Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Divs, positioneren en show/hide

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 10:32
#1
Ik hoop dat ik dit in 1 vraag mag stellen en misschien is er wel een programmeertaalforum ergens maar dit zijn mijn vragen:

Ik heb een div aangemaakt en dat is compleet nieuw voor mij:
Code:
.div2 { position: relative; left: 200px; top: 50px; }

en roep deze hier aan:
Code:
<td> <strong>aantal:</strong> <input type="text"> <input type="radio" name="row-2" data-col="1">enveloppen </td> <div class="div2"> <input type="radio" name="row-2" data-col="2">brieven: <input type="radio" name="row-3" data-col="1">enkel <input type="radio" name="row-3" data-col="2">dubbel </div>

En dat ziet er nu zo uit:



Vraag 1: Enveloppen en brieven moeten verticaal op 1 lijn komen te staan, moet ik dan heel veel divjes aanmaken, voor elke positie 1?

Vraag 2: Enveloppen staat recht achter de (vierkante) radiobutton, waarom brieven, enkel en dubbel dan niet?

Vraag 3: Enkel en dubbel alleen laten zien als er op brieven geklikt is, hoe krijg ik dat voor elkaar?

Vraag 4: Enveloppen staat nu vlak achter aantal: en de textbox, die mag wel wat verder weg maar kan ik een div binnen een tabeldata?
Discussie gesloten.
  • @yourservice
  • @yourservice's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 198

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 12:13
#2
Wanneer je iets positioneert op een website is de keuse DIV of TABLE wanneer je beide doorelkaar gebruikt ontstaan er problemen zoals je laat zien. Dit is haast niet op te lossen.

Verander je code eens als volgt:
Code:
<table border="0"> <tr> <td><strong>aantal:</strong><input type="text"></td> <td><input type="radio" name="row-2" data-col="1">enveloppen</td> </tr> <tr> <td>&nbsp;</td> <td><input type="radio" name="row-2" data-col="2">brieven: <input type="radio" name="row-3" data-col="1">enkel <input type="radio" name="row-3" data-col="2">dubbel</td> </tr> </table>

Door met twee kolommen te werken zal ook de tekst per kolom exact onder elkaar staan.

Discussie gesloten.

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 12:39
#3
Dank je wel, bij mij ziet het er dan nu zo uit:



Hoe komt het dat de ruimte tussen de textbox en enveloppen zo groot is dan? Komt dat door de template of door eerdere tabellen?
Discussie gesloten.
  • @yourservice
  • @yourservice's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 198

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 12:48
#4
In de tabel zijn geen maten opgegeven. In dat geval zullen de kolommen verdeeld worden over de beschikbare ruimte. Je kan de tabel een vaste breedte geven en dit kan ook per kolom ingesteld worden.
Hoe meer maten je opgeeft hoe statischer de weergave is op de pagina.

In het onderstaande voorbeeld geef ik aan dat de tabel een breedte heeft van 400 pixels de eerste kolom 180 en de tweede kolom 220. Dit maakt dat de afstand van de kolommen altijd gelijk blijft ongeacht de ruimte die beschikbaar is.
Code:
<table width="400" border="0"> <tr> <td width="180"><strong>aantal:</strong><input type="text"></td> <td width="220"><input type="radio" name="row-2" data-col="1">enveloppen</td> </tr> <tr> <td>&nbsp;</td> <td><input type="radio" name="row-2" data-col="2">brieven: <input type="radio" name="row-3" data-col="1">enkel <input type="radio" name="row-3" data-col="2">dubbel</td> </tr> </table>
Discussie gesloten.

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 13:02
#5
Overigens is het wel goed om te weten of je een template gebruikt die gebruik maakt van een variabele breedte of vaste.
Bij een vaste breedte van de template werkt het positioneren veel strakker en zal op verschillende resoluties de weergave het zelfde zijn. Wanneer je dan zelf vaste of variabele onderdelen toevoegt zal ook de weergave altijd het zelfde worden weergegeven.

Bij templates die een variabele breedte hebben kunnen toegevoegde onderdelen geheel verschillend uitpakken bij verschillende resoluties. Het is dan belangrijk om met verschillende resoluties te testen of de weergave wel goed blijft. Zeker als je zelf een vaste breedte gebruikt.
Discussie gesloten.

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 13:13 - 11 jan 2014 13:15
#6
Ik gebruik Joomla 3.2.1 met template beez3.

Als ik jouw laatste code gebruik dan staat het heel dicht bij elkaar:



Als ik echter de width vergroot dan spingt ie weer naar rechts:
Code:
<table width="800" border="0"> <tr> <td width="500"><strong>aantal:</strong><input type="text"></td> <td width="300"><input type="radio" name="row-2" data-col="1">enveloppen</td> </tr> <tr> <td> </td> <td><input type="radio" name="row-2" data-col="2">brieven: <input type="radio" name="row-3" data-col="1">enkel <input type="radio" name="row-3" data-col="2">dubbel</td> </tr> </table>



Er lijkt geen tussen mogelijkheid?

B.t.w. ik gebruik een Custom veld binnen ChronoForms V5 om een compleet formulier te maken.
Laatst bewerkt 11 jan 2014 13:15 door @yourservice.
Discussie gesloten.
  • @yourservice
  • @yourservice's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 198

Divs, positioneren en show/hide

11 jan 2014 13:21
#7
:) vergroot de waardes met kleinere stapjes tot je tevreden bent met het resultaat. Waarschijnlijk ben je er als je de tabel breedte op 430 (ipv 400) zet en de eerste kolom op 210 (ipv 180)
Discussie gesloten.
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.864 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie