Vermeld in iedere vraag duidelijk:
- De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
- De volledige url van je website indien mogelijk.
- De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Foutcode 403 (Forbidden) bij het wijzigen van een artikel via een menu-item
11 okt 2022 10:57
Geacht Forum,
Ik heb al een stuk of drie websites succesvol overgezet van J3 naar J4. Leerzaam! Het probleem waar ik nu tegen aan loop stelt mij voor een raadsel. Na lang zoeken en prutsen toch maar aan dit forum voorgelegd. Wie weet.
Zodra ik als "superuser" een artikel wil bewerken, niet rechtstreeks maar via een menu-item dan krijg foutcode 403.
Ik kan wel via een menu-item een artikel wissen en ander artikel selecteren of een artikel maken, echter zodra ik dat artikel wil bewerken dan verschijnt foutcode 403.
Wat heb ik gedaan:
- De rechten van superuser gecontroleerd. (Niets geks te zien).
- De rechten doorgelopen bezien vanuit Groepen. (Niets geks te zien).
- In een andere J4 site een artikel bewerkt via een menu-item (gaat goed).
- In de oorspronkelijke J3 site een artikel bewerkt via een menu-item (want je weet maar nooit, echter werkt ook goed).
- .htaccess vervangen door de standaard meegeleverde htaccess.txt bij J4 (van een schone installatie).
- .htaccess hernoemtd zodat dit bestandje geen invloed heeft.
- URL herschrijven aan en uitgezet.
- Het vorige in combinatie met GZIP.
- Systeeminformatie vergeleken met een andere J4 site o.a. of de mappen en bestanden "schrijfbaar" zijn. (geen afwijkingen gevonden).
Wat er bij de bouw van de J3 site in 2017 wel is gedaan, is dat het standaard autorisatiemodel is gestript tot zaken die we nodig hadden. Het autorisatiemodel wordt keurig meegenomen bij de overgang van J3 naar J4. Ondanks het strippen heeft de J3 site altijd prima gefunctioneerd. Ik vraag mij dus af of ik de oorzaak van dit probleem hierin moet zoeken. (Zie afbeelding).
(Gebruikers staan inactief omdat ik op een apart domein aan het prutsen ben. Er zijn leden die dit domein wisten te vinden en gingen inloggen. Vandaar.)
Wie o wie helpt mij verder met dit avontuur. Deze week ben ik verder afwezig dus ik kan voorlopig niet reageren op de eventueel geboden oplossingen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
KeesZ
Ik heb al een stuk of drie websites succesvol overgezet van J3 naar J4. Leerzaam! Het probleem waar ik nu tegen aan loop stelt mij voor een raadsel. Na lang zoeken en prutsen toch maar aan dit forum voorgelegd. Wie weet.
Zodra ik als "superuser" een artikel wil bewerken, niet rechtstreeks maar via een menu-item dan krijg foutcode 403.
Ik kan wel via een menu-item een artikel wissen en ander artikel selecteren of een artikel maken, echter zodra ik dat artikel wil bewerken dan verschijnt foutcode 403.
Wat heb ik gedaan:
- De rechten van superuser gecontroleerd. (Niets geks te zien).
- De rechten doorgelopen bezien vanuit Groepen. (Niets geks te zien).
- In een andere J4 site een artikel bewerkt via een menu-item (gaat goed).
- In de oorspronkelijke J3 site een artikel bewerkt via een menu-item (want je weet maar nooit, echter werkt ook goed).
- .htaccess vervangen door de standaard meegeleverde htaccess.txt bij J4 (van een schone installatie).
- .htaccess hernoemtd zodat dit bestandje geen invloed heeft.
- URL herschrijven aan en uitgezet.
- Het vorige in combinatie met GZIP.
- Systeeminformatie vergeleken met een andere J4 site o.a. of de mappen en bestanden "schrijfbaar" zijn. (geen afwijkingen gevonden).
Wat er bij de bouw van de J3 site in 2017 wel is gedaan, is dat het standaard autorisatiemodel is gestript tot zaken die we nodig hadden. Het autorisatiemodel wordt keurig meegenomen bij de overgang van J3 naar J4. Ondanks het strippen heeft de J3 site altijd prima gefunctioneerd. Ik vraag mij dus af of ik de oorzaak van dit probleem hierin moet zoeken. (Zie afbeelding).
Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.
Login of registreer om deze te zien.
(Gebruikers staan inactief omdat ik op een apart domein aan het prutsen ben. Er zijn leden die dit domein wisten te vinden en gingen inloggen. Vandaar.)
Wie o wie helpt mij verder met dit avontuur. Deze week ben ik verder afwezig dus ik kan voorlopig niet reageren op de eventueel geboden oplossingen.
Bij voorbaat hartelijk dank.
KeesZ
- keesZ
- Heeft onderwerp gestart
- Bekend met Joomla!NL
-
11 okt 2022 11:06
Staan alle sites op dezelfde server? Dit probleem wordt namelijk vaak veroorzaakt door de mod_security instellingen van de server.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
. Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie. |
- Astrid
- Moderator + Technisch team
11 okt 2022 11:23
Er staan inderdaad nog twee J3 en een J4 websites in aparte mappen op die server. Dit is wel de enige site die dit probleem heeft. Wat voor wijziging moet ik aanvragen in mod_securitty?
Bij voorbaat dank voor je hulp.
Bij voorbaat dank voor je hulp.
- keesZ
- Bekend met Joomla!NL
-
11 okt 2022 11:29
Als dit de enige site op dat account is met die fout, dan is het hoogstwaarschijnlijk niet mod_security. Maar leg het even aan je hoster voor.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst. Vragen uitsluitend via dit forum. yndi.nl - kvk 17157725 | Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf
sluiten
- Astrid
- Moderator + Technisch team
11 okt 2022 12:25
Ja Astrid, ik denk dat je gelijk hebt dat de beveiliging te hoog staat ingesteld. Zie regel in logfile:
Als ik terug ben volgende week ga ik eerst die site op een andere server uitproberen.
Code:
[Tue Oct 11 12:10:27.116518 2022] [error] [client mijn IP] ModSecurity: Access denied with code 403, [Rule: 'ARGS_GET:id' '@contains ''] [id "77140923"] [msg "Joomla Component Jreservation Blind SQLi Vulnerability||MVN:' 256 '||T:APACHE||MV:' 256 '||PC:1127"] [tag "service_i360custom"] [tag "joomla_plugin"] [hostname "www.mijn site"] [uri "/joomla4_CKR_ONTW/administrator/index.php?
- keesZ
- Bekend met Joomla!NL
-
15 okt 2022 12:18
Zoals je al vermoedde Astrid moet dit een serverinstelling van "mod_security" zijn.
Want, op een andere server bij dezelfde hoster treedt deze fout niet op. Ik leg het probleem bij de hoster voor en zal ze vragen wat ze aan de instelling hebben veranderd zodat ik dit als oplossing hier kan vermelden.
Want, op een andere server bij dezelfde hoster treedt deze fout niet op. Ik leg het probleem bij de hoster voor en zal ze vragen wat ze aan de instelling hebben veranderd zodat ik dit als oplossing hier kan vermelden.
- keesZ
- Bekend met Joomla!NL
-
19 okt 2022 06:41
De fix aangeleverd door mijn hoster zonder dat er Mod_security regels aangepast hoeven te worden:
Als je dit bestand opent: /administrator/components/com_content/src/Field/Modal/ArticleField.php
Deze regel verwijderden:
En vervangen door deze regel:
Als je dit bestand opent: /administrator/components/com_content/src/Field/Modal/ArticleField.php
Deze regel verwijderden:
Code:
$urlEdit = $linkArticle . '&task=article.edit&id=\' + document.getElementById("' . $this->id . '_id").value + \'';
Code:
$urlEdit = $linkArticle . '&task=article.edit&id=+ document.getElementById("' . $this->id . '_id").value +';
- keesZ
- Bekend met Joomla!NL
-
19 okt 2022 08:13
Edit Romke: Ik heb opgelost uit de titel gehaald. Graag knop "Oplossing" niet gebruiken als het niet opgelost is, zie ook
dit
.
Het aanpassen/wijzigen van core-bestanden van Joomla is niet de juiste oplossing. Bij een update van Joomla gaan de wijzigingen verloren.
Het aanpassen/wijzigen van core-bestanden van Joomla is niet de juiste oplossing. Bij een update van Joomla gaan de wijzigingen verloren.
Groeten, Romke
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum eens. Vragen uitsluitend via dit Forum | Is je vraag opgelost? Dan kan je hem zelf
sluiten
- Romke
- Algemeen Moderator
Tijd voor maken pagina: 0.753 seconden