per dag waarbij uiteraard elke dag een andere pagina is. Als je dat allemaal via joomla doet, duurt het veel te lang. Je moet immers wel degelijk steeds menu's aanklikken e.d. terwijl als je in één keer de "pagina" te pakken hebt het een fluitje van een cent is.
Ik wil dus gewoon eventjes die pagina's wijzigen en uiteraard de map weten waar ik m'n "tekst.js" moet plaatsen al kan die theoretisch wel in dezelfde map.

Edit Astrid: Ik heb de code tussen codetags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
  • HenkV
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

19 jul 2013 16:19
Misschien handig om of een link naar je site te geven of beter uit te leggen wat je wilt bereiken.
  1. Maak je die artikelen in Joomla?
  2. Valt elk artikel onder een menu-item of heb je een blogweergave of een lijstweergave?
  3. Moet de popup afhankelijk zijn van het artikel-id?
  4. Wat is er mis met een lees meer knop?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

19 jul 2013 16:48
Bedankt Astrid en oomk Woody voor je reactie.

"1. Maak je die artikelen in Joomla?"
Ja
"2. Valt elk artikel onder een menu-item of heb je een blogweergave of een lijstweergave?"
In principe wel, maar omdat er elke dag iets anders staat, moet je steeds elk artikel a.h.w. wijzigen en dus ook ergens anders naar gaan linken.
"3. Moet de popup afhankelijk zijn van het artikel-id?"
Ja, dat wil zeggen dat de naam altijd hetzelfde blijft maar dat dat de plaats waar het (javascript)bestand in een andere (datum-afhankelijke) map staat.
"4. Wat is er mis met een lees meer knop?"
Dat is het nu juist. Ik wil van het "geklik" af. Ik wil direct kunnen zien waar iets over gaat en pas als ik meer wil weten dan ga ik naar het hele artikel.

Voor de duidelijkheid. Toen ik een jaar of 8 geleden met joomla werkte was dat voor een wijkkrant. De krant kwam zelf 1 maal in de 14 dagen uit, maar het nieuws was "dagelijks", min of meer.
Maar ik realiseer me ineens dat ik heb "gelogen" toen ik schreef dat ik destijds wel binnen joomla kun prutsen zonder joomla.
M'n kunstje was destijds om ingewikkelde pagina's zoals ik heb beschreven op gewone HTML pagina's te plaatsen en vanuit joomla er naar te linken. Ik was het truukje echter vergeten.
In feite heb ik dus inmiddels al de oplossing gevonden. Toch blijf ik het raar vinden dat je niet 'stiekem" even via een achterdeurtje bijvoorbeeld een kleine correctie kan maken, want hoe prachtig het programma ook is, voordat je kunt doen wat je wil doen ben je heel wat 'kliks" verder. Het zou best eens interessant zijn om uit te zoeken hoe je dat kunt voorkomen.
  • HenkV
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

20 jul 2013 08:44
Ik begrijp je verhaal nog steeds niet helaas. Dus of je benut de mogelijkheden van Joomla niet, of je wilt echt iets dat niet kan met Joomla.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto

20 jul 2013 10:38 - 20 jul 2013 10:42
Inderdaad "kan" het niet met joomla, omdat je niet precies weet waar de bestanden staan.
Toen ik destijds hoofd- en eindredacteur was van die wijksite- en krant was joomla uitstekend waar het ging om "mijn" mensen hun stukjes konden inleveren. Ik had er a.h.w. geen omkijken naar. Af en toe een beetje redactie plegen dat was alles.
Waar ik nu echter mee bezig ben om een nieuwssite te maken waar je zonder links toch de informatie krijgt die je (mogelijk) wil weten. En die informatie wordt b.w.v.s. van minuut tot minuut bijgehouden. Als in het journaal bijvoorbeeld gewezen wordt naar een rapport van e.o.a. instantie dan komt er bij mij geen link maar dan kan je direct al via een mouseover direct dat rapport inzien en sterker nog, precies dat gedeelte waar men het over heeft. Je hoeft bij mij dus niet eerst eventueel 10-tallen pagina's doorbladeren voordat je te weten komt wat je wil weten en waar het nieuwsitem eigenlijk over gaat.
Dat is voor mij al redacteur te doen omdat er allerlei macrootjes en automatisering bedacht heb, maar die houden wel in dat ik precies weet waar het spul staat wat ik op internet zet.
Ik zal overigens joomla waarschijnlijk wel gaan gebruiken maar dan meer voor de min of meer statische pagina's. Dat zijn dan de pagina's die a.h.w. in het archief zitten en waar niet of nauwelijks nog wijzigingen nodig zijn.
  • HenkV
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

20 jul 2013 10:50 - 20 jul 2013 13:04
Bedoel je zoiets ?

Kijk bij

The result is: This text has a tooltip.

---
De link was niet goed ingevuld
www.nonumber.nl/extensions/tooltips#
groetjes,
Anne
www.numijneigenwebsite.nl + www.nmew.nl - KvK Brabant: 17281897Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • AnneM
  • AnneM's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)

20 jul 2013 11:26

Anne M schreef : Bedoel je zoiets?

Kijk bij

The result is: This text has a tooltip.

Nee, dus juist in principe niet. Je zou in de vorm waar jij op doelt bijvoorbeeld met een iframe b.w.v.s. een hele pagina of zelfs site in een tooltip kunnen zetten, maar het gaat me er om dat je onmiddellijk datgene kunt lezen wat je wil weten.
Als je dus het voorgaande zinnetje zou "vertalen" dan zoude voor mij als redacteur mogelijk de woorden tooltip en iframe voor mij mogelijk iets zijn waarvan ik denk dat niet iedereen weet wat die woorden inhouden. Ik zou dan bijvoorbeeld naar Wikipedia kunnen linken, ( is.gd/FFyvx9 en is.gd/Ejr5dw ) maar voor jou ide wel weet wat de woorden inhouden kan dat storend werken omdat men nu eenmaal geneigd is om tóch even te kijken en voor degenen die het niet weten maar wel willen weten is het dan handig als ik in plaats van de link gewoon de tekst kopieer van tooltip en in het geval van de iframe waar je op de wiki-pagina naar zou moeten zoeken en dan is het je nog niet duidelijk, een wat uitgebreidere toelichting schrijf.
Je kunt die dingen uitstekend in een HTML-javascript genereren waarbij je binnen de tekst alleen maar naar het script verwijst en er verder geen omkijken meer naar hebt, maar die verwijzing moet natuurlijk wel naar een plekje zijn waar het script ook daadwerkelijk staat. I.p.v. dat je voortdurend heel ingewikkelde links hanteert heb je gewoon één vaste verwijzing waarbij alleen de naam veranderd. Je hoeft dus alleen maar tooltip.js en iframe.js te gebruiken, die je dan ook weer ergens anders kunt plaatsen.
  • HenkV
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL

20 jul 2013 11:40
Ter aanvulling:
Als je in Firefox werkt is deze extensie misschien wel handig om te begrijpen wat ik bedoel, waarbij ik juist dit effect, namelijk een complete pagina/site wil zien te voorkomen.
  • HenkV
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.752 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie