Welkom bij Joomla!NL

Om alle mogelijkheden van dit forum te kunnen gebruiken, moet je je eerst registreren.

Vermeld in iedere vraag duidelijk:
  1. De versie van Joomla! 2.5 die je gebruikt
  2. De volledige url van je website indien mogelijk.
  3. De versie van de extensie waar de vraag over gaat.

Owner en permissie. hoe zit dat nou? 777 enige oplossing.

Owner en permissie. hoe zit dat nou? 777 enige oplossing.

18 sep 2012 12:48
#1
Beste forumleden,

Al vanaf het begin dat ik met Joomla werk loop ik telkens tegen een probleem waarop ik tot op heden nog geen oplossing heb weten te vinden. Ik hoop echt dat ik via dit draadje verheldering kan krijgen op mijn slepende vraagstuk.

Ik begrijp het principe van ownership van documenten en mappen op de server. Ook begrijp ik het principe van deze rechten (CHMOD). Daarnaast is het mij erg duidelijk dat alle documenten 644 en mappen 755 moeten zijn, in ieder geval mag je geen 777 gebruiken omdat ik hiermee iedereen toegang geef. Helaas heb ik in al die tijd zonder 777 nog niet 1 website aan de praat gekregen omdat ik de juiste weg niet weet.

Als ik een nieuwe website wil uploaden log ik via filezilla in op de server en upload de bestanden, hiervoor gebruik ik dan de ftp inloggegevens. Na de installatieprocedure en het uploaden van configuration.php ga ik in de backend naar 'system information' en vind onder tab 'directory permissions' een hele lijst met mappen met de mededeling dat ze niet schrijfbaar zijn.

Als ik dan vervolgens via flexadmin op mijn server een kijkje neem zie ik onder UID en GID de naam staan waarmee ik ingelogd was en de upload gedaan heb. Ik neem aan dat dit de owner van de bestanden en mappen is. Vervolgens staan alle documenten op 644 en alle mappen op 755 zoals het dus hoort. Maar klaarblijkelijk kan de website niet communiceren met de bestanden en de mappen, ook niet als ik de ftp layer bij 'algemene instellingen' ingevuld en opgeslagen heb.

Tot op heden weet ik dus niet wat ik moet doen om de lijst met mappen onder 'directory permissions' onder 'system information' schrijfbaar te maken zonder deze 777 te maken. Wellicht heeft iemand hier een antwoord op voor mij?

Bij voorbaat mijn dank.
Discussie gesloten.
  • Jackshouse
  • Jackshouse's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

Owner en permissie. hoe zit dat nou? 777 enige oplossing.

18 sep 2012 13:54
#2
Begrijp ik het goed dat je zelf een server in beheer hebt?
In dat geval moet ik je melden dat er heel veel bij komt kijken voordat je een webserver goed hebt ingericht dat deze geschikt is voor een Joomla-website.

Maar als je een website hebt draaien bij een provider dan ligt het beheer bij hun.
En een hostingpartij die zijn servers niet goed heeft ingericht komt inderdaad niet verder dan mappen op 777 zetten om het goed te laten werken.
Een goed Joomla-vriendelijke provider heeft zijn servers zo goed ingericht dat 755 en 644 inderdaad de juiste instellingen zijn waarmee een website goed werkt.
Gaat het om een server bij een hoster? Dan adviseer ik je om zsm te verhuizen.
Met vriendelijke groet,
Wouter Compactweb.nl
Voordat je een vraag post, gebruik eerst de zoekfunctie van ons forum.
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • WoodyF4u
  • WoodyF4u's Profielfoto
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Moderator + Nieuwsteam
  • Berichten: 11177

Owner en permissie. hoe zit dat nou? 777 enige oplossing.

18 sep 2012 17:50 - 18 sep 2012 17:53
#3
De server wordt gehost door een provider, niet door mezelf.
Naar aanleiding van het bericht van WoodyF4u heb ik contact gezocht met de provider. Het blijkt dat zij een instelling daarvoor moesten veranderen, dit hebben ze gedaan en probleem opgelost.

:whistle:
Laatst bewerkt 18 sep 2012 17:53 door Jackshouse.
Discussie gesloten.
  • Jackshouse
  • Jackshouse's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

[SOLVED] Owner en permissie. hoe zit dat nou?

18 sep 2012 17:52
#4
Bovenstaande was de oplossing voor het probleem.
Discussie gesloten.
  • Jackshouse
  • Jackshouse's berichtenfoto Heeft onderwerp gestart
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Nieuw op Joomla!NL
  • Berichten: 12

[SOLVED] Owner en permissie. hoe zit dat nou?

18 sep 2012 18:58
#5
Fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling.
Met vriendelijke groet,

Peter Reitsma
Wil je Joomla!NL steunen? Dat kan met een donatie.

Discussie gesloten.
  • Peter
  • Peter's Profielfoto
  • Algemeen Moderator
  • Algemeen Moderator
  • Berichten: 2826
Moderators: Juliank92PeterJelleRomke
Tijd voor maken pagina: 0.937 seconden

Wil je Joomla!NL steunen?

Steun Joomla!NLAlle teamleden werken enthousiast, op vrijwillige basis, mee aan Joomla!NL. Maar een website met forum kost nu eenmaal geld. Dus als je Joomla!NL wilt steunen, dan kan dat, graag zelfs!

Lees hier meer informatie