Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

nieuwe upgrades, hoge kosten onderhoud?

nieuwe upgrades, hoge kosten onderhoud?

14 jan 2015 12:32 - 14 jan 2015 13:12
#1
Voor een aantal websites voor ik onderhoud en beheer uit binnen joomla websites. Een aantal mensen hebben bij mij een onderhoudscontract voor het uitvoeren van joomla updates. Een tijd werd aangegeven dat 3.3 de nieuwe stabiele versie zou zijn in plaats van zoals verwacht 3.5. Men die een website heeft in 2.5 wordt vanaf januari aangeraden om te upgraden naar 3.3. Upgrades kan ik niet zelf en besteed ik daarom uit.

De paar die ik dan help met hun website betalen daar dan eenmalig voor. Maar nu zijn deze net geupgrade naar 3.3 en lees ik dat binnenkort 3.4 uitkomt en daarna waarschijnlijk toch de lange termijn ondersteuning 3.5

Ik vraag mij af hoe anderen dit doen met klanten? Een klant betaald dan een paar honderd euro voor een eenvoudige website, betaald maandelijks voor back-ups en updates en één keer in de zoveel tijd best een bedrag voor een upgrade. Dan is die upgrade gedaan en is de verwachting dat je daar dan voorlopig wel klaar mee bent en komt de volgende maand alweer een nieuwe upgrade uit.

Mijn voorkeur gaat uit naar joomla, maar voor dat soort bedragen begrijp ik dat velen liever een mooie wordpress website laten bouwen, die zijn veel eenvoudiger in onderhoud en voor dat soort bedragen kun je veel extra functies laten toevoegen. Wat maakt dat jullie dan toch kiezen voor joomla en hoe communiceren jullie dit naar klanten als ze zoveel betalen onderhoud?

Edit Jelle.D: Ik heb je topic verplaatst naar het juiste forum.
Laatst bewerkt 14 jan 2015 13:12 door Jelle.
  • s-mira
  • s-mira's Profielfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bezoeker
  • Bezoeker

nieuwe upgrades, hoge kosten onderhoud?

14 jan 2015 13:26
#2
Het belangrijkste is dat je goede afspraken maakt met je klanten.
En dat je zelf een 2.5-site naar 3 kunt omzetten.
Je geeft aan dat het over het algemeen eenvoudige websites zijn.
Over het algemeen staan die niet vol met ingwikkelde extensies.
Zelf hanteer ik het principe dat a;ls er al voor maandelijks beheer wordt betaald, dat ik bij eenvoudige websites de updates van 2.5 naar 3 binnen dat bedrag voor ze uitvoer.
Mocht dat niet binnen jouw afgesproken bedrag vallen, dan kun je met de klant afspreken om het eenmalig een beetje te verhogen.

Joomla! 3 heeft sinds 3.3 de Stable-versie. Er komt geen definitieve stable in 3.5
Wel heb je het goed dat er binnenkort 3.4 uitkomt. Zie de voorpagina van deze site.
Net als dat je de extensies update, zul je ook Joomla! moeten updaten. Dus van 3.3.6 naar 3.4
Die update zal geen zware impact hebben op een site die al op 3 draait.

Als je er op deze manier naar kijkt, is het beheer van Joomla! niet erg ingewikkeld.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11169

nieuwe upgrades, hoge kosten onderhoud?

14 jan 2015 13:33
#3
Bedankt voor je reactie.

Fijn dat de upgrade niet zo ingewikkeld is voor websites die al draaien op joomla 3. Ik zal mij eens verdiepen in het upgraden en het eens uitproberen op testversies. Misschien dat ik er dan uitkom en het binnen een onderhoudscontract zou kunnen meenemen.

Maar een versie 3.5 komt niet? Dan is 3.4 de lts en komt een nieuwe lts voor joomla 4x pas rond sept 2016? (volgens wikipedia dan :))
  • s-mira
  • s-mira's Profielfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bezoeker
  • Bezoeker

nieuwe upgrades, hoge kosten onderhoud?

14 jan 2015 13:41
#4
Joomla! werkt niet meer met LTS en STS.
Dat is bij het uitkomen van Joomla! 3.3 al uitgebreid in het nieuws geweest.
Soms loopt Wikipedia wat achter :P
Vanaf nu moet je dus LTS en STS niet meer denken als je het over Joomla! hebt.
Maar als je nu gaat updaten van Joomla! 2.5 naar 3.3.6, dan moet je nog wel in 2.5 kiezen voor STS om de automatische update naar 3.3 in beeld te krijgen.
Meer over het updaten heb je in onze laatste nieuwsbrief kunnen lezen.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11169
Moderators: Juliank92JellePeterRomke
Tijd voor maken pagina: 0.797 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie