Ik heb voor enkele sites (Joomla 5.2.1) vrij hoge aantallen Google Search Console opmerkingen: "Dubbele pagina zonder door de gebruiker geselecteerde canonieke versie". Vermits dit denkelijk een invloed heeft op SEO zoek ik al enkele maanden naar de juiste instellingen.
Met de vernieuwde Plugin "System-SEF" tracht ik mij daar verder in te verdiepen, maar de literatuur hierover lijkt mij echter niet altijd even consistent en de juiste functie van deze instellingen is mij niet altijd duidelijk.
- Ik heb in de head van de home-pagina van elke site deze code: <link rel="canonical" href="
xxxx.xxx
"> (zonder trailing slash). PS. Google Search Console noteert in de console alle sites met trailing slash.
- De (nieuwe) Plugin "System - SEF" heb ik recent op enabled gezet, met alle opties op "Ja" en "Force URL's without trailing slash". Moet het veld "Site Domain" ingevuld worden? Ik heb begrepen dat enkele van deze instellingen in Joomla 6 standaard zullen worden.
- .htaccess is door Admin Tools Pro gegenereerd, zonder extra's.
- Search Engine Friendly URL's= Yes.
- Use URL Rewriting= Yes.
- Add suffux to URL= No.
- Unicode Aliases= No.
- Force https://Entire site.
Ik zie echter door de bomen het bos nog steeds niet. Kan iemand beoordelen of dit de meest optimale instellingen zijn voor SEO en/of mij de juiste weg aanwijzen.
Alvast dank
Luk