Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

09 jan 2018 22:00 - 09 jan 2018 22:03
#1
Ik ben destijds ook net als waar het vorige item over ging door de vorige beheerder gevraagd voor het beheer van onze site. En dat beheer met super gebruikers rechten gaat gewoon goed, In het vorige topic werden in het eerste antwoord van Romke 3 manieren genoemd om in te loggen, te weten:
1. administrator
2. directadmin
3. ftp.
Ik kan alleen inloggen als administrator, alleen die leidt naar het inlogscherm, via de andere twee volgt een 404-melding. Uiteraard moeten dan op het inlogscherm gebruikersnaam en wachtwoord worden ingevuld., die moet de vorige beheerder je verstrekken.

Dat brengt me naar een andere opmerking. Namelijk in één van de onderwerpen werd gezegd dat je bij het niet kunnen beschikken over die inloggegevens via een omweg in de database kan komen en dat je dan alsnog aan inloggegevens kan komen. Is dat zo??? Want als dat echt waar is, dan kan iedere idioot de site kraken en saboteren. Lijkt me sterk, want dan zou dat op grote schaal gebeuren.

Ik zag voordat ik registratie van gebruiker uitschakelde honderden niet geactiveerde gebruikers staan, naar het lijkt allemaal uit Rusland, Pogingen tot kraken? Na verwijderen groeide de lijst steeds in zeer korte tijd weer aan tot een groot aantal. Kortom, ik zou heel graag hier wat meer helderheid in zien.
Kortom het lijkt mij sterk dat je zomaar met alleen maar de url van de site op te geven op die manier in het beheer ervan kan komen.
Laatst bewerkt 09 jan 2018 22:03 door Klaverboer.
  • Klaverboer
  • Klaverboer's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 53

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

09 jan 2018 22:04
#2
Heb je ook een concrete vraag?
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37059

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

09 jan 2018 22:09
#3
Als je inlogt als administrator, kom je in het beheerpaneel van joomla zelf,de zgn. back-end van je site,

Directadmin benader je via het inlogpaneel van je hoster. Dan kom je op het beheergedeelte van je hostingruimte.
Via directadmin kun je phpadmin benaderen alwaar je de database kunt benaderen.

ftp staat file transfer protocol.
Een programma wat je in principe lokaal op je eigen pc installeert en waarmee je bestandsbeheer kunt verrichten. Dus bijvoorbeeld foto's uploaden of pdf's etc. En eventueel bestanden kunt downloaden.

Van zowel Directadmin als ftp zijn weer andere inlognamen en wachtwoorden nodig. Gegevens die de hoster bij aanvang van je hosting zijn verstrekt (eventueel nadien door de vorige beheerders aangepast).
Het is dus niet zo dat jan en alleman toegang kan krijgen tot jouw sitegegevens. Om een nieuwe superuser aan joomla toe te voegen moet je dus wel beschikken over de inloggevens van Directadmin en/of phpadmin. En let wel dat zijn vrijwel nimmer dezelfde gegevens als joomla administrator.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

09 jan 2018 23:05 - 09 jan 2018 23:07
#4
Astrid,
Uiteraard heb ik die vraag, die zat al in mijn eerste bericht verwerkt. In iets andere bewoording, of het echt waar is of je via de hoster die je naar het schijnt gemakkelijk te weten kan komen zonder inloggegevens die gegevens kan krijgen, ook al is het misschien niet met supergebruikers rechten. Dat zou een buitengewoon eenvoudige manier kunnen zijn om boel ernstig te saboteren. De conclusie moet dan ook zijn dat ik dat totaal verkeerd heb begrepen.

Die concrete vraag was dan ook: "Hoe zit dat dan wel met die inloggegevens als je die niet hebt gekregen.
Tegen de vereniging/organisatie/instelling of wat dan ook zou ik zelf in een dergelijk geval keihard zeggen: "Nee ik doe het niet,, tenzij ik die gegevens nu krijg, desnoods met een door de vorige beheerder gemaakt nieuw gebruikersaccount.
Laatst bewerkt 09 jan 2018 23:07 door Klaverboer.
  • Klaverboer
  • Klaverboer's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 53

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 08:29
#5
Dat antwoord heb je hier toch al gekregen?
forum.joomlanl.nl/forum/3-x-overige/54896-database#152854
Contact met de hoster opnemen.
Als het om een site van een vereniging/ organisatie gaat, neem ik toch aan dat de domeinregistratie en hosting op hun naam staat een niet op die van de vorige beheerder.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37059

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 09:23
#6
Hebben de antwoorden je geholpen?
Zo ja, mogen we dit draadje sluiten?
Immers dit topic gaat feitelijk over hetzelfde als je andere topic (crossposting).
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 13:36
#7
Dat begrijp ik. Maar de vraag ging over iemand die totaal onbekend is met alles en niet beschikt over welke inloggegevens dan ook. Eén van de antwoorden van het eerdere topic hierover suggereerde dat je dan, dus ook als volslagen buitenstaander, via de hoster en vervolgens via de database die gegevens kan verkrijgen. Dat moet wel haast een misverstand zijn.

Laat er geen misverstand over zijn, ik beschik zelf over alles. Maar mijn vraag is enkel bedoeld over onverlaten die de boel willen kraken en saboteren. Vandaar mijn stelling dat je zonder die gegevens helemaal niets kan beginnen, ook niet via omwegen. Wat wel kan is dat de vorige beheerder een nieuw account aanmaakt voor zijn of haar opvolger. Maar daar verschilden we niet van mening.
  • Klaverboer
  • Klaverboer's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 53

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 13:39
#8
Niet te moeilijk denken svp.
Een hostingbedrijf verstrekt nooit zomaar aan iemand de gegevens van een account van een klant.
Een buitenstaander heeft dus geen toegang tot die gegevens en kan dus ook nooit zomaar een eigen account aanmaken op jouw website.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 13:52
#9
Bij wijziging van beheerder (hosting-account / joomla account) dient de nieuwe beheerder natuurlijk de oude beheerder te verwijderen . Immers dan kan er geen misbruik meer van worden gemaakt.
En zoals Wouter aangeeft, een hosting geeft niet zomaar gegevens. De aanvrager zal op een of ander manier wel moeten aantonen dat hij/zij de nieuwe beheerder is.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 14:18 - 10 jan 2018 14:26
#10
Precies, dat meen ik ook aldoor te begrijpen. Astrid schreef dan ook in de vorige discussie:
"Dan moet je dus contact met de hoster opnemen en hopen dat ze je de accountgegevens geven". Hopen ja, maar hoe weet die medewerker van de hosting of de nieuwe aanvrager zonder die inloggegevens betrouwbaar is? Het enige antwoord is dat dit onmogelijk is. Dus is het niet te hopen dat dit zomaar zou kunnen! Als we het daarover eens zijn, is het me helemaal duidelijk.
Laatst bewerkt 10 jan 2018 14:26 door Klaverboer.
  • Klaverboer
  • Klaverboer's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 53

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 14:23
#11
Ben bang dat we nu in een eindeloze discussie komen.
Vraag: wat voor site is het? Is het voor een bedrijf of voor een vereniging.
Een bestuur of directie zal die dat soort zaken toch kunnen opvragen.
Een controle kan zijn het factuuradres en/of bankgegevens, klantnummer (id) etc.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Romke
  • Romke's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 3629

Nogmaals overnemen van beheer van een bestaande site

10 jan 2018 14:28 - 10 jan 2018 14:30
#12
Ik denk dat deze vraag dan ook echt gevraagd moet worden aan de hoster hoe zij met de beveiliging over dit onderwerp omgaan.

Edit Jelle: En ik heb je topic verplaatst naar het juiste forum.
Groeten, Jelle
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens.
Vragen uitsluitend via dit Forum.
Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 10 jan 2018 14:30 door Jelle.
  • Jelle
  • Jelle's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 13585
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 1.383 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie