Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.
Maak altijd een backup!

opgelost updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

28 mrt 2023 12:40 - 28 mrt 2023 12:42
#1
We hebben meerdere joomla-sites allemaal gemaakt met ondersteuning van NicePage. NicePage heeft regelmatig updates en sinds enkele weken krijg ik onderstaande foutmelding (ik zal er ook een screenshot bij doen).

Waarschuwing
Joomla\CMS\Filesystem\Folder::create: Oneindige lus geconstateerd
Wees zeker dat de geïnstalleerde extensies beschikbaar zijn voor de nieuwe Joomla versie voordat wordt geüpdate.
Er wordt sterk aangeraden een backup van de bestanden en de de database van de website te maken voor het updaten.
×
danger
Bestand checksum mislukt


Omdat het zich de eerste keer voordeed bij een update van NicePage heb ik dit aangekaart bij NicePage (maar nog geen antwoord met een oplossing ontvangen). Nu krijg ik echter ook een update van Joomla naar versie 4.2.9 en daar krijg ik ook deze foutmelding. Het is dus blijkbaar niet NicePage gerelateerd maar meer algemeen. De aangeboden update wordt afgekeurd en genereert ook bovenstaande foutmelding. Als ik het update bestand aanbied onder 'systeem' als een 'extensie' dan komt dezelfde foutmelding.

Ik heb er inmiddels diverse updates staan en ze worden allemaal geweigerd. Wie heeft er een oplossing?? Het lijkt er nu op dat ik geen enkele update meer kan doorvoeren en omdat ik het op meerdere sites ervaar vermoed ik dat ik toch niet de enige zal zijn.

Graag reactie hoe anderen het hebben kunnen oplossen.
Edit Astrid: Ik heb de melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Laatst bewerkt 28 mrt 2023 12:42 door Astrid.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

28 mrt 2023 12:44
#2
Controleer eerst het pad naar je /tmp en logs map met path.php . Uitpakken, in de root zetten en path.php achter je url typen.
En kijk ook in je configuration.php of daar niet per ongeluk live_site is ingevuld.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

01 apr 2023 12:04
#3
Hoi Astrid,

ik had geen seintje gekregen dat er een reactie was geplaatst, vandaar dat ik nu pas reageer. Ik had al gehoopt dat jij als deskundige zou reageren want dan is veelal een oplossing nabij.

Ik kan het nu nog even niet uitproberen want we zijn afgelopen weken bij de host overgezet naar andere servers en nog niet alles is weer volledig toegankelijk. Ik kom er in elk geval volgende week even op terug. Je advies klinkt me nu nog even erg cryptisch (ik kan me in de meeste gevallen redelijk redden maar heb bij lange na jouw niveau niet). Zou je het a.u.b. even iets uitgebreider willen beschrijven?? Ik denk dat ik volgende week weer back-end via ftp toegang kan krijgen en je advies kan gaan uitvoeren/hanteren. Ik zal het resultaat dan zondermeer even terugkoppelen want het verbaast me dat ik op al onze joomla-configuraties (4x) tegen hetzelfde probleem ben aangelopen. Dat lijkt dan toch iets structureels en geen incident. Kan dat host-gerelateerd zijn??

Ik hoop nog op een iets uitgebreidere beschrijving van de mogelijke oplossing. Voor de volledigheid de huidige versie is Joomla 4.2.7.

Grtzzz
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

01 apr 2023 12:19
#4
Wat is dat voor knutselhoster waar je je sites hebt staan? Als ze een site overzetten naar een andere server dan mag die hooguit een paar uur niet bereikbaar zijn. En als ik dit zo lees dan ben ik ook bang dat je problemen verzoorzaakt worden door een gammele serverconfiguratie. Maar misschien heb je geluk en lost het zich vanzelf op met de nieuwe servers.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

06 apr 2023 09:27 - 06 apr 2023 11:01
#5
Hoi,

wij zijn ook niet blij met de gang van zaken. De veronderstelling 'host gerelateerd' is gebaseerd op het gegeven dat al onze 4 sites hetzelfde probleem ervaren (en ook allemaal zijn omgezet naar een ander hostingpakket en derhalve naar een andere server). Diverse omgevingen zijn nu ook op andere wijze benaderbaar. We hebben een gewijzigde instructie ontvangen en kunnen de sites backend weer benaderen met WinScp (wachtwoorden gingen niet vanzelf mee naar de nieuwe omgeving en dat wisten wij weer niet vandaar voor wat langere periode geen toegang).

In je eerste bericht noem je als oplossing

'Controleer eerst het pad naar je /tmp en logs map met path.php . Uitpakken, in de root zetten en path.php achter je url typen.
En kijk ook in je configuration.php of daar niet per ongeluk live_site is ingevuld.'


Zou je dat iets uitgebreider willen beschrijven a.u.b..

We hopen nog van je te horen.

Bvd en grtzzz
Edit Astrid: Ik heb het citaat tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 06 apr 2023 11:01 door Astrid.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

06 apr 2023 11:03
#6
Wat begrijp je niet aan wat ik heb geschreven? Een zip bestand uitpakken en het daaruit voortkomende path.php bestand in de root van je site zetten met ftp, lijkt mij duidelijk evenals configuration.php openen en kijken of er iets achter live_site staat.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

07 apr 2023 11:51 - 07 apr 2023 12:14
#7
Hoi Astrid,
Fijn dat je wilt helpen.

(1)
je schrijft; 'Controleer eerst het pad naar je /tmp en logs map met path.php .' Ik had geen path.php kunnen vinden in de huidige joomla-configuraties en niet eerder begrepen dat ik die extensie moest downloaden (en dat ddie voor zowel J3 als J4 zou werken en dus geen schade aan mijn J4 zou toebrengen. De gok maar genomen en schijnbaar richt het geen schade aan. Voor het domein 'grastegels.nl' krijg ik de volgende terugmelding;

Your absolute path is: /var/www/vhosts/grastegels.nl/httpdocs


(2)
Je schrijft; 'En kijk ook in je configuration.php of daar niet per ongeluk live_site is ingevuld.'
In de configuration.php staat dit;
Code:
public $live_site = '';
Bedoel je dat met 'ingevuld' of juist niet?

Kan je hiermee al concluderen wat er fout gaat??

Hoor graag hoe verder.

Bvd Theo namens J. Schenning.
Edit Astrid: Ik heb de code tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 07 apr 2023 12:14 door Astrid.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

07 apr 2023 12:16 - 08 apr 2023 11:24
#8
Dat is precies wat ik bedoel. Live_site moet inderdaad leeg zijn, dus dat klopt. Controleer nu bij je Algemene Instellingen of daar voor /tmp en administrator/logs het juiste pad staat.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Laatst bewerkt 08 apr 2023 11:24 door Astrid.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

08 apr 2023 11:22
#9
Hoi Astrid,

je antwoord lijkt afgebroken maar ik heb in elk geval al de twee genoemde zaken op kunnen zoeken;

(1)
Bij pad naar map met tijdelijke opslag (tmp) staat ingevuld; '/home/public/sites/www.grastegels.nl/tmp'

(2)
Bij pad naar logmap * staat ingevuld '/home/public/sites/www.grastegels.nl/administrator/logs' (dat was m.i. het pad op de oude servers).

Moet ik nu bij beide /home/public/sites/www.grastegels.nl/ wijzigen naar '/var/www/vhosts/grastegels.nl/httpdocs' ??

Ik doe nu nog even niets, ik wil eerst een bevestiging van je. Mogelijk moet ik eerst ook nog andere stappen nemen.

Ik hoor het graag. Wellicht eerst een prettig paasweekend.

Grtzzzz

Theo namens J. Schenning.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

08 apr 2023 11:26
#10
Mijn antwoord was niet afgebroken, maar ik was vergeten het laatste stukje te verwijderen nadat ik mijn antwoord had aangepast :woohoo:
Je moet inderdaad de huidige paden vervangen door resp:
Code:
/var/www/vhosts/grastegels.nl/httpdocs/tmp
en
Code:
/var/www/vhosts/grastegels.nl/httpdocs/administrator/logs
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

08 apr 2023 11:42 - 08 apr 2023 11:57
#11
OK.

Geweldig, bij deze site lukt het updaten weer. Ik heb nog 3 andere domeinen met hetzelfde probleem en ga er van uit dat ik die op dezelfde wijze kan verhelpen. Nogmaals hartelijk dank.

Misschien mag ik hier ook de vraag stellen hoe ik de volgende melding weg krijg;

Geen checksum gevonden op de updateserver.
JInstaller: :Install: Kan geen XML instellingenbestand vinden.

Volgens mij dook die al wat langer -af en toe- op en heeft niets met het net opgeloste issue te maken. Ook heb ik -naar mijn idee- t.o.h. geen hinder ondervonden van hetgeen die melding signaleert. Maar ook die kan maar beter verholpen zijn, is wel zo overzichtelijk.

Als je liever hebt dat ik er een nieuw ticket voor aanmaak dan hoor ik dat graag.

In het andere geval nogmaals dank.

Grtzzzz
Edit Astrid: Ik heb de melding tussen tags geplaatst, volgende keer graag zelf doen.
Laatst bewerkt 08 apr 2023 11:57 door Astrid.
  • teejoo
  • teejoo's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 41

updaten van Joomla en van extensies lukt niet meer

08 apr 2023 11:57
#12
Graag een nieuw draadje aanmaken.
Fijn dat het opgelost is.
Dank je wel voor de terugkoppeling.

Je kunt in de toekomst zelf na het terugkoppelen de topic sluiten door op de groene "Oplossing" knop te klikken.
Kijk ook hier even voor een volgende keer ;)
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team
  • Moderator + Technisch team
  • Berichten: 37115
Tijd voor maken pagina: 0.927 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie