Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

Installatie in submap - kan niet inloggen

28 mrt 2022 21:36
Hi,

Ik heb al heel vaak een 2e installatie gedaan in een submap van de Joomla installatie die in de root staat. Zodoende kun je een nieuwe site ontwikkelen en de oude eerst gewoon laten staan en werken. Maar nu gaat het mis.
Wat is er aan de hand?

Ik heb een Joomla 3.10.6 installatie. In een submap /dir installeer ik een nieuwe Joomla 4 installatie. Als dat klaar is probeer ik in te loggen in de backend via administrator zoals je normaal doet.
Alleen als ik de gebruiker en het wachtwoord ingevuld heb en op Inloggen klik gaat dat mis. Ik krijg daarna de Joomla foutmelding: De combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord is niet correct of er is nog geen account.

Het gekke is dat ik de installatie gedaan heb via de DirectAdmin beheeromgeving van mijn webhostingpakket en daarbinnen via Softaculous (advies van de provider).
Toen de installatie klaar was kreeg ik een overzichtsscherm met daarin ook de links voor de website zelf en voor de administrator/backend. Ik heb toen op die link voor de administrator geklikt en toen raakte ik wel normaal ingelogd. Maar daarna nooit weer!!!
Toen dat afgesloten was en ik het opnieuw probeerde op de eigen/normale manier (dus www.domeinnaam.nl/dir/administrator/index.php ) lukt het niet meer. Ik raak wel in het inlogvenster waar ik de gebruiker en ww kan invullen, maar elke keer na de klik op Inloggen krijg ik de foutmelding weer.

Ik hoop dat iemand mij op het spoor kan zetten wat hier aan de hand is......ik heb geen idee.....
Eén of ander beveiligingsscript van de provider waardoor iets uitvoeren in een submap geblokkeerd wordt of zo...?

Alvast bedankt voor de assistentie.

Vr.groet,
Rein
  • reinman
  • reinman's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

28 mrt 2022 21:48 - 28 mrt 2022 22:06
Installaties via Softaculous of Installatron zijn heel vaak onbetrouwbaar.
Het komt zelfs voor dat hostingbedrijven er nog een eigen 'sausje' aan toevoegen, waardoor het geen standaard Joomla meer is.
Ik raad je aan de installatie te verwijderen.
Maak daarvoor de submap leeg en maak de database voor je test-site leeg.

Download nu op deze site (zie hierboven in het menu Downloads) de gewenste meest recente Joomla-versie.
Upload het niet uitgepakte zip-pakket naar die submap.
In DirectAdmin kun je vervolgens via Filemanagement kiezen voor Extract om het pakket snel uit te pakken.
Ga daarna in je browser naar de submap en volg de stappen in de Joomla-installatie die je dan te zien krijgt.
Aan het eind krijg je dan ook die twee keuzes voor front-end en back-end, maar nu weet je zeker dat je een schone installatie hebt uitgevoerd.
En als het goed is kun je dan ook inloggen met de gegevens die je tijdens het installatie-proces hebt ingevuld.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

28 mrt 2022 22:03
Dankjewel voor het snelle antwoord.
Alleen....ik had aanvankelijk al een eigen installatie gedaan, die deed het ook niet, dezelfde foutmelding. Heel raar dit.....
Maar goed, ik denk dat ik het dan nog maar eens ga proberen en dan toch maar weer de eigen schone installatie. De procedure zoals je die omschreef is me bekend.
  • reinman
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

29 mrt 2022 18:16 - 29 mrt 2022 18:17
Is je vraag zo voldoende beantwoord?
Kunnen we dan het topic sluiten?
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam

29 mrt 2022 18:25
Euh ja...het is opgelost, maar dit was er aan de hand:

Ik deed dus pogingen om een Joomla 4 install te doen. De reden dat het verkeerd ging, was dat in mijn aangemaakte gebruikersnaam en wachtwoord verboden tekens stonden. Via Softaculous ging dat dus aanvankelijk goed, maar toen ik eenmaal uitgelogd was en weer wou inloggen werd het waarschijnlijk op basis van deze foute tekens geweigerd.
Ik heb uiteindelijk eerst een 'oude' schone Joomla 3.10.6 install gedaan, handmatig, en toen kwam ik erachter, want ik wou dezelfde gebruikersnaam en ww gebruiken en die werden daar meteen geweigerd bij het aanmaken.
Na de Joomla 3 installatie heb ik meteen de upgrade gedaan naar Joomla 4 en dat ging zonder problemen. Ik kan nu dus gewoon weer inloggen.

Kortom: foute tekens in gebruikersnaam en wachtwoord.

Thanks.
  • reinman
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker

29 mrt 2022 19:53
Bedankt voor je terugkoppeling.
Dan sluit ik hierbij dit topic.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
Tijd voor maken pagina: 0.672 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie