Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Algemene eerste indruk van Joomla 4.x

Algemene eerste indruk van Joomla 4.x

18 sep 2021 15:04
#1
Even een simpele vraag: Hoe bevalt jullie Joomla 4.x tot op heden en dan met name de backend?

Ik lees graag jullie indrukken...

Groetjes, DIck.
  • DickieDick
  • DickieDick's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Joomla!NL ontdekker
  • Joomla!NL ontdekker
  • Berichten: 50

Algemene eerste indruk van Joomla 4.x

18 sep 2021 16:08
#2
Ik kan mij voorstellen dat het voor sommigen even wennen zal zijn.
Maar als je er al een tijdje mee werkt, went dat echt wel
Ik denk echter dat nog niet heel veel mensen al ervaringen opdoen, omdat nog lang niet alle extensies en templates geschikt zijn voor Joomla 4.
Dus zeer waarschijnlijk zul je over een half jaar meer reacties kunnen verwachten op je vraag.
Ik vind het wel mooi dat Joomla 4 ee aantal goede verbeteringen en nieuwe functionaliteiten heeft.
Daar zal men in de toekomst zeker wat aan hebben.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11170

Algemene eerste indruk van Joomla 4.x

02 okt 2021 10:24
#3
Mijn ervaringen.

Beheerconsole
J4 beheerconsole is een prima ontwerp. Je zult je weg snel vinden door de logische indeling.

De template Cassiopeia biedt uitstekende mogelijkheden om met behulp van CSS in een apart bestand "user.css" een mooie responsive website op te zetten. Heel veel beschikbare posities in alle soorten en maten.
Het feit dat jouw eigen CSS is gescheiden van "template.css" vind ik een groot pluspunt.
Als je je hierin verdiept: css-tricks.com/snippets/css/a-guide-to-flexbox/ dan is dat handig om aanpassingen te maken en te begrijpen hoe die template (Caasiopeia) in elkaar steekt.

Veel zaken zoals je die aantreft in Bootstrap 5.1 kun je toepassen. Helaas niet alles. Zodra er een script nodig is om iets te laten functioneren dan heb je pech. Zo zul je ook je eigen media-queries moeten declareren als je iets op kleine of grote schermen wel / niet wilt tonen.

Het is van belang dat je per website die je gaat omzetten een draaiboek maakt. Want, je moet je realiseren dat na de upgrade van 3.10 naar 4.0 je alleen de kale "inhoud" van de site overblijft met (nog) slechts enkele werkende extensies van derden. Dan begint het herontwerp m.b.v. CSS. De (nog) werkende modules op de goede template positie zetten etc.
Een complexe site "even" omzetten met inhoud die vaak wijzigt is een illusie.
Je zult alles moeten voorbereiden op een kopie (snapshot) van je productie-site. (ik heb daarvoor een apart domein gereserveerd waarop ik J3 sites omzet naar J4. Voor de kosten in mijn geval 26,- Euri per jaar hoef je dit niet te laten.)
In dat draaiboek goed noteren en documenteren:
  • welke extensies moet je de-installeren, (Tip: De-installeer alles van derden en eigen versies van templates. Zo hou je een "kale" maar schone installatie over die zeker foutloos door de controle van J3 --> J4 komt.
  • welke extensies moet je opnieuw installeren,
  • significante algemene instellingen.
  • welke module staat op welke template positie.
  • toegepaste module classes (voor je CSS).
Dan testen en nog eens testen.
Goed bewaren "user.css". Immers, daar zit het meeste werk in.

Een knelpunt vormt inderdaad de (nu) beschikbare J4 extensies van derden.

Op het uur "u" zet je de (actuele) productie site om naar J4 en ga je met je draaiboek en "user.css" de site optuigen. De doorlooptijd van het omzetten is mede afhankelijk van de mate van detailleren in je draaiboek. Reken voor een recht-toe / recht-aan website een dag niet beschikbaar.

Tot slot en samenvattend.
J4 is krachtig en prachtig! Maar, je moet dit grondig voorbereiden.
  • keesZ
  • keesZ's berichtenfoto
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL
  • Berichten: 95
Tijd voor maken pagina: 1.233 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie