Skip to main content

Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Upgrade 1.5.25 naar 2.5.xx?

06 mrt 2012 23:03
Allereerst goedenavond aan iedereen. Ik ben nieuw hier en bezocht tot enige tijd geleden de "oude" website van Dutchjoomla.org. Destijds heb ik een poging gedaan om te upgraden van 1.5.25 naar 1.7, maar dat wilde niet goed lukken. Ik kreeg toen het advies om het voorlopig maar zo te laten. Heden ontving ik weer een mailtje dat er veiligheidsproblemen zijn en dat een upgrade aanbevolen wordt. Mijn website draait op dit moment naar behoren. maar ik vrees dat ik toch een keer mee moet in de tijd. Dus heb ik het forum hier bestudeerd en de diverse instructieteksten en -video's bekeken, waarna ik de nieuwste jupgrade heb gedownload en (na het maken van een Akeeba backup) deze upgrade heb uitgevoerd. Ik schrok van het aanzien van mijn website (functioneert nauwelijks meer, behoudens een gedeelte van het menu en de tekst "Under construction"). Gelukkig bleek dat onder het mapje jupgrade te zitten en was mijn originele website nog intact. Maar ik vrees dus dat mijn template niet zal gaan voldoen (zoals ik van meerdere personen hier lees) en ik beschik ook niet meer over het origineel (destijds gemaakt met Artisteer). Wat is nu wijsheid? Ik voel er veel voor om een nieuwe template te maken met een nieuwe versie van Artisteer, min of meer geënt op de huidige layout. Wanneer ik deze template dan installeer, moet ik dan nog problemen verwachten? Ik hoop wel gewoon alle menu-items en artikelen te kunnen behouden en zal vast nog wat plug-ins moeten aanpassen of updaten. Maar ik lees ook iets over aanpassing van de database. Is dat ook nodig? Weet iemand misschien een leesbaar artikel over dit onderwerp? Met heldere, stapsgewijze uitleg?
  • docneet
  • docneet's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

07 mrt 2012 17:39
Hoeveel artikelen heb je?
Als het er bijvoorbeeld maar 10 zijn zou het de moeite waard kunnen zijn om gewoon een lege Joomla 2.5 te downloaden en deze te installeren naast je oude site of lokaal met XAMPP.
Je kunt dan rustig je nieuwe site in elkaar zetten en de artikelen kopieëren/opnieuw schrijven.

Voor 2 sites naast elkaar zie deze handleiding:
www.joomla.ophetweb.nu/joomlabibliotheek...tes-op-een-webruimte

Of je bouwt hem lokaal op je computer met XAMPP,
zie deze handleiding:
www.joomla.ophetweb.nu/joomlabibliotheek...-site-offline-bouwen
En vervolgens de handleiding om de site die je dan lokaal gebouwd hebt online te zetten:
www.joomla.ophetweb.nu/joomlabibliotheek...-webruimte-verhuizen

Er zijn natuurlijk ook manieren om je site in één keer te migreren met componenten, maar daar ben ik nooit weg van geweest.
Ik heb een andere site een keer met de hand gemigreerd, maar dat vereist wel veel meer kennis, zie deze handleiding:
www.joomla.ophetweb.nu/joomlabibliotheek...ite-upgraden-naar-17

Even voor de duidelijkheid, ik wil niet zeggen dat componenten zoals jUpgrade niet goed werken, maar bij mij is het nooit gelukt met een dergelijk component.

Veel succes!

n9iels
Kijk op www.joomladocumenten.nl voor handleidingen en documentaties over Joomla!
  • n9iels
  • n9iels's berichtenfoto
  • Joomla!NL vriend(in)
  • Joomla!NL vriend(in)

07 mrt 2012 17:49
Hi docneet,
Namens het Joomla!NL team heet ik je van harte welkom op dit forum.
In principe wordt alle content overgezet met jupgrade. Kan wel zijn dat je wat instellingen moet aanpassen, maar menu's en artikelen gaan gelukkig wel mee.
Je database hoef je verder niet aan te passen. Je moet wel even een database repair uitvoeren onder Extensiebeheer, maar dat is een druk op de knop.

Voor wat betreft je template: Of een template downloaden of een nieuwe maken met Artisteer. En verder moet je ook helaas al je gebruikte extensies opnieuw installeren en configureren.

In principe zijn er overigens geen veiligheidsissues met 1.5.25 en wordt deze nog ondersteund tot april. Dus je hebt nog redelijk wat tijd om e.e.a in je submap weer up-to-date te maken.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
  • Moderator + Technisch team

07 mrt 2012 18:19
Dank jullie, Niels en Astrid,

Ik ben er zelf ook een beetje ingedoken. Ik poog een nieuwe template te vervaardigen. Ik zal deze dan uploaden, selecteren en kijken of deze aan mijn wensen voldoet. De template is dan 2.5 proof (Artisteer 3). Als dat werkt zal ik jupgrade opnieuw gebruiken en kijken of de website er dan wel enigszins normaal uitziet. Daarna 1 voor 1 de extensies checken en zonodig opnieuw installeren. Als de menustructuur en artikelen maar intact blijven, want daar zit heel veel werk in.
Mocht ik vastlopen, dan meld ik mij hier weer. Tussentijds blijf ik het forum volgen over nieuwtjes e.d.

Marco
  • docneet
  • docneet's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Bekend met Joomla!NL
  • Bekend met Joomla!NL

07 mrt 2012 18:31
Succes. Dan sluit ik dit draadje en hoop dat het allemaal gaat lukken. En anders weet je waar je terecht kunt.
Groetjes, Astrid
Gebruik de zoekfunctie van dit forum voordat je een nieuwe vraag plaatst.
Vragen uitsluitend via dit forum.
yndi.nl - kvk 17157725
Is je vraag beantwoord? Dan kan je het draadje zelf sluiten .
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.
  • Astrid
  • Astrid's Profielfoto
Moderators: JelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.694 seconden
Gemaakt door Kunena

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie