Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 4.X die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Browser tooltip

Browser tooltip

04 jun 2022 20:12
#1
Hallo forum,

Weet iemand of het mogelijk is om de tooltip uit te schakelen die links- of rechtsonder in browsers verschijnt als men over een link hovert ?
De reden is dat ik foto's in een gallerij wil tonen, zonder dat de gebruiker de url met de naam van de foto ziet.

Ik heb al gevonden dat dit hard-coded is en deel uitmaakt van de browser-functionaliteit maar toch kan uitgeschakeld worden mits o.a. javascript, JQuery enz. Dingen waar ik echter geen kaas heb van gegeten.

De gebruiker zelf kan dit individueel ook in de browser uitschakelen, maar ik vroeg me af of dit ook in de website zelf, en dus voor alle browsers, kan uitgeschakeld worden ?
Eventueel middels een extensie ? Ik heb al gezocht op JED.
  • Luk
  • Luk's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 189

Browser tooltip

04 jun 2022 20:17
#2
Linksom of rechtsom is er altijd wel achter te komen waar in welke map op de server het bestand staat.
Dat timmer je dus nooit 100% dicht.
Je kunt beter bedenken waarom je dit zo wil dicht timmeren.
Als het gaat om bijvoorbeeld foto's de je ook wil verkopen, maak ze dan klein en van hele lage kwaliteit zodat iemand er niets mee an om bijvoorbeeld uit te vergroten.
Of zorg voor een watermerk of raster (zoals op Stiockfoto's vaak te ien is.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163

Browser tooltip

04 jun 2022 20:31
#3
Goedenavond Wouter,

Dank voor jouw visie.

Ik had die bedenking ook al gemaakt, maar de klant ziet liever geen watermerk.
De foto's heb ik al geresized/geresampled tot een aanvaardbare grootte, want de klant (fotograaf - cineast) wenst ze op volledige schermgrootte te tonen, dus staande op maximale hoogte en liggende op maximale breedte.
Ik heb rechts-klik al uitgeschakeld middels een extensie, maar dat is natuurlijk niet 100 % waterdicht voor doorwinterde IT'ers.
Het uitschakelen van de browser-tooltip was mijn eerste ingeving....

Luk
  • Luk
  • Luk's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 189

Browser tooltip

05 jun 2022 09:27
#4
Dan moet die fotograaf terug naar een aanbod van foto's in een hardcopy fotoalbum.
Dus dat de klanten bij hem/haar langs komen om een foto uit te zoeken en te bestellen.
Zeker als je ze schermvullend maakt er zelfs geen raster overheen wil, dan bied je voor sommige al een prima resolutie aan voor een leuk kiekje.
Dan blijft alleen nog over dat de fotograaf eigendomsrecht en auteursrecht heeft.
Dat moet wel heel duidelijk in de disclaimer op de site staan.
Mocht iemand dan ongeoorloofd het werk gebruiken dan kan de fotograaf die persoon sommeren alsnog te betalen of er eventueel een rechtszaak van te maken.
Maar zolang ze online worden aangeboden is volledig voorkomen dat de foto's gebruikt kunnen worden onmogelijk.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11163

Browser tooltip

05 jun 2022 10:08
#5
Goede morgen Wouter,

Ik ben van dezelfde mening.
De eigendomsrechten staan reeds nadrukkelijk beschreven in de gebruiksrechten.
Omdat hij ook teasers van zijn filmwerk wil tonen, is hardcopy natuurlijk niet aan de orde.

Maar, het blijft inderdaad afwegen tussen eigendomsrechten, rechts-klik uitschakelen, watermerk of raster toevoegen, eventueel tooltip verbergen, enz... Hij zal dus een keuze moeten maken.

Alvast dank voor uw inbreng.
Dit topic mag op slot.
  • Luk
  • Luk's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Regelmatige bezoeker van Joomla!NL
  • Berichten: 189
Tijd voor maken pagina: 1.036 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie